زهرا همتی روز سه‌شنبه در گارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (پیشگیری از خودکشی) ویژه روحانیان و مبلغان دینی ایلام اظهار داشت: روحانیان با تلفیق مذهب و دانش روانشناسی در آگاه‌سازی مردم از آسیب‌های اجتماعی در زمینه‌های مختلف بویژه خودکشی نقش دارند.

وی تاکید کرد: مبلغان دینی با حضور در بین مردم و بیان راهکارهای کنترل آسیب‌های اجتماعی می‌توانند تا حد زیادی در این زمینه موثر واقع شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین نرخ خودکشی در این استان در رده سنی ۱۸ تا ۳۹ سال است، افزود: این گروه افرادی هستند که به عنوان نیروی کار و مولد محسوب می‌شوند اما آسیب اجتماعی خودکشی در این گروه شایع‌تر است.

مدیرکل بهزیستی ایلام گفت: نرخ خودکشی در ایران در هر یک ساعت و نیم یک نفر است و در جهان در هر ۴۰ ثانیه یک نفر است، اگرچه آمار خودکشی در استان و کشور بسیار کمتر از میانگین جهانی است با این وجود باید با انجام راهکارهای مختلف از شیوع این آسیب جلوگیری شود.

همتی تاکید کرد: خودکشی به عنوان یک آسیب چند علتی دلایل مختلفی از جمله بیکاری، فقر، بیماری‌های روانی و اختلالاتی نظیر افسردگی و همچنین نداشتن مهارت‌های اجتماعی و مهارت حل مساله دارد.

 وی با بیان اینکه وقتی دلایل یک آسیب متعدد باشد، بی شک تنها یک دستگاه نیز نمی‌تواند در کنترل و کاهش آن تاثیرگذار باشد، ادامه داد: بهزیستی نیز در کنار دستگاه‌های مختلفی از جمله دانشگاه علوم پزشکی، دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی دیگر در این زمینه مسوؤلیت دارد.

مدیرکل بهزیستی ایلام با اشاره به فعالیت‌های پیشگیری از خودکشی تاکید کرد: مهم‌ترین فعالیت مداخله‌گرانه این سازمان برای کنترل این آسیب فعالیت اورژانس‌های اجتماعی و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در استان است که در این مراکز به افراد در معرض خودکشی مشاوره‌های لازم ارائه می‌شود.

به گفته فرمان عزیزنیا، معاون توسعه پیشگیری بهزیستی ایلام، این کارگاه آموزشی به مدت ۲ روز ویژه روحانیان و مبلغان دینی شهرستان‌های دره‌شهر، بدره، ایلام، ایوان و ملکشاهی برگزار و شرکت‌کنندگان با راهکارهای کنترل و پیشگیری از پدیده خودکشی توسط یکی از اساتید برجسته کشوری آشنا می‌شوند.

پدیده خودکشی در ایلام نسبت به سایر مناطق کشور شیوع بیشتر دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.