محک و معیار مردی را جوانمردی می دانند اما به راستی محک و معیار شیرزنانی که کمر همت بسته و جلوتر از بسیاری از مردان در عرصه های مختلف برای ادای وظیفه اجتماعی خود حاضر می شوند را چه می توان نامید.

تاریخ این سرزمین از آوازه و بزرگی زنان و مردانی که شجاعانه به دل حوادث رفتند و با غیرت و افتخار و غرور، عزت انسانی و شرف مثال زدنی خویش را در دل تاریخ ثبت کردند، کم ندارد، زنان بزرگ و افتخار آفرینی که رد پای دلاوریشان در تاریخ هنوز نمایان است.

روایت های زیادی از این زنان در تاریخ نقل شده است ربابه کمالی یکی از این زنان است، شیرزن ایلامی که به انقلابیون پناه داده و خود را در برابر گلوله قرار می دهد و به شهادت می رسد و قصه شهامت اش را در تاریخ این دیار ثبت می کند.

بی گمان روایت فرنگیس دختر گیلانغربی که در آغاز جنگ با تبر، سرباز دشمن را کشت و دیگری را به اسارت گرفت، تکرار ناشدنی است.

قصه دلیری‌های فرنگیس حیدرپور از برش‌های به یادگار مانده فصل مقاومت زن ایرانی در برابر مهاجمان بعثی است، روایتی بکر که در این سال‌ها دهان به دهان چرخیده و حتی به کتاب‌ها و فیلم‌ها و زبان‌های دیگر نیز راه یافته است. 

و حالا قصه دیگری آغاز می شود این بار نه با دشمن و نه در لباس رزم که در لباس انسانیت و شرافت، چادر همت به کمر می بندد و با تلاش شبانه روزی برای ضدعفونی روستای خود قبل از هر مردی وارد عرصه جهاد می شود. 

این روزهای کرونا زده که همه به نوعی درگیر جهاد و تلاش اند، برخی از زنان نیز کمر همت بسته و با عشق و اراده ای پولادین در عرصه جهاد حاضر شده اند تا رنج و آلام مردم را بزدایند.

یکی در کسوت پزشک و پرستار، یکی داوطلب جهاد در کارگاه های تولید ماسک و البسه محافظتی پزشکی، آن دیگری در لابرتوارهای پزشکی و آزمایشگاهی، بهورزان و کارشناسان بهداشتی در طرح غربالگری و یکی همچون خانم فروغ جهانی دهیار روستای فاطمیه شهرستان چرداول با ضدعفونی کوچه ها و معابر روستا برای حفظ سلامت مردم روستایش در تکاپو است.

این شیرزن در این روزهای کرونا زده که همگان باید در خانه بمانند با تلاش و جهادی وصف ناشدنی در تکاپو و تلاش است تا شاید بتواند ادای دین خود را همپای مدافعان سلامت انجام دهد.

این سرزمین همواره قابل تحسین به نام زنان بزرگواری است که در دوران طاغوت و روزگاران سخت دفاع مقدس از خود نامی نکو بر جای گذاشته اند.

همه ما به خوبی تکاپو و تلاش زنان این دیار را را در ذهن خود به یادگار داریم، زنانی بزرگ همچون دهها مادر و همسر شهید که با عشق و اراده ای آهنی در راه مبارزه و حفظ ارزشها برای عزت و سربلندی این سرزمین خم به ابرو نیاوردند و با غیرت و عزتمند به جهاد برای حفظ سلامت فرزندانشان و اکنون مردم سرزمینشان در عرصه حاضر شدند.

بی گمان تاریخ پر افتخار این سرزمین مملو از تکاپو و تلاش زنان غیرتمند و شجاعی است که کمر همت بسته و با حفظ حجاب و عفت خویش همگام که نه حتی جلوتر از بسیاری از مردان در عرصه کارزار حضور یافته اند.

امروز پیکار و جهاد در مرزی دیگر است و دشمن نامریی در جای جای زمین جان انسانها را به خطر انداخته است و  اگر همت پولادین و اداره آهنین زنان و مردان این دیار که شبانه روز در تلاش و تکاپو هستند تا با همه وجود با هر آنچه که در توان دارند، به مردم خدمت کنند، نبود اکنون اوضاع بسیار حادتر و خطرناک تر از شرایط فعلی بود.

تاریخ باید نام این زنان و مردان بزرگ را در تارک خویش حک کند تا رد همت و غیرت آنان تا همیشه جاودان بماند.

 دهیار پرآوازه ایلامی کیست

فروغ جهانی متولد ۱۳۵۷ دارای لیسانس علوم اجتماعی و مدت ۱۵سال است که دهیار روستای فاطمیه چرداول است.

وی در خصوص جمعیت روستای فاطمیه گفت: بر اساس آمار مرکز آمار این روستا ۵۰۵ نفر جمعیت دارد اما طبق لیست خانه به خانه خودم جمعیت روستا ۵۶۷ نفر در قالب ۱۳۹ خانوار است.

وی در خصوص اقدام خود در ضدعفونی روستا افزود: از زمانی که کرونا وارد استان شده است تاکنون شش بار همه روستا و کوچه های آن را ضدعفونی و گند زدایی کرده ام.

جهانی گفت: وقتی برای اولین بار خواستم روستا را گندزدایی کنم شب قبل از منطقه دیگری که ۱۵ کیلومتر با روستای ما فاصله داشت شبانه رفتم و مواد ضدعفونی تهیه کردم و صبح اول وقت همه روستا را گندزدایی کردم.

جهانی گفت: این اولین بار نیست که خودم برای انجام یک کاری پیش قدم می شوم زیرا همیشه به صورت مرتب کار نظافت روستا را نیز انجام می دهم.

وی اضافه کرد: خودم بیل به دست می گیرم و زباله های داخل جدول را با کمک اهالی روستا جمع آوری می کنم و هر کسی در منزل خودش را تمیز می کند و این اقدام در طول این ۱۵ سال بصورت یک فرهنگ مبدل شده و اهالی زباله در جداول رها نمی کنند.

در آتش سوزی ها همپای مردان آتش خاموش کرده ام

دهیار روستای فاطمیه گفت : در این سالها چندین بار جنگل ها و مزارع روستا دچار آتش سوزی شده است که همه با تلاش و کوشش سایر نیروهای حفاظتی آتش را خاموش کرده ایم.

وی اضافه کرد: در یکی از حوادث آتش سوزی به حدی تلاش کردم که دامن و کفش هایم در آتش سوخت و مجبور شدم آنها را پرت بزنم.

وی یادآور شد: بسیاری از کارهایی که از عهده خودم بر می آید به کسی واگذار نمی کنم و خودم قبل از بقیه اهالی برای انجام آن پیش قدم می شوم.

جهانی اظهار داشت: در روستا یک بلوار وجود دارد که در تابستان ها خودم عصرها درختان آن را آبیاری می کنم و هیچ منتی بر سر مردم روستا ندارم.

وی اجرای طرح جدول گذاری و سنگ فرش و آسفالت کوچه های روستا را از دیگر اقدامات خود نام برد و گفت: کمتر از ۲۰۰ متر دیگر جداول گذاری مانده تا همه روستا جدول کشی بصورت کامل شود.

وی تاکید کرد: کارهای عمرانی روستا که اگر به پیمانکار واگذار کنم بیش از ۱۰۰ میلیون هزینه به دنبال دارد، خودم چهار کوچه را با ۳۵ میلیون و بهترین کیفیت انجام می دهم.

جهانی گفت: اکنون همه کارهای لوله کشی آب، جدول کشی، آسفالت، سنگ فرش را با کمک‌بنیاد مسکن در روستا عملیاتی کرده ام و اگر تنها ۲۰۰رمتر دیگر روستا جدول کشی شود این کار به صورت ۱۰۰ درصدی انجام گرفته است.

هر کاری که بتوانم برای آبادانی روستا می کنم

دهیار روستای فاطمیه گفت: کار را عار نمی دانم و هرکاری که از دستم برای عمران و آبادانی و راحتی مردم روستا براید با کمال میل انجام می دهم.

جهانی گفت: برای وجدان خودم کار می کنم زیرا در قبال مسئولیتی که بر عهده گرفته ام خود را موظف به انجام خدمت می دانم و از هیچ تلاشی در این راستا فروگذار نیستم.

وی تاکید کرد: اکنون در راستای پیشگیری از بیماری کرونا در روستا علاوه بر این بنری در خصوص اطلاع رسانی به اهالی روستا و اقدامات لازم برای پیشگیری از کرونا نصب کرده و در نانوایی روستا را خط کشی کرده ام.

وی اظهار داشت: به ضرورت رعایت فاصله اجتماعی تاکید شده و از اهالی روستا خواسته شده است که مرتب دست های خود را با آب و صابون بشویند.

کرونا تاکنون وارد روستای ما نشده است

دهیار روستای فاطمیه گفت: خوشبختانه این بیماری تاکنون در روستای ما مشاهده نشده است و امیدوارم هیچ وقت هم راه روستای ما را پیدا نکند.

وی ابراز امیدواری کرد: با یاری خدا هرچه سریعتر شر کرونا از سر مردم کشور و جهان کم شود و آرامش دوباره به شهر و دیار باز گردد و استرس ابتلا به بیماری از بین برود.

دهیار روستای فاطمیه در خصوص مشکلات روستای خود گفت: اعتبار دهیاری به دلیل کمی جمعیت کم است و نمی توانم طرح های عمرانی بزرگ انجام دهم.

جهانی اظهار داشت: اکنون چند سال است که قرار است بنیاد مسکن یک کانال سنگی در بالا دست روستا ایجاد کند تا معضل فاضلاب بالا دست که به ویژه تابستان مردم روستا را اذیت می کند برطرف شود اما تاکنون انجام نداده است.

وی تاکید کرد: با وجود پیگیری و مراجعه مکرر و قول های مساعد مسوولان اما این مشکل همچنان باقی است.

استعلام افراد نیازمند روستا باید از دهیار گرفته شود

دهیار روستای فاطمیه در خصوص مسائل ومشکلات اقتصادی مردم روستا گفت: پیشنهاد می دهم اگر مسئولان خواستند به کسی کمک کنند اول استعلام از دهیار بگیرند زیرا به دلیل نزدیکی که با مردم  روستا داریم به خوبی از وضعیت و مشکلات آنها آگاه هستیم.

جهانی اظهار داشت: طرح های مختلفی از محل کسب و کارهای روستایی در روستا انجام شده و اکنون برخی از اهالی طرح هایی همچون پرورش مرغ، بوقلمون و گاو شیرده مشغول اند اما باز مردم نیاز دارند که طرح های بیشتری اجرا شود.

۱۵سال سابقه و هفت سال بیمه

وی در خصوص وضعیت زندگی خود گفت: خودم دهیار پاره وقت هستم اما تمام وقت کار می کنم زیرا برخی از اهالی اگر مشکلی یا درخواستی داشته باشند حتی ممکن است شب هم به منزل من مراجعه کنند برای همین تمام وقت پیگیر مشکلات آنان هستم و این را وظیفه خود می دانم.

جهانی اظهار داشت: اکنون 15سال سابقه کار دارم اما چون تنها هر ماه حق بیمه ۱۵ روز من پرداخت می شود ، تنها هفت سال سابقه بیمه دارم.

وی کمبود اعتبار را از دیگر مشکلات خود در دهیاری برشمرد و گفت: عملکرد و فعالیت های من همچون سایر دهیارها و برخی موارد بیشتر از آنها است اما چون جمعیت روستای من کم است دستمزد کمتری دریافت می کنم.

سربلندی مردم روستا و آبادانی آن تنها آرزوی دهیار

دهیار روستای فاطمیه گفت: سربلندی مردم روستا و آبادانی آن تنها آرزوی من است.

جهانی اظهار داشت: هر مسئولی وقتی کاری را قبول می کند باید برای رضای خدا و صیانت از امانت بدون ریا تلاش و کوشش کند.

فروغ جهانی دهیار روستای فاطمیه چرداول متاهل با شوهری کارگر دارای دو دختر هفت و چهار ساله است و هیچ کاری را برای خود به عنوان یک زن عار نمی داند، چادر به کمر می بندد و ضد عفونی می کند، بیل به دست می گیرد و زباله جداول را پاک می کند، با تانکر آب درختان روستا را آبیاری می کند و بی هراس با تمام شجاعتش به دل آتش می زند تا شادابی و سرزندگی روستایش را حفظ کند.

بی گمان باید به همت و غیرت چنین شیرزنانی که بی هیچ طمع و توقعی با دستانی توانمند و اراده ای بزرگ برای سربلندی مردمان دیارشان در تکاپویند، درود فرستاد و نام بزرگشان را در تاریخ این سرزمین جاودانه کرد.

بی گمان تقدیر از جسارت و شهامت چنین شیرزنان وظیفه شناسی که به خوبی مسوولیت خود را انجام می دهند، تقدیر از انسانیت است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۷۶ هزار و ۳۸۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به چهار هزار و ۷۷۷ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن بیان کرد: از دیروز تا امروز ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷۶ هزار و ۳۸۹ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و تا امروز چهار هزار و ۷۷۷ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.