به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی عصر جمعه در جلسه ستاد بحران و شورای اداری استان ایلام که با حضور وزرای بهداشت و راه و شهرسازی و نیز فرمانده هوافضای سپاه پاسداران برگزار شد، اظهار کرد: مسیرهای مواصلاتی استان ایلام محل تردد 65 درصد زائران عتبات عالیات است و روزانه علاوه بر خودروهای بومی استان سه هزار و 500 ماشین زائر و گردشگر از مسیرهای مواصلاتی استان عبور می کنند.
وی افزود: هفت و هفت دهم مرز کشور را نوار مرزی استان ایلام با کشور عراق تشکیل داده و میزان تردد کامیون های تزانزیتی و تجاری که از مرز مهران عبور می کنند 600 کامیون است و سالانه 1.5 میلیارد دلار صادرات از مرز مهران صورت می گیرد.
سلیمانی دشتکی یادآور شد: در زمان جنگ تحمیلی تمام نواحی استان ایلام محل جولان و مانور هوایی و زمینی رژیم بعث بود و مردم حتی در زیر چادرها هم از آماج حملات هواپیماهای صدامیان در امان نبودند اما با این وجود چهار نقطه ایلام به عنوان منطقه جنگی شناخته نشده در حالیکه همه استان ایلام درگیر جنگ و خط مقدم جبهه بود و باید این موضوع مهم مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.
وی در خصوص موضوع سیلاب هم توضیح داد: بارش های سینگین باران در استان ایلام به لطف مدیریت درست و به موقع دستگاه های عضو ستاد بحران و همکاری مردم نسبت به دیگر استان ها خسارت کمتری را به دنبال داشت.
وی هشدار به گردشگران و چادرنشینان نوروزی و عشایر کوچرو، تنظیم خروجی و ورودی سدها، لایروبی دیواره سدها، لایروبی و پاکسازی مسیل و سیل بندها، پهنه بندی استان به منظور مهار سیلاب و مدیریت این پهنه ها توسط دستگاه های مختلف از جمله اقدامات استان ایلام به گفته استاندار برای مهار سیلاب و جلوگیری از بروز پیش آمدهای ناگوار بود.
استاندار ایلام یادآور شد: با این وجود و با توجه به شرایط اقلیمی و شیب اراضی استان به سمت عراق سیلاب خساراتی را به زیرساخت های استان در زمینه جاده، ابنیه، پل، کشاورزی، منازل مسکونی، تجاری، اداری و ... وارد کرد اما خوشنبخانه هیچ گونه تلفات جانی در استان ایلام به وقوع نپیوست.
وی گفت: بعد از بروز سیلاب پنج استان به عنوان استان های معین برای کمک راهبردی به ایلام انتخاب شدند و همچنین کمک هایی از سوی بنیاد برکت، مستضعفان، دستگاه های ملی و استانی، شرکت بازرگانی ایران، قرار گاه خاتم و ... به استان و مردم سیل زده شد.
سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه زمان برداشت محصولاتی چون کلزا و گندم توسط کشاورزان شروع می شود ولی به علت سیلاب بخش عمده ای از این محصولات دچار خسران شده، از دولت خواست خسارت های وارد شده به کشاورزان هرچه سریع تر پرداخت شود تا جبران خسارت های وارده به آنها را کند.
استاندار ایلام با بیان اینکه یک هزار و 200 کیلومتر از راه های استان ایلام به علت آثار سوء سیلاب در معرض تخریب قرار دارند و 300 کیلومتر نیز تخریب شده اند، افزود: باید جاده های دسترسی استان ایلام در برابر حوادث آتی بهسازی، توسعه و استحکام سازی شوند.
وی خواستار ایجاد دیواره سازی در حاشیه رودخانه های مجاور شهرها و روستاهای استان ایلام شد تا خاک حاصیلخیز این رودخانه ها به علت وجود شیب در اراضی به سمت عراق جابجا نشود و همچنین نقاط شهری و روستایی در معرض خطر نیز دیواره هایی برای جلوگیری از ورود سیلاب به مناطق مسکونی و تجاری ایجاد شود.
سلیمانی دشتکی اظهار داشت: ناوگان راهداری استان ایلام فرسوده است و عمر مفید آنها با بیش از 15 سال کارکرد به اتمام رسیده و نیاز جدی به نوسازی دارند و همچنین با مساعدت وزارت راه و شهرسازی آزادراه نجف – دهلران با رایزنی با طرف عراقی، بزرگ راه مهران – دهلران – اندیمشک، بزرگ راه حمیل – کرمانشاه – مهران باید تسریع یابد.
وی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در ساخت طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام گفت: وزارت نیرو از برنامه زمان بندی شده عقب است و این امر باعث پوسیدگی تاسیسات آبی کار شده در طرح احیا می شود و همچنین وزارت نیرو نسبت به پرداخت هزینه اراضی ساکنان روستای چشم شیر شهرستان سیروان اقدام کند.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.