اکبر محمدزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل سرما اظهار کرد: شکارچیان و عامه مردم از نزدیک شدن یا شکار پرندگان مهاجر و بومی آبزی یا کنار آبزی خودداری کنند.
وی افزود: هر سال و با آغاز فصل سرما پرندگان برای زمستان گذرانی از مناطق شمالی کره زمین به نقاط گرمسیری و جنوبی مهاجرت می کنند و با توجه به جابجایی وسیع این وحوش امکان انتقال بیماری از سوی آنها به دیگر مناطق وجود دارد.
محمدزاده تاکید کرد: امسال در مسیر پرواز پرندگان مهاجر در کشورهای مختلف علائم شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده شده و با توجه به اینکه کشور ایران و از جمله استان ایلام یکی از محل های عبور یا اتراق پرندگان مهاجر است احتمال شیوع این بیماری دور از انتظار نیست.
وی با اشاره به سرعت انتشار این بیماری یادآور شد: بنابر تاکید سازمان حفاظت محیط زیست کشور شکار هرگونه پرنده بومی یا مهاجر برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور ممنوع است و در صورت مشاهده لاشه پرندگان یا هنگام مواجه با پرنده بیمار، باید ادارات محیط زیست را در جریان گذاشت.
وی با بیان اینکه در استان ایلام در سال های اخیر هیچ گونه مجوز شکار پرندگان بومی و مهاجر صادر نشده است، گفت: با این وجود هستند افراد یا شکارچیانی که به صورت غیر قانونی اقدام به شکار یا زنده گیری پرندگان می کنند.
محمدزاده با اعلام اینکه هنوز هیچ گونه موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در این استان مشاهده و یا گزارش نشده است، اضافه کرد: تدابیر لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری از جمله انعقاد تفاهم نامه با اداره کل دامپزشکی استان به منظور کنترل سلامت پرندگان اندیشیده شده است.
به گزارش ایرنا، استان ایلام همه ساله در فصول مختلف سال و بسته به شرایط اقلیمی و جغرافیایی پذیرای جمعیت زیادی از انواع پرندگان مهاجر آبزی یا کنار آبزی است که یا در استان اقدام به جوجه آوری و زمستان گذارانی می کنند یا برای مهاجرت به دیگر سرزمین ها چند روزی را به طور موقت در این منطقه اتراق می کنند.
زیستگاه های امن، وفور غذا، احساس امنیت و آرامش داشتن از جمله نیازهای پرندگان مهاجر و بومی برای اتراق در یک منطقه است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7172/9002

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.