به گزارش ایرنا، همواره کیفیت و قیمت مناسب کالا از شاخص های مهم خانواده ها برای خرید اجناس مورد نظر آنها است و در شلوغی و ازدحام عرضه انواع محصولات مانند خوارکی، پوشیدنی، تزئینی خریداران باید مواظب انواع گران یا کم فروشی ها از سوی فروشندگان نباشند.
برای جلوگیری از این گونه پیشآمدها و به منظور رفاه حال خریداران، تنظیم و ایجاد ثبات در قیمت انواع اجناس و اقلام، جلوگیری از ایجاد سردرگمی در بازار مسئولان ستاد تنظیم بازار تمهیدات لازم برای فروشندگان و خریداران را در نظر می گیرند.
امسال نیز و همزمان با شلوغی بازار طرح نظارتی تنظیم بازار کالا و خدمات ویژه نوروز، از یک اسفندماه همزمان در سراسر کشور آغاز شده و تا پایان فروردین 96 ادامه خواهد یافت.
کنترل و نظارت بر بازار کالا و خدمات به عنوان یک ضرورت در حوزه بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکننده دیده شده و طبق روال هر ساله با توجه به افزایش تقاضای مردم در روزهای پایانی سال برای خرید و تهیه اجناس مورد نظر خود تشدید می‌شود.
سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری جهادکشاورزی با ایجاد نمایشگاه‌های بهاره فروش به عرضه مستقیم کالا پرداخته با جلوگیری از عرضه و توزیع هر گونه کالای قاچاق به ویژه اقلام هدف طرح نظیر میوه و خشکبار، کیف و کفش، لوازم آرایشی، بهداشتی و... در سطوح خرده و عمده‌ فروشی می‌تواند کمک بسیاری به اجرای درست طرح تنظیم بازار در شب عید کند.
**اجرای طرح نظارتی کالا و خدمات تا پایان فروردین 96 ادامه دارد
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دولت با بهره گیری و همراهی بخش خصوصی و دولتی برای تنظیم بازار شب عید در حال فعالیت است.
مهدی شریفی افزود: در حوزه صنعت و معدن و تجارت گام نخست طرح نظارت بر قیمت کالا و خدمات است که از اول اسفند جاری آغاز شده و تا 31 فروردین 96 ادامه دارد.
شریفی ادامه داد: با همکاری تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی، مجموعه بهداشت و اتاق اصناف و بازرسی اصناف گشت های مشترک نظارت بر عرضه کالا و خدمات و بازار شب عید با جدیت انجام می شود.
وی یاداور شد: تاکنون ( 11 ماهه امسال) بیش از 2 هزار 500 پرونده تخلفاتی بازار برای اقدام قانونی و رسیدگی در استان تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است ضمن اینکه 70 هزار بازرسی در کل استان و در همه بخش ها نیز با همکاری دیگر دستگاه ها در بخش کالا و خدمات به ارزش بیش از 20 میلیارد ریال صورت گرفته است.
وی به گشت های موردی و بازرسی های ویژه اشاره کرد و گفت: در بحث آرد و نان، مبارزه با قاچاق کالا و خدمات و نیز حمایت از تولید گشت های مشترک کار نظارت بر بازار شب عید استان ایلام را انجام می دهند.
شریفی با تاکید به این که از نظر ذخیره سازی میوه هیچ کمبودی در استان وجود ندارد، اعلام کرد: بیش از 300 تن میوه شب عید شامل سیب و پرتقال در سردخانه های استان توسط تعاون روستایی ذخیره سازی شده که از 25 اسفند جاری وارد بازار شده و با نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت و همکاری شهرداری و میدان تره بار در جایگاه های تعیین شده، توزیع می شود.
وی ادامه داد: همچنین کار کنترل مواد غذایی، لبنی و پروتئینی شب عید در استان ایلام با محوریت شرکت پشتیبانی امور دام نیز آغاز شده و تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد.
معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام گفت: قیمت مرغ منجمد نیز بعد از کنترل و نهایی شدن 75هزار ریال اعلام و در بازار استان عرضه می شود هر چند مردم استان از خرید این محصول استقبال نمی کنند و استفاده از مرغ کشتار روز را ترجیح می دهند.
شریفی افزود: در حوزه های دیگر نیز از جمله پوشاک، کیف و کفش و بخش ایران گردی، رستوران های شهری و برون شهری از نظر بهداشتی و کیفیت و قیمت توسط گشت های مشترک با محوریت سازمان گردشگری نظارت می کنیم.

** آمادگی جهاد کشاورزی ایلام برای کمک به دستگاه های متولی حوزه بازار شب عید
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در این خصوص گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان آمادگی لازم برای کمک و انجام گشت های مشترک با همکاری دستگاه های مرتبط با حوزه بازار را دارد.
علی شکری افزود: گشت های نظارتی و کنترل با همکاری دستگاه های مختلفی چون تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت، علوم پزشکی و دامپزشکی ایلام تا پایان تعطیلات عید نوروز در مناطق مختلف استان انجام می گیرد.
وی در خصوص تامین و توزیع میوه شب عید نیز اظهار کرد: به مقدار کافی سیب و پرتقال با نرخ مصوب دولت تامین و ذخیره سازی شده است و قیمت دولتی این میوه ها نیز به صورت عمومی از طریق نصب بنر و پارچه نوشته در اختیار عوامل توزیع و خریداران شب عید قرار می گیرد.
شکری یادآور شد: در مرکز استان توزیع میوه شب عید با نظارت سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری ایلام مورد تایید شهرداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف است و در شهرستان ها نیز این کار از سوی ادارات تعاون روستایی صورت می گیرد.
معاون جهاد کشاورزی ایلام در باره توزیع مواد پروتئینی هم گفت: در استان قدرت تولید و تامین گوشت مرغ بیش از نیاز استان وجود دارد به طوری که هم اکنون مقدار کافی گوشت سفید و قرمز در انبار های شرکت پشتیبانی امور دام ایلام برای تامین نیاز شب عید مردم ذخیره شده است.
وی تاکید کرد: در صورت نیاز بازار به تامین میوه و گوشت شب عید، دستگاه های زیر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی توان تامین و توزیع گوشت و میوه برای مصرف کنندگان و خریداران را دارد.
خبرنگار: لیلی خاکی** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.