به گزارش ایرنا، محمدرضا مروارید عصر شنبه در جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید استان ایلام اظهار کرد: تنها در فاصله 100 کیلومتری ایلام، چهار میلیون نفر در استان های همسایه ما در عراقی زندگی می کنند که بشدت به کالاهای مختلف نیاز دارند.
وی افزود: در صورت شناسایی کالاهای مورد نیاز، تولید کنندگان، فعالان اقتصادی و کارآفرینان می توانند با تولید این محصولات در بالاترین کیفیت ممکن، آن را در بازار عراق عرضه کنند و ضمن اشتغالزایی پایدار درآمدهای قابل توجهی نیز کسب کنند.
مروارید تاکید کرد: تولید کنندگان باید محصولات خود را با نگاه صادراتی ساخته و عرضه کنند و با افزایش کیفیت دامنه فعالیت های خود را توسعه دهند تا در این بازار که روز به روز شاهد حضور رقبای بیشتری هستیم، توانایی رقابت داشته باشیم.
استاندار ایلام با یادآوری اینکه ایران اسلامی در 38 سال گذشته همواره با معضل بیکاری روبرو بوده است، یادآور شد: پس از پایان جنگ تحمیلی تعداد زیادی از رزمندگان وارد فضای کار و اشتغال شدند ولی با وجود تلاش های دولت سازندگی و رونق تعدادی از واحدها ولی در سال های پایانی شاهد رکود بودیم.
به گفته وی، در دوران اصلاحات سالانه حدود 450 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد که تا حدودی وضعیت بیکاری را کاهش داد ولی در طول فعالیت دولت نهم و دهم اشتغال چندانی ایجاد نشد بطوریکه بر اساس آمارها، تنها 100 هزار نفر در این هشت سال بر میزان افراد شاغل افزوده شد ضمن اینکه در سال 91 میزان تخصیص بودجه عمرانی 13 درصد بود.
مروارید اضافه کرد: در شرایط کنونی باید سالانه یک میلیون و 200 هزار شغل ایجاد شود تا ضمن جبران کسری گذشته، بتوان تا حدودی وضعیت را سامان داد.
استاندار ایلام گفت: دولت در 2 سال گذشته بررسی جامعی را در خصوص اجرای طرح کارورزی انجام داد تا زمینه اشتغال افرادی که دارای تخصص در رشته های مختلف هستند در واحدهای تولیدی و صنعتی فراهم شود ضمن اینکه تا زمان رفع بیکاری نیز مبلغی به آنها پرداخت می شود.
وی یادآور شد: همچنین دولت از ابتدای امسال و پس از تصویب مجلس به منظور حمایت از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، یارانه دریافتی این افراد را سه برابر کرد تا حدودی نیازهای معیشتی آنان را مرتفع کند.
وی با اشاره به حمایت های دولت از کارآفرینان افزود: تسهیلات مناسبی برای ایجاد مشاغل خرد از طریق صندوق کارآفرینی امید به کارآفرینان اعطا می شود تا افراد دارای ایده با گسترش فعالیت های خود از این منابع مالی بهره مند شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: حرکت های بسیار خوبی در کشور به منظور خلق ثروت و خوداشتغالی توسط جوانان شکل گرفته که امیدواریم روز به روز شاهد گسترش آنها باشیم.
حشمت الله عسگری با اشاره به هرم سنی کشور طی چهار دهه اخیر گفت: طی این مدت بطور میانگین در هر 10 سال هفت میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده شده و تنها در محدوده سال های بین 1355 تا 1365 جمعیت کشور 10 میلیون و 500 هزار نفر اضافه شده که این افراد اکنون در مرحله ورود به بازار کار هستند ولی شرایط برای تامین شغل تمامی آنان فراهم نیست.
وی یادآور شد: دولت اگر اکنون سالانه 2 برابر اشتغال های 2 سال گذشته یعتی سالی بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر شغل ایجاد کند، باز هم به تعداد بیکاران اضافه می شود.
عسگری تاکید کرد: اکتفای صرف به اشتغال های دولتی به هیچ وجه نمی تواند پاسخگوی حجم بیکاران باشد بلکه باید از طریق ایجاد اشتغال در بخش مردمی و خصوصی و جذب سرمایه های مردم بخشی از این افراد را شاغل کرد.
معاون استاندار ایلام گفت: دولت به مقوله اقتصاد مقاومتی اعتقاد راسخ دارد، ممکن است اجرای آن هزینه بر و طولانی باشد ولی تنها از این شیوه می توان به مسئله بیکاری سر و سامانی داد.
عسگری با اشاره به ظرفیت های اشتغالزایی در بخش خدمات گفت: این حوزه تاکنون مورد غفلت واقع شده ولی در صورت توجه زمینه های اشتغال بسیاری در این بخش فراهم است.
به گفته وی، دولت آمادگی دارد از طرح های اشتغالزا که در چارچوب اهداف صندوق کارآفرینی امید باشد، حمایت و تسهیلات ارزان قیمتی را در اختیار مجریان قرار دهد.
مدیر صندوق کارآفرین امید استان ایلام نیز در این نشست گفت: میزان تسهیلات ارائه شده به متقاضیان در این دولت سه برابر پرداخت در دولت دهم بوده است.
جعفر شرفخانی افزود: سه هزار و 993 فقره تسهیلات به ارزش 270 میلیارد ریال طی سال های 88 تا 92 به متقاضیان در این استان اعطا شد در حالیکه از سال 92 تا ابتدای سال جاری 9 هزار و 200 فقره به مبلغ 910 میلیارد ریال به متقاضیان تسهیلات ارزان پرداخت شده است.
وی یادآور شد: سال گذشته نیز 507 فقره تسهیلات اشتغالزایی به ارزش 130 میلیارد ریال به متقاضیان واگذار شد که منجر به اشتغال برای یک هزار و 137 نفر شده است.
مدیر صندوق کارآفرین امید ایلام از فعالیت 28 صندوق خرد محلی در استان خبر داد و تاکید کرد: راه اندازی این مراکز در این ایجاد اشتغال های خرد در مناطق مختلف این استان بسیار تاثیرگذار است.
شرفخانی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات به خیریه های اشتغالزا نیز از رویکرد های این صندوق است که با کمک به پنج مرکز زمینه اشتغال 100 نفر فراهم شده است.
به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم از تعدادی از کارآفرینان برتر استان ایلام که با کمک مالی و تسهیلات صندوق کارآفرینی امید موفق به راه اندازی واحد تولیدی و فعالیت های حوزه کسب و کار و اشتغالزایی شده بودند، با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.