معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام از کاهش 17 درصدی آمار خودکشی در این استان خبر داد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام از برگزاری ۴۳ برنامه در سال گذشته خبر داد و گفت: سامانه سجام با عضویت ۲ هزار نفر نماد اجتماعی شدن مقابله با جرم است.

به گزارش جماران، عبدالوهاب بخشنده اظهار کرد: مطالبه گری برای پیشگیری در همه‌ی ابعاد از وظایف ذاتی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است.

وی گفت: در زمینه آسیب‌های مختلف تمام توان خودرا به کار گرفته‌ایم و کارگاه‌های مختلف برای اطلاع‌رسانی انجام شد ، چون هر آسیب معمولا زمینه جرم است و تمام تلاش ما این است که از وقوع جرم با اطلاع رسانی جلوگیری شود. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام ادامه داد: عملکرد این معاونت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ ده رتبه ارتقاء پیدا کرده و با توجه به اجرای موثر برنامه های پیشگیرانه این معاونت آسیب های اجتماعی استان از جمله طلاق و خودکشی به ترتیب ۱۰ درصد و ۱۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته و همچنین از ده جرم اول استان پنج جرم با کاهش ارتکاب مواجه بوده اند.

بخشنده با اشاره به دلایل عمده طلاق در استان ، گفت: ناهمخوانی سطح خانواده ها ، عدم آگاهی زوجین بر حقوق خود و احساسی عمل کردن و تصمیم گرفتن از دلایل این آسیب است و متاسفانه بسیاری از ازدواج‌های دانشجویی  به دلیل عدم آگاهی و نگاه رویایی به زندگی به طلاق منجر می‌شوند.

وی درباره علت ضرب و جرح عمدی در استان ایلام ، گفت: این جرم در کل کشور علل و عواملی دارد و بیشترین ضرب و جرح در ایلام در اماکن شلوغ اتفاق می‌افتد و بیشترین علت کمبود جای پارک ، نداشتن خیابان های درست است که از نهادهای متولی مانند شهرداری خواسته شده این مشکل را حل کند و در واقع عوامل  جرم‌ را از بین ببرد.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام ، تصریح کرد: عدم وجو د روشنایی معابر از دیگر دلایل افرایش جرم در برخی نقاط در کمربندی شمالی شهر ایلام بود که با ریزنی ها این مشکل حل شده است.

بخشنده تصریح کرد: سامانه جمع آوری اطلاعات مردمی (سجام) نیز آماده پیگیری گزارشات مردمی است که این گزارش ها به دادستان مرکز استان و چند مرجع بالا دسرت فرستاده می‌شود و هم اکنون ۲۰۰۰ نفر عضو دارد و بسیاری از گزارشات مردمی از این طریق دریافت  و مشکلات رصد می‌شود و عوامل جرم‌زا از بین می‌روند.

وی درباره آمار ورودی پرونده‌های ۱۰ جرم اول استان در سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال ۱۳۹۷، گفت: ضرب و جرح عمدی ۷ دهم  درصد ، توهین به اشخاص عادی ۷ درصد  و ایراد صدمه بدنی غیر عمدی بر اثر تصادف رانندگی نیز  ۳ درصد کاهش داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع  جرم دادگستری ایلام از کاهش ۳ درصدی تهدید و ۸ درصدی تخریب خبر داد و تصریح کرد: کاهش جرم در گرو همکاری مردم و  از بین مردم عوامل اجتماعی جرم‌زا است که همکاری همه‌ی دستگاه‌ها را می‌طلبد.

بخشنده از برگزاری ۴۳ برنامه در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در حوزه فرهنگی اجتماعی و پیشگیری‌های مردمی ۱۶ برنامه، در حوزه وضعی ۵ برنامه، حوزه امنیتی انتظامی ۸ برنامه، حوزه قضایی ۲ برنامه، حوزه اطلاع رسانی ۵ برنامه ، حوزه برنامه ریزی ۵ برنامه و در حوزه پژوهشی ۲ برنامه اجرا شده است.

وی افزود: همچنین با پیگیری های معاونت در اجرای اجرای طرح کاداستر در استان، برای ۱۲۰۰ هکتار از اراضی دولتی سند صادر شده و همچنین ۱۰ کیلومتر از طرح کمربند سبز در راستای پیشگیری از زمین خواری با پیگیری های معاونت اجرایی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام تاکید کرد: هرگونه اقدامی در جهت پیشگیری از وقوع جرم منجر به افزایش امنیت در جامعه می‌شود که باید با برنامه‌ریزی،هماهنگی متولیان امنیت، هدایت، نظارت و کنترل انجام شود و اگر اقدامات کارشناسانه صورت گیرد قطعاً به نظم اجتماعی، کاهش جرائم، آرامش، پیشرفت و توسعه جامعه می‌انجامد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام تصریح کرد: رعایت حقوق شهروندی و ایجاد فضای امن در جامعه از بروز آسیب‌ها و رفتارهای نامناسب جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.