به گزارش ایرنا، قباد آبانگاه روز سه شنبه در همایش روز جهانی ماما افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت میزان استقبال و انجام زایمان طبیعی در استان ایلام افزایش یافته است.
وی یادآور شد: زایمان به شیوه طبیعی سلامت مادر و کودک را افزایش می دهد در حالی که زایمان سزارینی به ویژه در مورد فرزند اول علاوه بر اینکه موجب می شود فرزندان دیگر نیز به این روش متولد شوند، عوارضی برای مادر و فرزند نیز به همراه دارد.
وی افزود: با توجه به مزایای مختلف زایمان طبیعی به خصوص نقش آن در سلامت مادر و کودک، دولت در قالب طرح تحول سلامت توجه شایانی به حمایت از این الگوی زایمان کرده از جمله آنکه زایمان طبیعی در مراکز درمانی دولتی رایگان شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با ذکر اینکه سزارین مختص شرایط مخاطره آمیز برای سلامت مادر و کودک است، تاکید کرد: مردم باید به سمت زادآوری به شیوه طبیعی هدایت و ترغیب شوند.
آبانگاه افزود: 10 بیمارستان دولتی و غیردولتی واجد بلوک زایمان در استان وجود دارد که از این تعداد سه بیمارستان خصوصی است.
وی با بیان اینکه 62 مرکز آزمایشگاه بهداشتی و درمانی در استان فعال است، یادآور شد: سال گذشته بیش از 400هزار نفر به مراکز درمانی دولتی و 91 هزار و 869 بیمار نیز به مراکز بهداشتی استان مراجعه کرده‌اند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: اجرای طرح تحول سلامت از ابتدا با چالش‌های جدی به‌ خصوص در تامین منابع پایدار و همچنین ارائه بیش از حد خدمات غیر ضروری (تقاضای القایی) مواجه بود و ارائه خدمات آزمایشگاهی در بخش درمان و بیماران بستری را تحت تاثیر قرار داد.
آبانگاه ادامه داد: با راهبرد اصلی توسعه خدمات آزمایشگاهی و شکل گیری آزمایشگاه‌های ارجاع در مراکز بیمارستانی، تجهیز و تامین نیروی مورد نیاز آزمایشگاه مرکزی، عقد قرارداد ارجاع کلیه بیمارستان‌ها با آزمایشگاه مرکزی مشکل ارجاع نمونه‌ها مرتفع و نیاز به خدمات تخصصی بیماران تامین شد.
وی یادآور شد: ابلاغ استانداردهای جدید به تمامی آزمایشگاه‌ها و نظارت به رعایت، ارزیابی شبکه آزمایشگاهی درون دانشگاهی، اجرای برنامه‌های مدیریت بهره‌برداری از خدمات آزمایشگاهی و کاهش درخواست‌های القایی آزمایشات و ارجاعی و غیرضروری از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه آزمایشگاهی است.
به گفته، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان سال 97 بیش از 3 میلیون نفر جهت آزمایش به مراکز بهداشتی سطح استان مراجعه کرده‌اند.
6032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.