رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام امروز(شنبه 4 مرداد ماه) اعلام کرد: 22 نفر از پرسنل فوریت های پزشکی ایلام به کرونا مبتلا شده اند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه استان دارای دارای ۱۲ پایگاه شهری و ۲۸ پایگاه جاده‌ای است، گفت: کمتر از هر ۴۰ کیلومتر یک پایگاه وجود دارد که کار انتقال بیماران را از محل حادثه تا مراکز درمانی انجام می‌دهد.

به گزارش جماران، دکتر صیدنور علیمرادی در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال ۱۱۴۸ بیمار کرونایی توسط این مرکز به بیمارستان منتقل شده‌اند از این تعداد ۶۷۰ نفر در منزل یا محل حادثه و ۴۷۸ نفر نیز بین مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

وی با بیان اینکه در این زمان ۸ تا ۱۰ بیمار کرونایی توسط بالگرد به مرکز درمانی شهید مصطفی خمینی(ره) ایلام منتقل شدند اما با توجه به افزایش تعداد بیماران کرونا مقرر شد از این پس انتقال بیماران حاد به این روش در اولویت باشد، تصریح کرد: تاکنون ۲۲ نفر از پرسنل فوریت‌های پزشکی به کرونا مبتلا شده‌اند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با آغاز شیوع کرونا در استان، ۱۲۸ کلاس آموزشی در قالب ۱۶ ساعت برای پرسنل فوریت‌های پزشکی برگزار و ۲ آمبولانس جدا در ایلام و برای هر شهرستان یک آمبولانس برای انتقال بیماران کرونایی در نظر گرفته شد.

علیمرادی ادامه داد: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان و مراجعه افراد مشکوک به تمامی بیمارستان‌ها، ۲ وظیفه شامل انتقال بیماران مشکوک به کرونا از منزل با رعایت پروتکل‌ها و  بیماران مثبت کرونا در سایر بیمارستان‌ها به بیمارستان مصطفی خمینی مخصوص کرونا برای پرسنل تعریف شد و مجموع ماموریت‌های این مرکز در سه ماهه نخست امسال  ۵۱۱۲ مورد بوده که از این تعداد ۴۸۴۰ مورد پیش بیمارستانی و ۲۷۲ مورد بین بیمارستانی است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد ناوگان فوریت‌های ایلام، آمبولانس‌های جدید هستند، تصریح کرد:  استان ایلام دارای ۸۵ آمبولانس است که ۵۰ درصد  آنها تیپ c بوده و به تمام امکانات و خدمات مجهز هستند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: مجوز ۶ پایگاه فوریت‌های پزشکی برای استان گرفته شده است که از این تعداد سه پایگاه راه‌اندازی و میانگین ماموریت‌ها برای هر پایگاه ۲ ماموریت در روز است اما در شهر ایلام با جمعیت بیشتر ۳۰ ماموریت در هر سه پایگاه است.

علیمرادی با بیان اینکه  استان ایلام دارای یک پایگاه هوایی است که یکی از مدرن‌ترین پایگاه‌های سراسر کشور و دومین پایگاه از نظر فعالیت عملیات در کشور است، ادامه داد: هزینه هر ساعت برای بالگرد ۲۰۰ میلیون ریال و ماهانه بین هشت تا ۹ میلیارد ریال برای انتقال بیماران است که بخشی از آن توسط وزارت پرداخت می‌شود اما خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و جاده‌ای برای بیماران رایگان بوده و میانگین حضور بالگرد در استان در دورترین نقطه ۲۰ تا ۲۵ دقیقه رفت و ۲۰ و ۲۵ دقیقه برگشت است.

وی گفت: استان ایلام دارای ۱۲ پایگاه شهری و ۲۸ پایگاه جاده‌ای است، بنابراین کمتر از هر ۴۰ کیلومتر یک پایگاه وجود دارد و کار انتقال بیماران را از محل حادثه تا مراکز درمانی انجام می‌دهد و چهارمین استان پیشرفته از نظر سیستم اتوماسیون و بی‌سیمی است یعنی زمان حضور آمبولانس و تکنسین‌ها بر بالین بیمار در سطح شهر بین پنج تا هشت دقیقه و زمان حضور در جاده بین هشت تا ۱۴ دقیقه است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با وجود کمبود اعتبارات و شرایط خاص کشور یک مرکز بین‌المللی فوریت‌های پزشکی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال در حال ساخت است که ۵۰ میلیارد آن جذب شده است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: آمار مزاحمت‌های تلفنی به این مرکز بالای ۶۰ درصد است در صورتیکه باید مردم بدانند ممکن است با مشغول کردن خط این مرکز جان افراد بسیاری به خطر بیافتد که نیاز به درمان فوری دارند.

علیمرادی گفت: وقت طلایی بیماران در اختیار ما است و بموقع رسیدن سبب کاهش مرگ و میرها می‌شود و شهروندان نیز بهتر است قبل از خودرمانی با ۱۱۵ تماس گرفته و جان بیمار خود را در معرض خطر قرار ندهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.