حجت الاسلام علی چراغی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از زمان اعلام فراخوان سوگواره تا پایان روز ۳۱ شهریور ۲۴۰ اثر از نقاط مختلف کشور به دبیرخانه این سوگواره در استان ایلام ارسال شده است، گفت: آخرین‌ مهلت ارسال اثر ۲۵ شهریورماه سال جاری بود که با توجه به استقبال اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور تا ۲۸ شهریور تمدید شد.

وی با بیان اینکه اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ۱۸ استان کشور با ارسال اثر در این سوگواره مشارکت داشته‌اند اضافه کرد: قریب به ۹۰ هنرمند از سراسر کشور آثار خود را در بخش‌های اعلامی به دبیرخانه سوگواره ارسال کردند.

وی گفت: آیین پایانی  سوگواره ملی علمدار کربلا  ۱۴مهرماه در آیینی با حضور مسئولان کشوری و میهمانانی از حرم حضرت عباس(ع) در ایلام برگزار می شود.

وی معرفی و تجلیل از  برگزیدگان سوگواره ملی علمدار کربلا  و نیز تقدیر از شماری از تلاشگران عرصه فرهنگ عاشورایی را محور برنامه پایانی این سوگواره عنوان کرد.

چراغی‌پور بیان کرد: در مراسم اختتامیه این سوگواره از ۵۰ سال تلاش محمدعلی قربانی، پیر غلام استان ایلام در عرصه ترویج فرهنگ اهل‌بیت (ع) به‌ویژه فرهنگ عاشورایی با حضور مسئولان فرهنگی و اجرایی استان تجلیل می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه همچنین در  مراسم پایانی  از ۱۰ نفر از محبان اهل‌بیت (ع) با عنوان خادم العباس (ع) تقدیر می‌شود، افزود: در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاه بزرگ عکس اربعین حسینی با همکاری سازمان بسیج هنرمندان استان از تصاویر ثبت‌شده هنرمندان ایلام در زمینه عشق و دلدادگی زوار حسینی در پایانه مرزی مهران برپا خواهد شد.

 وی شناسایی استعدادهای برتر ادبی فعال و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در قالب ایجاد رقابت سالم ترغیب و تشویق مدیران کانون‌ها به کشف استعدادهای محلی و منطقه‌ای فعال در حوزه آواها و نواهای عاشورایی، آشنایی بیشتر مردم و مسئولان بااستعدادها و ظرفیت‌های هنری موجود در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و تولید آثار فاخر ادبی در حوزه معارف دینی و آیینی را از اهداف این سوگواره برشمرد.

وی بیان کرد: شیعیان ایران اسلامی ارادت ویژه ای به سید و سالار شهیدان و مقام حضرت ابوالفضل العباس (ع) داشته که این عشق و ارادت در مداحی‌ها، نوحه‌خوانی‌ها و مرثیه‌های عزاداری تجلی کرده و از این‌ رو باید در حفظ و صیانت از این عشق و ارادت تلاش کرد.

به گفته چراغی پور، با توجه به گستردگی شبکه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در مناطق مختلف شهری و روستایی، برگزاری این سوگواره می‌تواند زمینه‌ساز ثبت و ضبط عشق و ارادت مردم مناطق مختلف کشور به ائمه اطهار (ع) به‌ویژه حضرت ابوالفضل العباس (ع) باشد.

ششمین دوره  سوگواره ملی علمدار کربلا  با مشارکت ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و همکاری روابط عمومی حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و ستاد بازسازی عتبات عالیات برگزار می‌شود.

۷۱۷۱/۶۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.