به گزارش ایرنا، محمدرضا مروارید روز شنبه و در آستانه فرا رسیدن هفته منابع طبیعی در دیدار مدیرکل و کارکنان منابع طبیعی استان ایلام اظهار کرد: منابع طبیعی جزء انفال است که بر اساس آیات قرآن کریم متعلق به خداوند و رسولاکرم (ص) است و حفاظت از این مواهب خدادادی باید به گونه ای باشد که در شان خدا و رسول گرامی اسلام (ص) باشد.
وی افزود: تخریب این منابع در سال های اخیر و تغییر اقلیم به حدی رسیده که باعث شده بخش زیادی از این منابع از بین برود که می طلبد تمامی دوستداران محیط زیست راهکارهای علمی برای مقابله با این مشکلات اندیشیده شود.
استاندار ایلام با اشاره به وجود یک میلیون هکتار مرتع و 640 هزار جنگل در این استان یادآور شد: ایلام از وضعیت ویژه ای برخوردار است البته حیات این استان به منابع طبیعی و جنگل ها وابسته است و ببدلیل وضعیت توپوگرافی و شیب تند زمین شاهد وقوع سیلاب ها و از بین رفتن خاک و شستن آن هستیم که برای جلوگیری از تخریب بیشتر باید فعالیت های علمی و تحقیقاتی انجام شود.
مروارید تاکید کرد: با وجود آنکه میانگین بارندگی در استان حدود 400 میلی متر است، ولی تاکنون نتوانسته ایم به درستی از این ظرفیت آبی استفاده و آن را در جهت توسعه استان بکار گیریم.
به گفته وی، اتکای صرف به منابع دولتی با توجه به محدودیت اعتبارات در رسیدگی به مشکلات حوزه منابع طبیعی جوابگو نیست و باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در حراست از این مواهب خدادادی بهره بگیریم.
وی اضافه کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته حدود پنج میلیارد مترمکعب منابع آبی در استان وجود دارد که 2،5 میلیارد مترمکعب آن به شکل روان آب است و بدلیل شیب دار بودن اراضی این آب ها از استان خارج و وارد کشور عراق می شوند که می توان با اجرای طرح های آبخیزداری بخشی از این آب ها را مهار و سفرهای زیرزمینی را تقویت کرد تا شاهد فرسایش خاک نباشیم.
استاندار ایلام گفت: فرسایش خاک طی 30 سال اخیر ضربات مهلکی را به محیط زیست کشور و این استان وارد کرده که با اجرای طرح های جنگل کاری ضمن استفاده بهینه از منابع آبی از فرسایش خاک جلوگیری کرد.
مروارید با اشاره به طرح انتقال آب در قالب سامانه گرمسیری افزود: قرار است این طرح به طول 470 کیلومتر از شهرستان پاوه در استان کرمانشاه تا دهلران اجرا شود که منجر به آبی کردن بخش زیادی از اراضی کشاورزی این استان ها خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی ایلام نیز در این دیدار گفت: استان ایلام با شیب حدود 31 درصد سالانه شاهد فرسایش خاک بین 17 تا 26 تن است که لطمات جبران ناپذیری را به منابع طبیعی استان وارد می کند.
رضا احمدی اظهار کرد: با وجود آنکه میانگین بارندگی در شهرستان های گرمسیری مهران و دهلران به 250 میلی متر در سال و در مناطق شمالی به حدود 600 میلی متر می رسد ولی بدلیل شیب دار بودن اراضی نتوانسته ایم استفاده مناسبی را از این بارش ها داشته باشیم.
وی افزود: کارشناسان این اداره کل برای مقابله با تهدیدات حوزه منابع طبیعی 58 زیر حوزه را مورد مطالعه قرار داده اند که اجرای آنها به حدود 2 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
15 تا 21 اسفند ماه به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.
به گزارش ایرنا، استان ایلام بیش از 424 هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که حدود 20 درصد از عرصه استان را شامل می‌شود و بیشتر این بیابان ‌ها در مناطق جنوبی و مناطق گرمسیری استان در شهرستان های مهران، دهلران، آبدانان، دره شهر و ایلام واقع است.
گسترش بیابان یکی از مخاطرات جدی عرصه های طبیعی بکر و زیبا استان ایلام که 11 درصد جنگل های زاگرس را دارد محسوب می شود.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.