به گزارش ایرنا، در فاصله یک هفته تا پایان فرصت تعیین شده در قانون برای تبلیغات انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری، تنور فعالیت طرفداران نامزدهای این دوره از انتخابات در جای جای استان ایلام گرم تر می شود.
استان ایلام بر اساس آخرین سرشماری سال 95 حدود 580 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از 400 هزار نفر از این تعداد واجد شرایط رای دادن در انتخابات 29 اردیبهشت هستند.
به نظر می رسد کسب آرای مردم این استان در انتخابات ریاست جمهوری در صورتی که هیچ یک از نامزدها نتوانند در مرحله نخست حداکثر نسبی آرا را کسب کنند، اهمیت دو چندانی پیدا می کند چرا که در انتخابات سال 84 که به دور دوم کشیده شد فاصله آرای چهار نامزد اول در مرحله نخست به یک میلیون نفر نیز نمی رسید که همین عامل باعث شد، نامزدهای این دوره از انتخابات اهمیت بیشتری به حضور در استان های کم جمعیتی همچون ایلام بدهند.
از ابتدای فرصت تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم تاکنون سه نامزد متعلق به اردوگاه اصولگریان شامل سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و سید مصطفی میرسلیم با حضور در استان ایلام به بیان دیدگاه های خود برای تصدی مسئولیت ریاست جمهوری در جمه هوادارانشان پرداخته اند ولی هنوز از نامزدهای جریان اعتدال و اصلاح طلب در این استان خبری نیست.
از میان شش نامزد این انتخابات تنها چهار نفر در ایلام اقدام به راه اندازی ستاد کرده اند که در این بین تبلیغات حسن روحانی ، محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی رنگ و بو و نمود بیشتری دارد.
حسن روحانی در شهر ایلام اقدام به راه اندازی سه ستاد انتخاباتی کرده که شامل یک ستاد مرکزی، یک ستاد بانوان و یک ستاد نیز متعلق به اصلاح طلبان حامی است.
حامیان محمدباقر قالیباف نیز با راه اندازی سه ستاد در شهر ایلام اقدام به برگزاری نشست های تبلیغاتی با حضور چهره های وابسته به این نامزد جریان اصولگرا می کنند که این اماکن شامل ستادهای ایثارگران، بانوان و ستاد مرکزی حامیان قالیباف است.
ستاد سید ابراهیم رئیسی در شهر ایلام 2 مرکز را برای تجمع هواداران خود تعیین کرده که یک ستاد متعلق به جریان جمنا است که ستاد مرکزی هواداران رئیسی است و در مرکزی دیگر ستاد مردمی کار و کرامت این نامزد انتخابات ریاست جمهوری راه اندازی شده و فعالیت تبلیغاتی دارد.
سید مصطفی میرسلیم نیز در محل حزب موتلفه اسلامی شهر ایلام اقدام به راه اندازی ستادی کرده است ولی تبلیغات این نامزد در ایلام نمود چندانی ندارد.
اسحاق جهانگیری و سید مصطفی هاشمی طبا تاکنون در استان ایلام، مرکزی را به عنوان ستاد خود معرفی نکرده اند که همین عوامل بیانگر این موضوع است که این 2 نامزد تا پایان رقابت ها در عرصه حضور نخواهند داشت و به احتمال زیاد شاهد انصراف آنها خواهیم بود.
البته در شهرستان های تابعه استان ایلام نیز ستادهای انتخاباتی این چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری راه اندازی شده و جلسات سخنرانی و تبلیغاتی در این اماکن هر شب با حضور هواداران و سخنرانان در حال انجام است.
تجربه انتخابات های برگزار شده در استان ایلام طی ادوار گذشته نشان می دهد نامزدهای متعلق به جریان اصلاح طلب معمولا با اقبال بیشتری از سوی مردم برای کسب آرا روبرو می شوند که کسب اکثریت آرای در انتخابات های ریاست جمهوری در سال های 76 و 80 و رای نخست به آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 84، موید این موضوع است، ضمن اینکه سال 92 نیز حسن روحانی در استان ایلام از نظر درصد آرا نسبت به سایر استان ها اکثریت بالایی را کسب کرد.
طی ایامی که از فرصت تعیین شده در قانون برای تبلیغات ریاست جمهوری دوازدهم گذشته است، تعدادی از فعالان سیاسی وابسته به جریان های اصولگرا و اصلاح طلب با حضور در شهر ایلام اقدام به تشریح برنامه های نامزدهای مورد حمایت خود کرده اند که در بین اصلاح طلبان اشخاصی همچون مسعود پزشکیان (نایب رئیس مجلس) فاطمه هاشمی (دختر آیت الله هاشمی)، مجید انصاری (معاون حقوقی رئیس جمهور)، حجت الاسلام پرویز ولی زاده (مشاور ایثارگران نهاد ریاست جمهوری) برای حمایت از حسن روحانی به ایلام سفر کردند و برای سید ابراهیم رئیسی نیز تاکنون محمد سلیمانی (وزیر ارتباطات دولت محمود احمدی نژاد و محمدناصر سقای بی ریا) با حضور در ایلام برای هواداران این نامزد سخنرانی کرده اند.
به نظر می رسد در فرصت باقی مانده تا 29 اردیبهشت شاهد حضور پررنگ تر فعالان سیاسی کشور در استان ایلام برای حمایت از نامزد مورد نظر باشیم ضمن اینکه احتمال دارد حسن روحانی نیز به منظور سفر تبلیغاتی در این استان حضور یابد.
مردم ایلام همواره از نظر میزان مشارکت در انتخابات جزو استان های برتر کشور بوده اند بطوریکه استاندار ایلام ابتدای اردیبهشت ماه اعلام کرد بر اساس ارزیابی ها و نظرسنجی های صورت گرفته تا این لحظه 72 درصد مردم این استان آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده اند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت سال 96 به طور همزمان در کشور برگزار می شود.
بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال جاری، استان ایلام 580 هزار و 158 نفر جمعیت دارد که در 25 شهر و بیش از 600 روستا سکونت دارند.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.