حجت اله فتحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 84 کانون بحرانی مستعد آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان شناسایی شده است.
وی با اشاره به اینکه 392 تعاونی و شرکت بهره بردار در استان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی و نیز کنترل و مهار آتش در صورت وقوع ساماندهی شده اند، افزود: در این راستا 350 هزار هکتار از اراضی جنگلی استان ایلام به 116 شرکت تعاونی بهره بردار واگذار شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام یادآور شد: همچنین 400 هزار هکتار از مراتع استان ایلام به 276 مجری طرح مرتع داری واگذار شده است.
فتحی توضیح داد: این شرکت ها با بکارگیری افراد قُرق بان و نیروهایی برای مهار آتش موظف به حفظ و نگهداری عرصه های طبیعی هستند.
وی اضافه کرد: انتخاب، سازمان دهی و جانمایی این افراد با شرکت های بهره بردار است اما آموزش، هزینه و تجهیز آنها با اداره کل منابع طبیعی است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام افزود: تجهیزاتی چون دمنده، راک فایر، شن کش، بیل، اره و ... در اختیار شرکت های بهره بردار قرار می گیرد تا در زمان وقوع احتمالی آتش سوزی به کارگیری شوند.
فتحی اظهار داشت: شرکت های بهره بردار موظف به حراست از عرصه های جنگلی و مراتع برای جلوگیری از وقوع آتش، تسریع در مهار حریق، جلوگیری از تصرف و تخریب عرصه ها توسط افراد سودجو هستند.
وی گفت: همچنین شرکت های بهره بردار در ازای حراست از عرصه های طبیعی مجوز بهره برداری و برداشت از فرآورده های جنگلی و مرتعی و نیز چرای دام در مراتع را دریافت و نیز از طرح های مشارکتی آنها نیز حمایت می شود.
به گزارش ایرنا، شرکت های تعاونی و مجریان طرح های مرتعی دارای 10 هزار خانوار عضو هستند.
استان ایلام دارای بیش از 641 هزار هکتار جنگل، 327 هزار هکتار بیابان و 784 هزار هکتار مرتع است.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.