به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم استان تمام شیعه نشین ایلام همه ساله در ماه محروم ویژه برنامه های خاصی به ویژه در دهه اول محرم برگزار می کنند اما اکنون در چند سال اخیر به واسطه گذر و استقبال انبوه زائران حسینی برای سفر به عتبات عالیات به ویژه در ایام اربعین این استان مرزی حال و هوای بسیار خاصی دارد.

*سیاه پوش کردن در و دیوار شهر

یکی از سنت های ماه محرم مردم ایلام سیاه پوش کردن در و دیوار شهر به پرچم های عزاداری امام حسین(ع) است که خبر از فرا رسیدن این ماه و شروع عزاداری برای سرور و سالار شهیدان دارد.

بستن حجله های عزا در بسیاری از محله ها توسط جوانان و نوجوانان برای برگزاری آیین های ویژه با شور و حال خاصی همراه با صلوات و دود اسپند انجام می گیرد.

علاوه بر برپایی خیمه عزاداری در برخی محله ها مساجد و تکایا و امامزاده های استان نیز مزین به پرچم سیاه عزاداری محرم می شوند.

* فروش انواع لباس مشکی محرم و طبل و زنجیر

از دیگر سوژه های قابل توجه که در سطح شهر بسیار به چشم می خورد وجود انواع لباس و سربندهای سیاه عزداری و طبل های کوچک و بزرگ و زنجیر و سنج است که در مراسمات عزاداری مورد استفاده قرار می گیرد.

اکنون در سطح بازار در بسیاری از مغازه ها در معابر توسط دست فروشان و مغازه داران وسایل مورد نیاز عزاداری و زنجیر زنی به فروش می رسد.

* توزیع شربت و غذای نذری

یکی دیگر از آیین های مردم ایلام به ویژه در ایام محرم توزیع چای، شیر داغ، شربت و غذاهای نذری است که در بین مردم در ایستگاه های صلواتی در محلات مختلف صورت می گیرد.

بسیاری از شهروندن به نیت تبریک و برای شفا از این مواد غذایی و شربت ها استفاده می کنند و آن  را بسیار مقدس می شمارند.

البته به واسطه حضور پرشمار زائرین در ایام اربعین برای حضور در آیین باشکوه کنگره اربعین در عراق بسیاری از شهروندان نذورات خود را وقف موکب ها برای تامین غذایی زوار اهدا می کنند.

*حضور دسته عرب زبان ها در شب های محرم

در شب های محرم به ویژه از شب پنجم به بعد دسته عزداری ویژه عرب های مقیم ایلام در سطح شهر با نوای حیدر حیدر و زدن طبل و سنج به راه می افتد و بسیاری از عزداران با پای پیاده در خیابانهای شهر تا پاسی از شب به دنبال این دسته عزداری بر سینه می زنند.

همچنین در مساجد و تکایا آیین های عزداری و نوحه خوانی و سینه زنی نیز با حضور عاشقان ابا عبدالله برگزار می شود.

در شب های نهم و دهم محرم حضور عزداران بسیار قابل توجه می شود و دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی در خیابانهای شهر به راه می افتد.

در این ایام به ویژه در شب شام غریبان نیز بسیاری از شهروندان با حضور در خیابانها و روشن کردن شمع یاد شهدای کربلا را گرامی میدارند.

از دیگر سنت های این ماه پختن حلیم نذری است که در شب دهم و شب اربعین با حضور پرشور و خاص شهروندان صورت می گیرد و با استقبال عزداران مواجه می شود.

همچنین در ایام ماه محرم بسیاری از زنان با حضور در تکایا و مساجد به ویژه تکیه سید، مسجد صاحب الزمان (عج) و ام البنین و تکیه ابوالفضل (ع) به عزداری می پردازند.

از دیگر آیین های مردم ایلام در طول ماه محرم و صفر برگزاری روضه خوانی در منازل شهروندان است که بیشتر توسط بانوان برگزار می شود و غذاهای نذری توزیع می شود.

ذکر مصیبت و نوحه خوانی و عزاداری از مهمترین ویژگی های آیین های عزداری مردم شیعه نشین ایلام است که عموما با استقبال پرشور مردم در روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی انجام می شود.

مردم استان ایلام در ایام محرم به عزداری می پردازند که امید است این عزداری با شور و شعور حسینی همراه گشته و تاثیر بسزایی در رفتار و گفتار و اعمال همه ما داشته باشد تا همواره همچون سرور خویش تن به ذلت نداده و سربلند و آزاده زندگی کنیم.

۷۱۷۷/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.