به گزارش ایرنا، محمدرضا مراورید عصر چهارشنبه در آیین اختتامیه جشنواره آواها و نواهای محلی اظهار کرد: همه دستگاه های فرهنگی و مراکز دانشگاهی وظیفه دارند چنین آثار ماندگار هنری را حفظ و در جهت شناساندن و معرفی این گنجینه های فرهنگی به نسل های جدید و آینده تلاش کنند.
وی افزود: استان ایلام متشکل از چهار قوم کرد، لک، لر و عرب با گویش های متفاوت است که همواره آثار فاخری در حوزه شعر و ادب و هنر تولید و عرضه کرده است.
مروارید تاکید کرد: مراکز علمی، فرهنگی و دانشگاهی باید با به تصویر کشیدن و مکتوب کردن آثار فاخر هنری که گاهی به صورت شفاهی هستند از این منابع ارزشمند فرهنگی حفاظت و آنها را در سطح ملی معرفی کنند.
وی با تقدیر از پیشکسوتان عرصه هنر موسیقیایی استان ایلام که در این جشنواره حضور دارند، یادآور شد: حضور ارزشمند شما مشوقی بزرگ برای نسل جوان و نوجوان برای گرایش به کارهای هنری و فرهنگی است.
استاندار ایلام همچنین به مردم ملکشاهی قول مساعد داد یک مجتمع فرهنگی - هنری مناسب و در خور شأن هنرمندان در این شهرستان احداث شود.
فرماندار ملکشاهی نیز در این آیین با تقدیر از حمایت های مسئولان استان ایلام در برپایی این جشنواره گفت: آواها و نواهای محلی بخشی از هویت و غنای فرهنگ اصیل و ماندگار مردم استان ایلام است که باید هر چه بیشتر در سطح ملی معرفی شود.
اسد قاسمی اظهار کرد: چمر و چوپی هنرهایی هستند که در بستر فرهنگ غنی مردم ایلام رشد و نمو پیدا کرده و از عناصر معنوی و ماندگار این استان هستند.
وی افزود: چمر و چوپی تجلی دو چهره غم و شادی و فاصله ای بین این دو مرز، چشمان گریان و لبان خندان مردمانی است که با وفاق و همدلی قرن های متمادی است در کنار هم با صلح و آشتی زیسته اند.
قاسمی تاکید کرد: آواها و نواهای بومی و محلی استان ایلام همچون گنجینه گرانبهایی است که در راستای اصالت فرهنگ و ادب این دیار باید به نسل های بعد انتقال یابد و نباید در برهوت حیات غریب بماند.
به گفته وی، آواها و نواها از جمله اصالت های فرهنگی است که باز خورد نحوه زندگی مردمان در ادوار مختلف تاریخ بشریت است که هر نسل شادی ها و غم های خود را برای نسل بعدی در قالب آواها و نواها به یادگار گذاشته است.
به گزارش ایرنا، در این جشنواره که از امروز بمدت 2 روز برگزار شد (سوم و چهارم مرداد) تعدادی از هنرمندان موسیقی محلی از شهرستان های 10 گانه استان ایلام به اجرای برنامه های خود پرداخته و هنر ارزشمند شان را به حاضران ارائه کردند.
این مراسم با حضور بیش از 250 نفر از هنرمندان برجسته استان ایلام روزهای سوم و چهارم مرداد در سالن آمفی تأتر و پارک محله ای سراب شهر ارکواز برگزار شد.
شهرستان 22 هزار نفری ملکشاهی در 35 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد، این شهرستان از دیر باز مهد آواها و نواهای بومی همچون چمر و چوپی بوده است که با فرهنگ و اصالت مردمان این دیار عجین گشته است.
در موسیقی ایلام از سازهای دوزله، جفتان، سرنا، شیپور، ضرب، دهل، شمشال، نی و کمانچه استفاده می‌شود و این سازها در آیین‌هایی مانند: عروسی، جنگ و عزا کاربرد دارند.
برخی از سازهای بومی منطقه مانند دوزله ویژگی‌هایی دارند که آن را از دیگر سازهای ایرانی متمایز می‌کند. دوزله یا جفتان برخلاف همه سازهای ایرانی که تک صدا هستند، دو صدایی است و قابلیت همراهی با سازهای چند صدایی را نیز دارد.
چوبی موسیقی رقصی ایلام است و به صورت انفرادی و یا دسته‌جمعی اجرا می‌شود، این موسیقی در گذشته افزون بر کاربرد هنری و موسیقی آن به عنوان آمادگی جنگی و بدنی نیز کارآیی داشته است.
فتاپاشا، لرزانه، سوارسوار، صی‌سماع، قلاوی، سه‌حار و گریانه از جمله نواها و ریتم‌های این نوع رقص است که در مناطق کرد و لرنشین کشور رواج دارد.
هوره نیز موسیقی آوازی مردمان غرب کشور به ویژه مردم ایلام است که از آوازها و نیایش‌های اساطیری ایران است، از هزاره‌ های قبل از میلاد مسیح تا به امروز روح دوستداران موسیقی را سیراب کرده است.
این موسیقی از ریتم آزاد در ترانه و شکستن مصراع‌ها پیروی می‌کند و تک سیلابی است، به همین دلیل از موسیقی ردیفی ایران که تابع شعر کلاسیک است، متمایز می‌شود.
در آیین اختتامیه این جشنوراه علاوه بر استاندار ایلام، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و امور اجتماعی استانداری ایلام، اقشار مختلف مردم و هنرمندان محلی حضور داشتند. و در پایان از هنرمندان برگزیده جشنواره تقدیر شد.
خبرنگار: روح اله احمدی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7179/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.