دکتر راضی ناصری فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تعداد مبتلایان به تب مالت در استان از سال 94 تا ۹۷ به ترتیب ۱۳۹، ۱۰۹ ،۱۲۹ و ۹۴ نفر بوده و بیشترین  بیماران مربوط به شهرستان های دهلران و چرداول است.

وی افزود: با توجه به وجود فراورده های دامی و استفاده از لبنیات محلی همچنین با توجه به اقدامات پیشگیرانه مناسب دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی استان بیماری هایی نظیر تب مالت کنترل و کاهش یافته و مردم نیز با رعایت نکات ایمنی از بروز چنین بیماری هایی پیشگیری کنند.

دکتر ناصری فر  با بیان اینکه هیچ مانعی برای استفاده از لبنیات محلی وجود ندارد، گفت: شهروندان با  رعایت نکات بهداشتی و خرید از اماکن بهداشتی و قابل اعتماد با خیال آسوده می توانند از این لبنیات محلی استفاده کنند.  

وی یکی از مهم ترین برنامه‌های مرکز بهداشت استان برای پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری تب مالت را آموزش زنان روستایی و جامعه عشایری عنوان کرد و افزود: استان ایلام در کشور از لحاظ شیوع و ابتلا به بیماری تب مالت از استان‌های متوسط  است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و طیف وسیعی از پستانداران را مبتلا می‌سازد و برای جلوگیری از ابتلا به آن باید از سالم بودن لبنیات مطمئن شوید.

وی تاکید کرد: مصرف کنندگان شیر محلی باید این فرآورده دامی را به مدت پنج دقیقه بعد از اینکه شیر به نقطه جوش رسید، بجوشانند و سپس استفاده کنند.

تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می شود. به طور نادری باکتری عامل تب مالت می تواند از طریق هوا یا تماس مستقیم با حیوانات آلوده انتقال یابد.

علائم تب مالت می تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد معمولاً عفونت می تواند با آنتی بیوتیک درمان شود.ممکن است درمان چند هفته تا چند ماه به طول بی انجامد با این حال دوره های عود شایع است.
7180/6034

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.