در چارچوب پویش «هر هفته؛ الف-ب -ایران» طرح های «٢٢ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی تحت فشار فکه» و «سد مخزنی شهدای ایلام (گلال)» با اعتبار یک هزار و ١٠٠ میلیارد تومان از طرح های وزارت نیرو و همچنین طرح «شبکه آبیاری در ٢٧ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهلران و مهران و ایوان» و  ١٢۳ طرح دیگر با اعتبار ۴٨٢ میلیارد تومان در بخش کشاورزی، صبح روز پنج شنبه با دستور حسن روحانی رییس جمهوری در استان ایلام به بهره برداری رسید.

آب گیری سد شهدا در منطقه چوار از توابع شهرستان ایلام و بهره برداری از ۲۲ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش سامانه های گرمسیری و مهار آبهای مرزی از مهمترین پروژه هایی بود که دیروز از طریق ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسید و دیگر طرح ها در حوزه های دام و طیور، گلخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی، آب و خاک، منابع طبیعی و آبخیزداری بود که افتتاح یا کلنگ زنی شدند.

در سفر وزیر جهاد کشاورزی چهار سیلوی ذخیره گندم با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن با اعتبار ۱۳ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت که با آغاز به کار این سیلوها ظرفیت ذخیره گندم استان ایلام به ۴۰۰ هزار تن افزایش می یابد.

بهره برداری از ۱۱ طرح دام و طیور با سرمایه گذاری بیش از هفت میلیارد تومان و اشتغال زایی ۳۹ نفر، آغاز عملیات اجرایی یک مجتمع گلخانه ای و سه طرح آب و خاک با اشتغال زایی ۵۸۰ نفر و سرمایه گذاری ۷۱ میلیارد تومان از این طرح ها بود.

اما از مهمترین پروژه های مد نظر در سفر وزیر جهادکشاورزی به استان ایلام بهره برداری از شبکه ها و سیستم های مدرن آبیاری و زهکشی به وسعت ۲۶ هزار هکتار در شهرستان های مهران، ایوان و دهلران بود که از طریق ویدیو کنفرانس با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

این طرح ها از محل پروژه های مهم مهار آب های مرزی، سامانه گرمسیری و احیای دشت های ایلام و خوزستان با اعتبار ۳۷۱ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی است که بهره برداری از این طرح ها اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم پنج هزار و ۲۰۰ نفر را در پی دارد.

شک وجود این طرح های آبی و خاکی و سیستم های مدرن آبیاری در کاهش بیکاری، افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی استان به ۲۶۰ هزار تن در سال، ارتقای وضعیت رفاهی، معیشتی و اقتصادی کشاورزان استان منجر می شود.

افتتاح طرح های کشاورزی موجب رونق و توسعه ایلام می شود

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت های قابل توجه ایلام در بخش کشاورزی گفت: پروژه های که فردا مورد بهره برداری یا کلنگ زنی قرار می گیرند بدون شک موجب شکوفایی و رونق این استان در زیربخش های مختلف این‌ حوزه می شود.

کاظم خاوازی روز چهارشنبه در بدو ورود به ایلام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه های آبی و خاکی مورد بهره برداری چون شبکه آبیاری و زهکشی سامانه گرمسیری علاوه بر اینکه رونق کشاورزی استان را در پی دارد موجب مدیریت بهینه مصرف آب نیز می شود.

وی با اشاره اینکه با بهره برداری از این‌ پروژه ها روان آبهای مرزی نیز کنترل می شود، افزود: ایلام استانی مستعد برای پروژه های متنوع کشاورزی است که اجرای این طرح ها آبادانی، رونق تولید و همچنین افزایش نرخ اشتغال زایی را در پی خواهد داشت.

اراضی مستعد مهران ظرفیت ایجاد طرح های نوین کشاورزی را دارد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اراضی طبیعی استان ایلام به ویژه شهرستان مرزی مهران پتانسیل و ظرفیت ایجاد تحول کشاورزی و منابع طبیعی را با اجرای طرح های جدید و بدیع دارد.

کاظم خاوازی عصر چهارشنبه در جریان بازدید از سامانه گرمسیری شهرستان مهران اظهار داشت: سیمای کشاورزی استان ایلام با تکمیل نهایی سامانه های گرمسیری، مهار آب های مرزی و احیای دشت های جنوب استان دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد کما اینکه از هم اکنون این تحولات کاملا مشهود است.

وی افزود: وزارت نیرو آب مورد نیاز سامانه گرمسیری را تامین کرده ولی در برخی از نقاط به علت مشکلات مالی و کمبود منابع اعتباری تامین آب مورد نیاز سامانه با مشکل و کندی مواجه شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هم در جریان این بازدید گفت: کل پروژه سامانه گرمسیری از مبدا در استان کردستان تا دهلران به عنوان انتهای طرح ۴۴۰ کیلومتر است که ۱۷ هزار و ۵۵۹ هکتار از اراضی استان ایلام زیر اجرای این طرح رفته است.

علی مراد اکبری با بیان اینکه اراضی تحت اجرای این طرح به سه شیوه نوین و کلاسیک انجام می شود، تاکید کرد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار در مهران، پنج هزار هکتار در دهلران و یک هزار هکتار از این سامانه در حوزه شهرستان ایلام است.

وی در تامین آب سامانه گرمسیری هم یادآور شد: ۹۳۰ میلیون مترمکعب آب انتقالی از رودخانه سیروان کردستان و ۷۰۰ میلیون متر مکعب هم از محل آب های داخلی و سدهای استان برای اجرای این طرح تامین می شود.

وی سهم آب انتقالی استان ایلام را ۴۵ درصد عنوان و اضافه کرد: بخش عمده ای از اجرای طرح در استان های ایلام و کرمانشاه با قرارگاه خاتم الانبیا است.

سد شهدای ایلام توسط رییس جمهوری افتتاح شد

رییس جمهوری پنجشنبه یازدهم اردیبهشت ماه از طریق ویدئو کنفرانس دستور افتتاح سد شهدای ایلام( گلال) را صادر کرد.

پروژه آبیاری سد مخزنی گلال با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی به صورت  ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهوری و وزیر نیرو و با گزارش حضوری مدیرعامل شرکت منابع آب ایران افتتاح و به بهره برداری رسید.

ظرفیت سرریز این سد ۸۹۰ مترمکعب در ثانیه با حجم  ۱۹.۳۵ میلیون مترمکعب در رقم نرمال و متوسط حجم تنظیم سالانه ۱۴.۳ میلیون مترمکعب است.

با بهره‌برداری از سد گلال کمبود آب‌ شرب مردم این استان مرتفع و امکان تنظیم آب سطحی این رودخانه به میزان ۱۴.۳ میلیون متر مکعب در سال را برای تامین نیازهای مجتمع پتروشیمی ایلام میسر می‌سازد.

شبکه آبیاری دهلران برای پنج هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند

معاون وزیر نیرو گفت: با بهره برداری از پروژه بزرگ آبیاری و زهکشی منطقه فکه شهرستان دهلران پنج هزار و ۵۰۰ نفر مشغول بکار می شوند.

قاسم تقی زاده خامسی روز پنجشنبه در آیین افتتاح پروژه آبیاری ۲۲ هزار هکتاری منطقه فکه شهرستان دهلران که با دستور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس انجام شد، اظهار داشت: در این شهرستان قبلا پروژه های دشت عباس و عین خوش افتتاح و به بهره برداری رسیده بود که امروز مناطق آبیاری فکه راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از این‌ میزان اراضی ۱۶ هزار هکتار به شکل بارانی و مابقی به شکل قطره ای است، افزود: آب مورد نیاز برای اجرای این پروژه بزرگ کشاورزی از جناح راست سد کرخه تامین می شود.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: ۳۱۳ میلیون مترمکعب از سد کرخه و ۹۰ میلیون مترمکعب نیز از آب های زیرزمینی به این ۲۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه فکه شهرستلن دهلران تخصیص می یابد.

تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه امروز یک تونل ۳۹ کیلومتری برای اجرای این پروژه بزرگ به بهره بردا ی می رسد، گفت: شبکه آبیاری و زهکشی فکه شهرستان دهلران با سرمایه‌گذاری ارزی ۵۰ میلیون یورویی و سه هزار میلیارد ریال از محل اعتبارهای دولتی توسط رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: از مهمترین اهداف این طرح تامین آب و توسعه اراضی کشاورزی به وسعت ۲۲ هزار هکتار، کمک به افزایش تولید محصولات کشاورزی و قطع وابستگی و ایجاد اشتغال پایدار به تعداد پنج هزار و ۵۰۰ نفر است.

۲۶۰ هزار تن به تولید محصولات کشاورزی ایلام افزوده می‌شود

 وزیر جهاد کشاورزی گفت: با بهره برداری از پروژه های کشاورزی ایلام ۲۶۰ هزار تن به میزان تولید محصولات این حوزه در این استان افزوده می شود.

کاظم خاوازی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از ۱۲۳ طرح کشاورزی استان ایلام که به صورت ویدیو کنفرانس توسط رییس جمهوری انجام شد، اظهار داشت: این پروژه ها در حوزه های آب و خاک، گلخانه و دام و طیور  با اعتبار  ۴۹۵ میلیارد تومان از محل منابع عمومی خصوصی و منابع ملی با اشتغالزایی پنج هزار و ۹۲۰ نفر اجرا شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ۹۷ پروژه آبخیزداری با سه هزار و ۱۰۰ مترمکعب، ۱۰ هزار هکتار جنگل کاری، ۱۰۰ هزار تن سیلوسازی و ۱۱ واحد دام و طیور از جمله این طرح هاست.

خاوازی یادآور شد: شهرک گلخانه ای با ۱۰ هزار هکتار در بخش صالح آباد و ۴۷ هکتار شبکه انتقال آب به عشایر و سیستم های نوین آبیاری به طول ۲ هزار و ۱۵۰ هکتار از دیگر طرح های افتتاحی است.

وی در خصوص بهره برداری از شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی گفت: این طرح ها به طول ۲۶ هزار هکتار در شهرستان های ایوان، مهران و دهلران است که به بهره برداری رسید.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۳۷۱ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این پروژه هزینه شده که زمینه اشتغال پنج هزار و ۲۰۰ نفر را فراهم آورده است.

خاوازی تصریح کرد: اجرای این پروژه نقش مهمی در بهره وری ، استقرار بهره برداران و کشاورزان در مناطق مرزی ، جلوگیری از مهاجرت و صیانت از مرزها خواهد داشت.

معاون وزیر نیرو: ذخیره آب سدهای کشور مطلوب است

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: امسال وضعیت ذخیره سازی آب پشت سدهای کشور مطلوب و با توجه به میزان بارش ها در سال جاری وضعیت ذخایر آبی کشور مناسب است‌.

قاسم تقی زاده خامسی روز پنجشنبه در حاشیه بهره برداری از طرح آبیاری و زهکشی فکه در دهلران که بصورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهوری برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: وضعیت ذخیره آب سدهای کشور تقریبا مثل سال گذشته است اما ۱۰ درصد کاهش دارد.

وی یادآور شد: دلیل عمده این کاهش مربوط به استان خوزستان و سیلاب های این استان است که موجب رهاسازی آب شد.

تقی زاده خامسی افزود : بخاطر بیماری کرونا و لزوم رعایت بهداشت فردی، آب بیشتری در سطح کشور مصرف شده است که انتظار  می رود شهروندان در مصرب آب شرب صرفه جویی کنند.

وی تاکید کرد: با هر۲۰ ثانیه مصرف آب برای شست و شوی دست ۶ لیتر آب در کشور هدر می رود.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه آب در ایران هنوز بالاست، گفت: به ازای هر نفر ۳۵۰ لیتر در روز آب مصرف می شود که این رقم از استاندارد جهانی بالاتر است.

برنامه های سفر وزیر جهادکشاورزی و معاونان وزیر نیرو ظهر دیروز و با افتتاح طرح های کشاورزی استان ایلام به پایان رسید.

بدون شک این طرح ها که عمده آنها در زمینه آب و خاک بود در رونق کشاورزی استان و احیای اراضی دیم و بایر نقشی موثر خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.