دکتر شکوفه ملکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح یکی از مهمترین اقدامات ارزنده دولت بود که علاوه بر افزایش سطح سلامت عمومی جامعه موجب دسترسی آسان مردم به خدمات درمانی و حذف نگرانی مردم از هزینه های درمانی شد.
وی افزود: اجرای طرح تحول نظام سلامت از موفق ترین برنامه های عملیاتی دولت یازدهم در حوزه درمان و سلامت جامعه است که خدمات بی نظیری در حوزه بهداشت و درمان به مردم ارائه کرده است.
دکتر ملکی ادامه داد: در شرایطی که بسیاری از بیماران خاص بدلیل تحریم ها با مشکلات زیادی مواجه بودند، نابسامانی اقتصادی نیز موجب افزایش سرسام آور هزینه های دارویی و درمانی آنان بود.
به گفته وی، با روی کار آمدن دولت یازدهم و اجرای طرح تحول نظام سلامت آرامشی بر وضعیت بیماران حاکم شد و دیگر خانواده آنان مجبور نبودند که هم درد بیماری عزیزان شان را تحمل کنند و هم رنج نداری تامین هزینه دارویی آنان را به دوش بکشند.
وی گفت: اکنون به مدد دولت یازدهم تحول اساسی در نظام سلامت و درمان مردم ایجاد شده و بسیاری از مشکلات مردم در این بخش کاهش یافته است.
دکتر ملکی اضافه کرد: دولت اعتبار قابل توجهی برای کاهش هزینه های درمانی مردم اختصاص داد و اکنون در بیمارستان ها و مراکز درمانی همه خدمات با حضور بهترین پزشکان متخصص و فوق تخصص و کمترین هزینه به بیماران ارائه می شود.
وی افزود: وقتی بهای ویزیت یک پزشک متخصص حدود 300 هزار ریال در مراکز خصوصی است افراد در مراکز دولتی با 30 هزار ریال همه خدمات درمانی را از پزشکات متخصص رشته های مختلف دریافت می کنند.
وی افزایش رضایتمندی مردم از اجرای طرح تحول سلامت را مبین قدرشناسی آنان از تلاش مسئولان اعلام کرد و گفت: نباید خدمات ارزنده دولت یازدهم در این بخش نادیده گرفته شود.
به گزارش ایرنا، یکی از شعارهای پایه ای دولت یازدهم قبل از روی کار آمدن، کاهش فشار مالی و هزینه های درمان مردم بود، دولت تدبیر و امید به طور جدی و ملموس در صدد اجرایی شدن این شعار برآمد و در اردیبهشت سال 93 موفق به تحقق طرح تحول نظام سلامت شد.
اجرای طرح تحول سلامت در واقع گامی بلند به سمت کاستن از بار مالی مردم و بیمارانی بود که علاوه بر درد جسمانی باید راه علاجی برای پرداخت هزینه های درمان می یافتند ولی با اجرا شدن طرح تحول سلامت، کور سوهای امید در دل بیماران و خانواده های آنها بارقه زد.
هر چند دولت برای اجرا و سر پا نگه داشتن طرح تحول فشارهای مالی و انتقادی زیادی را تحمل کرد اما این طرح عظیم درمانی و بهداشتی جای خود را در بین مردم باز کرد و به جرات می توان گفت یکی از مهمترین و موثرترین دستاوردهای دولت دکتر روحانی در سه سال و نیم گذشته است.
در این طرح بار اصلی مسایل مالی بر عهده دولت است و مردم تنها بین سه تا 10 درصد از هزینه های درمانی خود را در مراکز درمانی و بیمارستانی پرداخت می کنند یعنی 90 درصد و حتی فراتر از این میزان را دولت تقبل کرده است.
اجرای طرح تحول سلامت با استقبال عموم مردم به ویژه اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه از نظر مالی مواجه شد و این افراد اکنون با آسودگی خیال می توانند برای تکمیل روند درمان خود اقدام کنند بدون اینکه از لحاظ پرداخت هزینه ها مثل سابق دغدغه داشته باشند.
البته با شکل گیری و اجرای طرح تحول، مراکز درمانی دانشگاهی دولتی با حجم زیادی از مراجعه های مردم روبرو شدند و همین امر تا حدودی ساز و کار واقعی طرح تحول سلامت را با مشکل مواجه ساخت اما به تدریج و با اطمینان خاطر از ماندگاری آن از حضور گسترده مردم به مراکز درمانی کاسته شد.
تجهیز بیمارستان ها و ایجاد بخش های جدید به این مراکز، احداث کلنیک های تخصصی و فوق تخصصی، بکارگیری تمام وقت پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته های مختلف و کادر درمانی مجرب و تحصیل کرده در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی از جمله دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در کشور از جمله استان ایلام است.
در واقع می توان گفت اجرای طرح عظیم تحول نظام سلامت در کشور در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به وضعیت هزینه های درمانی و دغدغه های همیشگی ایشان بود که خانواده ها فقط باید درد بیماری را تحمل کنند و مشکل پرداخت هزینه های بالای درمان را نداشته باشند
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7177/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.