علی طاهر سارایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس آخرین پایش های ایستگاه سنجش غبار میزان گرد و غبار در شهرستان مهران 250 میکروگرم بر متر مکعب با روند کاهشی است، درحالیکه میزان غلظت ریزگردها ظهر امروز در این شهرستان به 550 میکروگرم بر متر مکعب و سه برابر حد مجاز با روند افزایشی نیز رسید.
وی افزود: هم اکنون میزان علظت گرد و غبار در شهرستان ایلام 183 و ایوان 149 میکروگرم بر متر مکعب با روند افزایشی است و در شهرستان دهلران نیز از میزان غلظت 250 میکروگرم بر متر مکعب با روند پایدار ظهر امروز در حال حاضر به 98 میکروگرم بر متر مکعب رسیده است و وضعیت ریزگردها در دیگر شهرستان های استان عادی و زیر حد مجاز گزارش شده است.
به پیش بینی اداره کل هواشناسی ایلام این توده ریزگرد که امروز وارد استان شده به تدریج فردا از میزان غلظت آن کاسته شده و از آسمان استان خارج می شود.
غلظت بالای گرد و غبار به تشخیص و صلاح دید ستاد بحران مهران و دهلران مدارس نوبت ظهر این 2 شهرستان را به تعطیلی کشاند.
به گزارش ایرنا، میزان حد مجاز ذرات معلق در هوا 150 میکروگرم در متر مکعب است.
نوشیدن شیر فراوان، عدم خروج از منزل، اجتناب از انحام فعالیت ها و ورزش هوازی، پرهیز از کوهنوردی، استفاده از ماسک فیلتر دار از توصیه های مکرر مرکز بهداشت استان به عموم مردم به ویژه گروه های حساس چون کودکان، سالخوردگان، افراد شیمیایی، بیماران قلبی عروقی، تنفسی، زنان باردار است.
استان ایلام بیش از یک دهه است که با پدیده ریزگردهای عربی که از سمت کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد مرزهای کشور ما می شوند مواجه است و توده های ریزگردها در این سال های خسارت های زیادی را به استان ایلام وارد ساخته است.
از جمله این خسارت ها می توان به خشکیدگی یا آفت زدگی درختان بلوط که عمده ترین درختان منطقه رویشی زاگرس هستند اشاره کرد و از دیگر خسارت ها و آسیب های ناشی از گردو غبار افزایش بیماری های تنفسی و آلرژیک در بین مردم این استان است.
در سال جاری تاکنون 75 روز غبارآلود در استان ایلام ثبت شده است در حالیکه سال گذشته در مجموع 70 روز آلودگی در استان به ثبت رسید.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.