شکراله شیرخانی روز شنبه در دیدار با کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز ایلام با بیان اینکه سال گذشته ۱۸۰ میلیارد ریال مازاد بر سهم ایلام جذب شد، اظهار داشت: باید با توزیع هدفمند این میزان تسهیلات پنج هزار و ۸۰۰ شغل ایجاد در استان شود.

وی افزود: نگاه فرهنگی به مقوله کار در این استان باید اصلاح شود چرا که توسعه یک جامعه مبتنی بر تغییر نگرش فرهنگی است که خود را در موضوع فرهنگ کار نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: الگوی حاکم بر نظام اشتغال در کشور ما یک الگوی دولتی است و کار را تنها در پشت میز نشینی تلقی می‌کنند که باید روی آن کار فرهنگی  صورت گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی اشتغال هم‌پوشانی معنی‌دار با مسائل فرهنگی است، گفت: در جامعه ما جوانان از الگوهایی پیروی می‌کنند که منتج به تولید سرمایه و کار نمی‌شود و یک فرهنگ به نام تنبلی اجتماعی در جامعه حاکم شده است.

شیرخانی تاکید کرد: هم اکنون دولت قادر به استخدام نیست بلکه به سمت کوچک شدن پیش می‌رود چرا که دولت حجیم توسعه‌محور نیست، هرچند کوچک شدن دولت باید با برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی افزود: برای برقراری نظام رفاهی و تغییر نگرش‌ها و بدنبال آن حمایت از اقشار آسیب‌پذیر باید آموزش و اطلاع‌رسانی را در همه زمینه‌ها افزایش دهیم، حلقه گمشده‌ای که به سختی می‌توان آن را یافت.

وی اضافه کرد: کشور ایران در حال گذار است و این دوره بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را به همراه خود می‌آورد که باید رفتارهای مدیریتی تغییر و برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تغییر نگرش فرهنگی کارگشای مشکلات اقتصادی است، گفت: عنصری به نام فرهنگ کار در جامعه نیازمند بازنگری است، جامعه کارگری یک جامعه آموزش‌پذیر است و تنها بالا بردن مهارت برای تغییر دیدگاه کافی نیست.

شیرخانی به جمعیت بیکار غیرماهر نیز اشاره کرد و افزود: در این میان مشکل افراد تحصیل‌کرده و بیکار نیز مطرح است که بدلیل فقدان سیستم برنامه‌ریزی نیروی انسانی نتوانسته‌اند شغلی برای خود بیابند.

شاخص بیکاری جهانی است و وزارت تعاون متولی اعلام آمار بیکاری نیست

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام گفت: تلقی‌های مختلفی در بحث اشتغال و بیکاری وجود دارد و مرکز آمار ایران به عنوان تنها مرکزی است که نرخ تورم و بیکاری را با استفاده از شاخص‌ها اعلام می‌کند.

شیرخانی اظهار داشت: بر همین اساس مرکز آمار ایران نرخ بیکاری ایلام را در تابستان گذشته ۸.۷ درصد اعلام کرده است.

وی افزود: در زمینه ایجاد اشتغال در استان ایلام کارهای بسیاری شکل گرفته است اما بدلیل  جمعیت بالای بیکار قابل دیدن نیست و با توجه به سطح بالای نیازها در جامعه کافی نیست.

وی یادآور شد: امسال در راستای ایجاد اشتغال ثابت تسهیلاتی که در اختیار متقاضیان قرار گرفته است برای نخستین بار در اتاق شیشه‌ای تعاون، کار ور فاه اجتماعی رصد می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام تاکید کرد: این طرح‌ها بر اساس گزارش نهادهای نظارت کننده منجر به تولید شده یا در حال اجرا هستند و به صورت شفاف قابل پیگیری و رصد هستند.

وی اضافه کرد: برای تسهیل در فرآیند ایجاد شغل برای متقاضیان مجوزهای بی نام صادر شده است تا تمام فرآیندها تسریع یابند.

شیرخانی تاکید کرد: در عرصه‌های مختلف در بخش کشاوزی، صنعت، میراث فرهنگی، حمل و نقل و  خدمات کارهای بسیاری صورت گرفته است اما این اقدامات باید جوابگوی مشکلات باشند.

در مشاغل خانگی باید بدنبال زنجیره تولید باشیم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اشتغال خانگی نیز گفت: مشاغل خانگی در حال اجرا هستند اما باید بدنبال ایجاد زنجیره تولید برای ایجاد اشتغال باشیم.

 شیرخانی تاکید کرد: با تلاش و پیگیری‌های استاندار ایلام در زمینه‌های مختلفی از جمله زیرساخت‌ها استان در حال توسعه است و نوید آینده خوبی را بدنبال دارد.

وی افزود: هم اکنون مشاغل خانگی بنیاد شهید، بهزیستی و کمیته امداد نیز در حال اجرا هستند.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر در بحث نفت و گاز اتفاقات خوبی در استان رخ داده است و در شهرستان‌های مهران و دهلران هزاران نفر در پروژه‌های نفت و گاز فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی و نفت بیشترین اشتغال را ایجاد می‌کنند، گفت: با توسعه این بخش در استان امیدواریم اشتغال هدفمندی ایجاد شود چرا که هم اکنون با پیگیری خوب دولت، صنعت نفت و گاز به یکی از واقعیت‌های استان تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: وزارت تعاون هیچ نقشی در ایجاد شغل ندارد در صورت ایجاد شغل رابطه کارگر و کارفرما توسط این دستگاه تعیین می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.