در این یادداشت آمده است: اگر چه رسانه‌ها، وظیفه دیده‌بانی دارند اما به این معنا نیست که خود را مبرا از نظارت شهروندان و نظام خود کنترلی ببینند.
از این‌رو ما، امضا کنندگان این میثاق‌نامه علاوه بر الزامات قانونی و در راستای آزادی مسئولانه، خود را متعهد به اصول زیر می‌دانیم و در صورت تخطی، به رای شورای داوری در باره خود گردن می‌نهیم:
1- به قانون اساسی به عنوان منشور ملی، التزام عملی داریم.
2- بر اساس تکلیف امر به معروف و نهی از منکر، از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی حمایت می‌کنیم.‌‌
3- به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی احترام می گذاریم و از هرگونه تحریک قومیت‌ها، اقلیت‌ های دینی و مذهبی می‌پرهیزیم.
4- از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی است، پرهیز می‌کنیم.
5- خود را موظف به انتشار سریع و به‌موقع مشکلات جامعه می‌دانیم و در این مسیر از ملاحظاتی که منجر به خودسانسوری می‌شود پرهیز می‌کنیم
6- راست گویی و نقل صحیح و دقیق اخبار را به عنوان نخستین اصل حرفه ای، سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم.
7- اخباری را که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد منتشر نمی‌کنیم و اعتقاد داریم منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست.
8- خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به گونه‌ای عمل می‌کنیم که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود.
9- آگهی و رپرتاژ آگهی را صریحا از مطالب و محتوای رسانه تفکیک می‌کنیم.
10- در نقل هرگونه محتوا خود را ملزم به درج نام منبع و یا پدیدآورنده می‌دانیم.
11- در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدویت دارد، از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعیّن پیدا کند، خودداری می‌کنیم.
12- در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه‌نمایی و یأس‌آفرینی پرهیز می‌کنیم.
13- در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شویم، صراحتا و از طریق رسانه، مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی می‌کنیم.
14- برای کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی می‌کنیم و به صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده نمی‌کنیم.
15- از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز می‌کنیم و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی' و جادلهم بالتی هی احسن' مطرح می‌کنیم.
16- برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه می‌گیریم و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل می‌کنیم.
17- حریم خصوصی افراد را محترم می‌شماریم و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی‌کنیم.
18- متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان هستیم و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آن‌ها به اجازه از خودشان بسنده نمی‌کنیم و به اصولی فراتر از آن پایبند هستیم و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می‌دهیم.
19- حقوق کودکان را محترم می‌شماریم و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیر متعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می‌کنیم و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می‌کنیم.
20- حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می‌دانیم و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تامین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می‌کنیم همچنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِروزنامه‌نگارانه استفاده نمی‌کنیم.
21- هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیریم.
22- برای پیشگیری از تطمیع رسانه و روزنامه‌نگاران، دریافت هدیه غیر متعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌دانیم و به‌ هیچ‌ وجه چنین هدیه‌ هایی را نمی‌پذیریم و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می‌کنیم، میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند.
23- وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می‌کنیم و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به‌طور آشکار و شفاف اعلام می‌کنیم.
میثاق نامه رسانه ای روز یکشنبه در آیینی با حضور سرآمدان رسانه ای کشور در تهران رونمایی می شود.
خداداد ابراهیمی - روزنامه نگار
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.