کاظم خاوازی عصر چهارشنبه در جریان بازدید از سامانه گرمسیری شهرستان مهران اظهار داشت: سیمای کشاورزی استان ایلام با تکمیل نهایی سامانه های گرمسیری، مهار آب های مرزی و احیای دشت های جنوب استان دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد کما اینکه از هم اکنون این تحولات کاملا مشهود است.

وی افزود: وزارت نیرو آب مورد نیاز سامانه گرمسیری را تامین کرده ولی در برخی از نقاط به علت مشکلات مالی و کمبود منابع اعتباری تامین آب مورد نیاز سامانه با مشکل و کندی مواجه شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی هم در جریان این بازدید کفت: کل پروژه سامانه گرمسیری از مبدا در استان کردستان تا دهلران به عنوان انتهای طرح ۴۴۰ کیلومتر است که ۱۷ هزار و ۵۵۹ هکتار از اراضی استان ایلام زیر اجرای این طرح رفته است.

علی مراد اکبری با بیان اینکه اراضی تحت اجرای این طرح به سه شیوه نوین و کلاسیک انجام می شود، تاکید کرد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار در مهران، پنج هزار هکتار در دهلران و یک هزار هکتار از این سامانه در حوزه شهرستان ایلام است.

وی در تامین آب سامانه گرمسیری هم یادآور شد: ۹۳۰ میلیون مترمکعب آب انتقالی از رودخانه سیروان کردستان و ۷۰۰ میلیون متر مکعب هم از محل آب های داخلی و سدهای استان برای اجرای این طرح تامین می شود.

وی سهم آب انتقالی استان ایلام را ۴۵ درصد عنوان و اضافه کرد: بخش عمده ای از اجرای طرح در استان های ایلام و کرمانشاه با قرارگاه خاتم الانبیا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز گفت: ۳۰ هزارهکتار دشت های مهران با روش جنگل کاری بدون آبیاری و در راستای اقتصاد مقاومتی نهال کاری مشارکتی شده و زیراشکوب این درختان به کاشت گل نرگس اختصاص یافته است‌.

رضا احمدی یادآور شد: مردم با برداشت گل های نرگس و فروش آنها به درآمد می رسند و در مقابل از نهال ها و درخت های کاشت شده مراقبت می کنند.

وی افزود: طرحی دیگر موسوم به جنگل باغ در دست تدوین است که در قالب این طرح نهال های مثمر مقاوم و سازگار با هر منطقه کاشت شود که مردم در ازای استفاده از میوه های درختان از آنها مراقبت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی ساعاتی پیش با استقبال قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام از طریق فرودگاه شهدای ایلام برای سفری ۲ روزه وارد این استان شد.

وزیر جهاد کشاورزی در این سفر علاوه بر بازدید از پروژه های کشاورزی شهرستان مهران از طریق شرکت در برنامه ویدیو کنفرانس با حضور رییس جمهوری در افتتاح یا کلنگ زنی ۱۲۳ پروژه کشاورزی استان ایلام به صورت همزمان، شرکت می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.