به گزارش ایرنا، تبلیغات نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا استان ایلام در حالی وارد سومین روز خود شد که شور و شوق هواداران در جای جای شهرهای مختلف این استان مشاهده می شود.
همزمانی انتخابات شوراها با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم باعث نشده تا انتخابات شوراها تحت شعاع رقابت 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری قرار بگیرد.
در این میان رقابت نامزدها در شهرها نمود بیشتری دارد، 741 نفر برای عضویت در شوراهای پنجم در 25 شهر این استان از بامداد پنجشنبه 21 اردیبهشت در حال ارائه برنامه های خود به منظور جلب نظر مردم و مدیریت بهتر مناطق شهری در این استان هستند.
حضور 69 زن برای انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای استان نشان از علاقه مندی این قشر و مشارکت در تصمیم گیری ها و توان آنان در مدیریت بهتر امور شهری دارد.
افزایش سطح سواد نامزدهای انتخابات شوراهای دوره پنجم نیز از نکات قابل توجه این دوره است بر اساس اطلاعات به ثبت رسیده توسط ستاد انتخابات استان ایلام هفت درصد نامزدها دارای مدرک کاردانی، 24 درصد مدرک کارشناسی، 6 درصد کارشناسی ارشد و یک درصد نیز دارای مدرک دکترا هستند که نوید بخش حضور چهره هایی با توان تخصصی بالا برای اداره اموری شهری در شوراها است.
در این میان تنور انتخابات شوراها در شهر ایلام به نسبت سایر مناطق شهری استان گرم تر است، تایید صلاحیت 146 نفر برای شورای این شهر که بر اساس قانون و دارا بودن شرایط جمعیتی در این دوره هفت نفره خواهد بود، نشان دهنده رقابت تنگاتنگ برای تکیه زدن بر صندلی های شورای پنجم است.
کمتر خیابانی را در شهر ایلام مشاهده می کنی که رنگ و بوی انتخاباتی به خود نگرفته و شاهد حضور هواداران نامزدهای انتخابات نباشد، این وضعیت بویژه در شب ها نمود بیشتری دارد و نامزدها با حضور در ستادهای انتخاباتی خود به بیان دیدگاه ها و نظریات خود پیرامون مدیریت بهتر شهری در جمع هواداران شان می پردازند.
آنچه در این میان توجه ها را بیشتر جلب می کند این است که میانگین سنی افرادی که خود را برای این انتخابات معرفی کرده اند، پایین آمده و اکثر نامزدها در محدوده سنی زیر 50 سال قرار دارند البتهدر شهر ایلام به نظر می رسد این میزان پایین تر نیز باشد.
به نظر می رسد پس از اجرایی شدن قانون شوراها و رسیدن آن به دوره پنجم افرادی که علاقه مند به حضور در این نهاد هستند، رفته رفته آشنایی بیشتری با وظایف و اختیارات شوراها پیدا می کنند که این موضوع زمینه ساز توفیق این نهاد در رسیدگی به مشکلات شهرها بویژه شهرداری ها خواهد شد.
مسئولان ارشد و قانونگذاران در مجلس شورای اسلامی می باید با توجه به تاثیرگذاری شوراها در اداره بهتر امور، حوزه اختیارات شوراها را گسترش دهند تا زمینه برای واگذاری مسئولیت ها به مردم، کم کردن حجم تصدی دولت و کاهش هزینه ها فراهم شود.
مردم نیز انتظار دارند اعضای شوراهای پنجم شهر و روستا بدور از مسائل حاشیه ای و یا باند بازی های سیاسی و جناحی، همت و تلاش خود را صرف خدمت صادقانه به مردم بویژه اقشار نیازمند و هماهنگی هر چه بیشتر میان دستگاه های خدمات رسان در حوزه مدیریت شهری کنند.
نگاهی گذرا در برنامه های برخی از نامزدهای شوراهای پنجم در ایلام گویای این موضوع است که شعارهایی مطرح شده توسط آنان سنخیت چندانی با حوزه اختیارات شوراها ندارد و وعده های داده شده حتی توسط مدیران استانی و کشوری نیز قابلیت اجرایی شدن ندارد.
جمعیت کم، بافت قومی و قبیله ای در شهرهای استان ایلام باعث شده تا بیشتر مردم نسبت فامیلی و آشنایی با یکدیگر داشته و همین عوامل آنان را در انتخاب اعضای شورا با مشکل روبرو کند.
این موضوع باعث می شود تا به دلیل حساسیت های قومی و قبیله ای شرایط برای حضور افراد دارای تخصص و توان مدیریتی بالا فراهم نشود که این موارد از نکات تاریک در انتخابات است که حتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز وضعیت تقریبا همین طور است.
امیدواریم در این دوره شاهد کاهش تاثیرگذاری این موارد در انتخاب های مردم باشیم چرا که بخش مهمی از مشکلات شهری در این استان ناشی از مدیریت ناصحیح امور از سوی کارگزاران و متولیان است.
به گزارش ایرنا، انتخابات شوراهای اسلامی در 25 شهر و 375 روستای استان ایلام با 580 هزار نفر جمعیت و بیش از 400 هزار نفر واجد شرایط رای دادن برگزار می شود ولی فقط شورای شهر ایلام بدلیل داشتن جمعیتی بیش از 50 هزار نفر، هفت نفره خواهد بود و باقی شهرها شوراهای پنج نفره دارند.
سه هزار و ۷۷ نفر برای کسب کرسی نمایندگی مردم در انتخابات شوراهای پنجم شهر و روستا در این استان ثبت نام کرده بودند که پس از رسیدگی هیات های اجرایی و نظارت در نهایت صلاحیت 2 هزار و 950 نفر تایید شده است.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ به طور همزمان در کشور برگزار می شود.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.