به گزارش ایرنا، محمدرضا مروارید روز چهارشنبه در همایش گرامیداشت هفته محیط زیست اظهار کرد: دریاچه پشت سدهای استان بویژه سد سیمره به ماوا و زیستگاهی امن برای پرندگان و سایر وحوش تبدیل شده و می توان این اماکن را با ایجاد زیرساخت مناسب به محلی مطلوب برای گردشگران تبدیل کرد.
وی افزود: استان ایلام از گستره وسیع طبیعی برخوردار است که حفاظت از این پهنه وسیع نیازمند مشارکت عموم مردم و انجمن های فعال زیست محیطی است لذا همگان باید برای کاهش مخاطرات زیست محیطی تلاش مضاعف داشته باشیم.
مروارید یادآور شد: هم اکنون در استان ایلام معضل نخاله های ساختمانی و مدیریت پسماند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که با وجود رایزنی و تلاش های مستمر بین دستگاه های مرتبط با مدیریت پسماند و نخاله های ساختمانی اما این موضوع هنوز به نتیجه قطعی و موثر نرسیده است.
وی گفت: دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته تلاش های زیادی برای حفاظت و حراست از محیط زیست استان ایلام انجام داده که احیای دریاچه اورمیه و پیگیری موضوع ریزگردها از طریق مجامع بین المللی از جمله این فعالیت ها است.
مروارید در ادامه به مساله سند 2030 اشاره کرد و افزود: در این سند با وجود اختلاف نظرهایی که وجود دارد اما در برخی از بندهای آن به مساله مدیریت آب و خاک، جلوگیری از فرسایش زمین، زیرساخت های اقتصاد مقاومتی، حفاظت از منابع آبی و دریایی، بهداشت همگانی، حراست از تنوع زیستی نیز اشاره شده است.
وی اضافه کرد: امروزه مردم به خوبی به اهمیت حفظ محیط زیست و طبیعت اطراف خود پی برده اند و در استان ایلام وجود و فعالیت انجمن های زیست محیطی بیانگر اهمیت این مساله از نظر مردم است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز در این همایش گفت: تدقیق و تثبیت مرزی مناطق حفاظت شده، احیای تالاب ها با اجرای طرح های آبخیزداری و خشکه چینی، افزایش تامین آب تالاب ها از جمله اقدام های اداره کل حفاظت محیط زیست این استان است.
مازیار سلیمان نژاد اظهار کرد: ایجاد کارگروه کمیته راهبردی گرد و غبار، ساماندهی موزه تاریخ طبیعی ایلام و بکارگیری آخرین متدهای نوین زیست محیطی در این موزه، جمع آوری بانک ژن حیوانات، مبارزه با قاچاق حیات وحش، مقابله با آتش و تسریع در مهار آن، شناسایی کانون های گرد و غبار از دیگر اقدام های صورت گرفته در استان ایلام است.
وی ساماندهی پسماندهای عفونی بیمارستانی، پایش واحد های آلاینده، آموزش و فرهنگ سازی زیست محیطی در بین اقشار مختلف مردم، جلوگیری از شکار حیوانات، اشاعه فرهنگ حفاظت از وحوش و مزمت شکار جانوران به صورت خودجوش در بین مردم و روستاییان از دیگر برنامه های انجام گرفته محیط زیست استان ایلام است.
به گزارش ایرنا، این همایش با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی و اعضای انجمن های زیست محیطی استان ایلام در محل سالن همایش های اداره کل حفاظت محیط زیست برگزار شد.
از 15 تا 21 خرداد به نام هفته گرامیداشت محیط زیست نامگذاری شده است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7172/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.