اربعین امسال ضمن اینکه جمعیت بیشتری از ایران اسلامی در مقایسه با سال های قبل را به کربلا رهسیار کرده به تناسب همین افزایش، کثرت جمعیت جوان، نوجوان و نسل جدید برای شوق زیارت سالار شهیدان نیز بیشتر به چشم می خورد.

جوانانی که با عشق و علاقه وصف ناپذیری با تحمل سختی ها و دشواری های مسیر از شهرها و روستاهای مختلف سراسر کشور خود را به مرز مهران رسانده تا اربعین امسال را در سرزمین کربلا سپری کنند.

تعدادی از این جوانان در مسیر حرکت خود اقدام به انجام فعالیت های مختلف از قبیل کمک به سالمندان، جمع آوری زباله های مسیر، تهیه غذا برای کودکان و زنان و مدیریت و مراقبت از اعضای کاروان های اعزامی از مناطق خود می کنند که جلوه هایی روشن از فرهنگ اصیل شیعی و اسلامی را به نمایش می گذارد.

یکی از این جوانان که از شهر قم همراه به کاروان ۱۰۰ نفره عازم کربلاست به خبرنگار ایرنا گفت: امروز قلب نه تنها جوانان ایرانی بلکه تمام مردم آزادیخواه جهان به عشق امام حسین (ع) می تپد و کسانی که ادعای حسینی بودن دارند باید در مسیر و شیوه این امام راه آزادی، حرکت کنند.

روح الله داداشی با بیان اینکه مدیریت کاروان مزبور نیز به عهده چند نفر از جوانان قمی است، افزود: ما بر اساس تکلیف دینی و اینکه سهمی در اجتماع عظیم جهان تشیع در اربعین حسینی داشته باشیم وارد این کارزار شده و افتحارمان این است که در کاروان خدمات گذار خانواده هایی هستیم که بیشتر آنها کهنسال و کودکان هستند.

وی با تاکید بر اینکه شور و حرارت عشق حسین روز به روز در میان جوانان بیشتر می شود، اظهار داشت: این عشق با هیچ چیزی قابل معامله و مقایسه نیست و بدون تردید در آینده همین اجتماع باشکوه کل جهان را در می نوردد.

داداشی ادامه داد: امروز نمایش قدرت و صلابت فرهنگ اصیل و ماندگار ایثار و شهادت در اسلام را شاهدیم که با هزاران قلم و سخن نمی توان آن را بیان و تفسیر کرد.

جوان دیگری که همراه خانواده از تبریز عازم کربلاست با بیان اینکه شور حسینی از همان سال های کودکی در میان آذربایجانی ها نهادینه شده است، گفت: علاقه به ائمه اطهار(ع) در میان ما تبریزی ها زبانزد خاص و عام است و چشم خود را در هیات های مذهبی باز کرده و به امید خدا و کمک اهل بیت همین راه را ادامه می دهیم.

مهدی صلاحی نهند که در حال جمع آوری زباله هاست، اظهار داشت: با وجود مشقت زیادی که زائران برای حضور در اربعین حسینی متحمل می شوند بروز برخی مسایل مثل رعایت نشدن بهداشت در مسیر تردد طبیعی است اما ما جوانان نیز در این راه وظیفه داریم تا حد امکان برای کاهش مشکلات وارد عمل شده و به مسئولان کمک کنیم.

وی توجه به مسایل دینی و پرهیز از هر گونه غرور و تکبر را جزو آموزه های دینی اسلام و شیعه دانست و با تاکید بر اینکه همه باید در این راستا رفتار خود را تنظیم کنند، یادآوری کرد بدون تردید هر قدم خیر زائران حسینی در دفتر اعمال آنها ثبت و ضبط می شود و ما نیز تلاش می کنیم در مسیر کربلا هر چند کوچک و کم، کارهای خیر انجام دهیم.

یکی از دختران جوان که مسئولیت کاروان ۳۰ نفره را بر عهده دارد و در حالی که گذرنامه های اعضای کاروان را در دست داشت و دنبال انجام تشریفات قانونی بود به خبرنگار ایرنا گفت: من به همراه یکی از خواهرانم از دو سال قبل کاروانی را راه اندازی کرده و از شهر ورامین در قالب یک اتوبوس در مراسم اربعین حاضر می شویم و تمام اعضای این کاروان بانوان هستند.  

فاطمه پورهاشم افزود: تمام کارها اعم از نام نویسی، تدارکات، تهیه اتوبوس و تغذیه و لوازم مورد نیاز کاروان را خودمان تهیه می کنیم و هیچ مردی در این کاروان به جز راننده دخالتی ندارد به همین خاطر بانوانی که همراه ما هستند بسیار راحت و آسوده به این سفر زیارتی عازم می شوند.

وی با بیان اینکه در سال اول اعزام این کاروان تنها ۱۵ نفر نام نویسی کردند، گفت: ایین تعداد امسال به بیش از ۴۰ نفر رسیده بود اما چون امکان حمل و نقل با یک دستگاه اتوبوس وجود نداشت از همراهی حدود ۱۰ نفر محروم شدیم اما اگر خدا بخواهد سال آینده نفرات کاروان را افزایش می دهیم.

پورهاشم انگیزه خود از راه اندازی این کاروان را علاقه به امام حسین(ع) و عمل به رهنمودهای رهبری مبنی بر باشکوه برگزار شدن اربعین حسینی اعلام و اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها کشور شیعی منادی حق و عدالت در جهان باید در آیین ها و مراسم دینی سرآمد در جهان باشد و بدون تردید جوانان در این راه می توانند نقش ممتاز و متفاوتی داشته باشند.

یکی از جوانان که به صورت گروه رفاقتی عازم کربلا شده و در مسیر بازگشت به کشور است، به ایرنا گفت: برای اولین بار است که به این سفر بسیار هیجانی و معنوی رفتم اما از سال آینده تلاش خواهم کرد همه ساله در این اجتماع باشکوه که عظمت شیعه را به جهانیان نشان می دهد، شرکت کنم.

عادل جودی که از زنجان شهر شور و شعور حسینی کربلایی شده است، اظهار داشت: امروز جوانان ایرانی پشت سر رهبر خود برای اعتلای نام اسلام، قرآن و کشور وارد عرصه شده و در این راه پیرو مکتب عاشورا بوده و هرگز از این راه بر نمی گردند.

وی ادامه داد: هر چند دشمنان نظام تلاش های زیادی می کنند تا جوانان را از داشته های دینی و معرفتی دور نگه داشته و آنها را نسبت به معارف و اعتقادات دینی بدبین کنند، اما ما هرگز گول این یاوه سرایی ها را نخواهیم خورد و همچنان در رکاب رهبری و مقتدای خود باقی می مانیم.

جودی گفت: کسانی که ادعا دارند جوانان و نسل جدید ایران از کشور، دین و ائمه اطهار بریده و به دامان فرهنگ غرب روی آورده اند اگر نگاهی به اجتماع باشکوه اربعین داشته باشند به خوبی در خواهند یافت که عشق و علاقه جوانان ایرانی به اعتقادات خود روز به روز فزونی می گیرد و این شور و شعور هرگز خاموش شدنی نیست.

پزشک جوانی که در قالب موکب های خدمات رسان در مرز مهران مشغول انجام وظیفه است، هدف از حضور خود در این مکان را برداشتن گامی کوچک در خدمت به زائران امام حسین بیان کرد و گفت: خستگی در این مسیر معنی ندارد و نه تنها من بلکه سایر همکاران نیز اگر شبانه روز در این مکان به زائران خدمت کنند احساس خستگی نمی کنند و شاید این از جمله معجزات ائمه اطهار است.

سمیه علیزاده اضافه کرد: روزانه شاید به بیش از ۱۰۰ نفر از زائران خدمات ویزیت رایگان انجام می دهیم که اغلب این افراد به علت سردرد و گاهی مشکلات گوارشی مراجعه می کنند که با تجویز داروهای مختلف تلاش داریم مشکلات آنها را رفع کنیم تا با سلامت کامل عازم کربلای معلی شوند.

وی با بیان اینکه بیشتر بیماران مراجعه کننده خانم های کهنسال و کودکان هستند، توصیه کرد می توان با رعایت موازین بهداشتی و جلوگیری از آفتاب زدگی و گرما زدگی از شیوع بیماری های گوارشی بین کودکان و کهنسالان جلوگیری کرد.

گزارش خبرنگار ایرنا از پایانه مرزی مهران حاکی است در بیشتر موکب ها نیز جوانان نقش اولیه و برجسته ای دارند و در خدمت رسانی به زائران اربعین از هیچ تلاشی فروگدار نمی کنند.

دیدن صحنه هایی که در آن جوانان ارتشی و بسیجی در قالب موکب ها اقدام به واکس زدن کفش زائران می کنند و یا با ایجاد آرایشگاه خدمات مختلف و متنوعی به زائران اربعین حسینی ارایه می کنند، ژرفای عشق و علاقه جوانان ایرانی به مکتب عاشورایی و نهضت ماندگار امام حسین (ع) و یاران باوفایش را نشان می دهد.

    

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.