به گزارش ایرنا، علی دهقانی روز  پنجشنبه در دیدار معاون و رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه  با اعضای شوراهای حل اختلاف و مسئولان محاکم قضایی استان ایلام اظهار داشت: کل پرونده های وارده در شوراهای حل اختلاف و محاکم قضایی استان ایلام در مقطع کنونی بیش از ۲۱ هزار و ۳۰۰ فقره است که ۵۱ درصد آن در اختیار محاکم قضایی و ۴۹ درصد نیز در اختیار شوراهای حل اختلاف است.

وی افزود: در این مدت چهار درصد از صاحبان پرونده ها به رای های صادره اعتراض داشته اند و نیم درصد از اعتراض ها به نقض رای اولیه منجر شده که این نشان از دقت بالای قضات و کارشناسان دستگاه قضا و اعضای شوراهای حل اختلاف دارد.

دهقانی یادآور شد: ۱۲ مورد پرونده مربوط به اختلافات خانوادگی در پنج ماهه نخست امسال به صالحه ختم شده و در این مدت ۳۱۶ پرونده کیفری ثبت شده که از این تعداد ۱۲۳ پرونده با صلح وسازش طرفین مختومه شده و مابقی پرونده ها نیز در دست بررسی است.
وی تاکید کرد: ماهیت شوراهای حل اختلاف برگرفته از موازین قرآن، اسلام، احادیث و روایات دینی و بر پایه ایجاد صلح و سازش و تقویت روحیه مودت و دوستی است.

وی افزود: هدف غایی شوراهای حل اختلاف استان ایلام کاهش پرونده ها به محاکم قضایی و فیصله دادن به پرونده های وارده  با صلح و سازی میان طرفین است که در این زمینه کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته اند.

دهقانی گفت: اعضای صلح و سازش و شوراهای حل اختلاف استان ایلام از بطن خود مردم و از ایلات گوناگون استان هستند که بدون هیچ چشم داشت و منتی وقت و هزینه و حتی سلامت جسمی و حیثیتی خود را در طبق اخلاص گذاشته اند تا اشاعه گر فرهنگ ارزشمند صلح و سازش در جامعه باشند.

استان ایلام ۱۳۵ شعبه حل اختلاف دارد که ۶۹ مورد از این مراکز را شوراهای حل اختلاف روستایی تشکیل داده است.

به گزارش ایرنا، ادای احترام به مقام شهدای گمنام، دیدار از زندان مرکزی ایلام، دیدار از مراکز شوراهای حل اختلاف و دیدار با قضات از جمله برنامه های معاون قوه قضاییه در استان ایلام است.

۷۱۷۲/۶۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.