عبدالاسلام پیری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای این طرح ها منوط به تامین اعتبار در بودجه 98 است و در استان ایلام توان انجام بیش از این مقدار طرح های آبخیزداری هم وجود دارد.
وی افزود: سال 97 مقدار 164 هزار و 230 متر مکعب عملیات های سازه ای مکانیکی در 14 حوزه آبخیز استان ایلام با اولویت مناطق شهرنشین و نقاط با تراکم بالای جمعیتی انجام گرفت.
پیری یادآور شد: این عملیات های سازه ای شامل طرح های آبخوان داری، سنگی ملاتی، خشکه چین، گابیون بندی، خاکی بوده است.
وی بر اهمیت طرح های آبخیزداری که بر پایه علوم و دانش انجام بگیرد ونقشی بسیار مهم این پروژه ها در کاهش بروز سیلاب و خسارت های ناشی از آن تاکید کرد.
وی گفت: پروژه های آبخیزداری در حفاظت و تثبیت خاک، جلوگیری از فرسایش زمین، کنترل و مهار سیلاب، رسوب و تغذیه مصنوعی سفره های زیرزمینی، هدایت آب به عمق زمین تاثیر گذار است.
پیری افزود: باید برای جلوگیری از بروز حوادثی چون سیلاب و ممانعت از ورود روان آب ها به حوزه های شهری و روستایی در بالا دست این مناطق طرح های آبخیزداری و آبخوان داری انجام شود.
وی تاکید کرد: تخصیص اعتباربه طرح های آبخیزداری در واقع سرمایه گذاری بلند مدت بر روی عرصه های طبیعی و غیر طبیعی و نیز حفظ سرمایه های موجود محافظت از آنها در برابر باران های سیلابی است.
وی بابیان اینکه یکی از وظایف اصلی طرح های آبخیزداری افزایش ضریب ایمنی مناطق جمعیتی و تاسیسات عمرانی و زیرساخت ها است، گفت: کم خطر سازی بارش های تند سیلابی نیز از کارکردهای مهم این پروژه ها است.
به گزارش ایرنا، از سال 1380 که اولین پروژه های آبخیزداری علمی در استان ایلام صورت گرفت تا کنون حدود یک میلیون و 144 هزار متر مکعب عملیات های آبخیزداری و آبخوان داری به شیوه های مختلف در استان ایلام انجام شده است.
این مقدار طرح های آبخیزداری بیش از 335 هزار هکتار عرصه طبیعی، شهری، کشاورزی را در برابر سیلاب و باران های تند حفاظت می کند.
استان ایلام دارای 2 حوزه آبخیز کلان سد کرخه و رودهای مرزی است که 24 حوزه آبخیز خرد در دل این دو حوزه آبخیز اصلی جای گرفته اند که عمده این حوزه های آبخیز در مناطق شهری و مراکز جمعیتی بالا قرار گرفته اند.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.