در این مطلب آمده است: در تقسیمات کشوری استان متشکل از شهرستان، بخش، روستاها و دهیاری ها است که به صورت سلسله وار و در یک امتداد با هم در ارتباط بوده و مکمل و تنظیم کننده شریان یک استان هستند؛ بخش که حلقه اتصال روستا بوده، دورترین نهاد تصمیم گیر از مرکز استان است، که در استان های روستا محور از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
نقش بخش ها از آن جهت در استان های روستا محور مهم است که به طور مستقیم با قطب مولد استان یعنی روستا در ارتباط بوده و برآورده کننده نیازهای آن می باشد.
استان ایلام یکی از استان های روستا محور با 670 روستا، دارای پراکندگی و گستره طولانی جغرافیایی است و این پراکندگی و مسائلی دیگر باعث محرومیت گشته تا جایی که عمق محرومیت در شهرستان ها بیشتر و در بخش های دورافتاده ملموس تر بنظر می رسد.
افزون بر این، مهمترین شاخص مناطق دوردست محرومیت و عدم توازن در توزیع امکانات و میزان خدمات در مقایسه با مناطق مرکز نشین است.
استاندار ایلام در گفت و گویی بیان می کند که دولت نگاه ویژه ای به بخش ها و روستاها داشته و در این راستا تا حد امکان کارهای زیرساختی از جمله جاده سازی، مدرسه، آب، برق، تلفن، بهداشت، گاز و... انجام داده است.
وی می افزاید: هر چند کاستی هایی نیز وجود دارد اما تلاش می شود با شناسایی و رصد آنها کاستی ها را به حداقل کاهش داد.
محمدرضا مروارید اظهار می دارد که اجرای طرح هادی در روستاها، مقاوم سازی ساختمان های روستایی، طرح های اشتغال زایی در زمینه تبدیل اراضی کشاورزی دیم به آبی و نیز پرداخت تسهیلات کم بهره برای رونق دامداری از طریق نهاد ریاست جمهوری و همچنین راه اندازی کارگاه های کوچک در بخش ها و روستاها مهمترین اقدام های صورت گرفته در یک سال اخیر است.
مروارید به تجهیز ادارات و امکانات بهداشتی در بخش ها اشاره و خاطر نشان می کند که ادارات مورد نیاز در بخش ها مستقر و با صلاحدید بخشداران در صورت نیاز سایر ادارات و نیز کمبودهای درمانی مستقر خواهند شد.
وی این نوید را می دهد که کارهای ارزنده ای برای بخش ها و روستاها تعریف شده که در آینده نزدیک به مرحله عمل خواهد رسید.
همان طور که اشاره شد روستا موتور محرکه تولید و به عبارتی بخش اعظم اقتصاد غیر نفتی کشور را برعهده دارد لذا نقش بخش ها در احراز زیرساخت های لازم در روستاها بسیار حائز اهمیت بوده و تجمیع امکانات رفاهی در بخش ها موجب افزایش امید ماندن در روستا و در نتیجه ایجاد تولید و اشتغال پایدار خواهد بود.
حال که دولت نگاه مثبتی به این قشر داشته و از طرفی بر اساس قانون برنامه ششم توسعه 2 درصد از درآمد نفتی به روستاها اختصاص می یابد انتظار می رود بیش از پیش شاهد پیشرفت، آبادانی و توسعه بخش ها و پیرو آن روستاها باشیم که همانا تحقق شعار اقتصاد مقاومتی از این کانال می گذرد.
منبع: پایگاه خبری ویرا
/6034/6033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.