به گزارش خبرنگار ایرنا، بوم گردی یکی از شاخه های طبیعت گردی رو به رشد در بخش صنعت گردشگری است و در این بین اقامتگاه های بوم گردی که سهم بسیاری از گردشگری کشور را به خود اختصاص داده از ظرفیت های مهم برای جذب گردشگران خارجی به شمار می رود.
ایجاد اقامتگاه بوم گردی به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری ، قابل توجه دوستداران گردشگری و طبیعت گردی استان است و سودآوری، ایجاد اشتغال، معرفی ظرفیت ها و فرهنگ و سنت بومی منطقه را برای هم سرمایه گذار و هم گردشگر به دنبال دارد.
هدف اصلی بوم گردی، رفتن و بودن در طبیعت و عشق ورزیدن به آن است، سفری است مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنان منطقه گردشگری خاصی می شود.
با توسعه گردشگری پایدار و برای سفر به مناطق دیدنی و بکر، نیاز به محل هایی برای اسکان در این نقاط احساس شد که برای تحقق این مهم طی چند سال گذشته اقامتگاه های بوم گردی متعدد در اقصی نقاط ایران تاسیس شد.
تمام این اقامتگاه ها با هدف حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی و سنتی هر منطقه و افزایش ورود گردشگران به آن نواحی ساخته شده و به گونه ای که صنعت اکوتوریسم پایدارترین نوع طبیعت گردی و سازگارترین نوع گردشگری با محیط شناخته شده است.

** تعریف اقامتگاه بوم گردی
اقامتگاه های بوم گردی، اقامتگاه هایی هستند که در محیط های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه ساخته می شود و ضمن بیشترین تعامل با جامعه محلی و توجه به اقلیم ، زمینه حضور گردشگران را با کیفیت قابل قبول و تعریف شده فراهم می کند.
یکی از اصولی که در اکوتوریسم مورد تاکید قرار می گیرد آموزش و ایجاد آگاهی فرهنگی با مردمان یک منطقه است. در بوم گردی ، گردشگران با فرهنگ و نوع زندگی مردم منطقه از نزدیک آشنا و در فعالیت های روزانه آنان مشارکت می کنند و در این ارتباط ایجاد شده بین میزبانان و گردشگران ، مردم منطقه نیز با فرهنگ مردمان دیگر مناطق و کشورها آشنا شده و این 2 گروه، رفته رفته نوعی علاقه نسبت به یکدیگر پیدا می کنند.
با ایجاد این آشنایی و فرهنگ دوستی، گردشگران نسبت به منطقه میزبان حساس شده و به اوضاع آن اهمیت بیشتری می دهند و در کنار آن تاکید بر حفظ منابع طبیعی، مقوله آموزش و به حداقل رساندن آسیب های وارده به طبیعت در طول سفر، اهمیت احترام گذاشتن به طبیعت را آشکار کرده و مانع آسیب رساندن به آن می شوند.

** بوم گردی و تاثیر آن بر ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی
بوم گردی با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی می تواند به عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمد برای مردم منطقه محسوب شده و از روی آوردن افراد محلی به راه های دیگر کسب درآمد مانند فروش زمین های کشاورزی و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی جلوگیری کند.
مردم محلی با نمایش آداب و رسوم خود به گردشگران، فروش محصولات صنایع دستی به آنان و مشارکت دادن گردشگران در فعالیت های روزانه خود، به ارزش میراث فرهنگی خود پی برده و هرچه بیشتر در حفظ آن تلاش می کنند ضمن اینکه روستائیان نیز در پی حضور گردشگران در اقامتگاه های بوم گردی می توانند به فکر اشتغال زایی و کسب درآمد بیشتر باشند.
گردشگران نیز به واسطه حضور در اقامتگاه های بوم گردی حاضر به صرف هزینه هستند و این چرخه ای است که می تواند باعث پیشرفت صنعت اکوتوریسم شود و مردم محلی تلاش خواهند کرد آنچه را برای گردشگران و طبیعت گردان جذاب است حفظ و نگهداری کنند چرا که بوم گردی به وضوح یکی از راهها و منابع کسب درآمد برای آنهاست.
از دیگر تفاوت های اقامتگاه بوم گردی با هتل ها در این است که برای سرو غذا در اقامتگاه های بوم گردی منتظر غذاهای بین المللی نباشید و یا اینکه در بشقاب های لوکس برای شما غذا بیاورند.
بلکه در اقامتگاه های بوم گردی اکثر غذاها سنتی و قدیمی تهیه می شود و برای میل کردن غذاها در ظرف های مخصوص برای شما می آورند تا علاوه بر آشنا شدن با غذاهای سنتی آن منطقه مزه جدیدی از غذاهای ان شهر را تست کنید.
از دیگر امکانات خاص اقامتگاه های بوم گردی تورهای مخصوص آن شهر برای مسافرین و توریست ها می باشد.
به این صورت که اگر شما در اقامتگاه‌های بوم گردی مناطق کویری و بیابانی رزرو کرده اید می توانید شتر سواری و اسب سواری را تجربه کنید یا اینکه اگر به مناطقی که دارای سدهای آبی هستند و بومگردی در آنها ایجاد شده قایق سواری را تجربه کنید.
از نظر قانونی این اقامتگاه های بوم گردی مجوز دارند و قانونی می باشند که می توانید با اعتماد آنها را رزرو کنید.همچنین به یاد داشته باشید که در اقامتگاه های بوم گردی از قوانینی مانند هتل ها دارند که همراه داشتن مدارک شناسایی برای ورود به اقامتگاه الزامی است.

** ویژگی های اقامتگاه های بوم گردی
اقامتگاه های بوم گردی با هم تفاوت دارد و شما می توانید به راحتی سبک سنتی هر شهر را در اقامتگاه ها لمس کنید.
در مجموع این تفاوت بین هتل ها و اقامتگاه بوم گردی است که منطبق بر فرهنگ و جغرافیای آن منطقه طراحی شده است.
حال در اکثر شهر ها بومیان آن منطقه اقامتگاه هایی منطبق با بوم گردی با شرایط سنتی طراحی کرده اند که پذیرایی مسافران و گردشگران است.

** بومگردی در ایلام
استان ایلام به خاطر دارا بودن توانایی ها و برخورداری از جاذبه های چشمگیر از نظر تنوع اقلیم و پوشش گیاهی یکی از استان های مهم کشور در این زمینه بومگردی محسوب می شود.
اقامتگاه‌های بوم‌گردی به جهت احیاء سنن قدیمی، حفظ و نگهداری آثار باستانی و حفاظت از طبیعت در استان ایلام در دستور کار بوده و تا کنون 40 اقامتگاه بوم‌گردی در استان مجوز دریافت کرده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: این اقامتگاه‌ها، علاوه بر جذب گردشگر و فراهم کردن محیط شاد و ایمن برای گردشگران در استان ایلام، موجب ایجاد درآمد برای روستائیان و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها نیز می‌شود.
عبدالمالک شنبه‌زاده به شرایط استان ایلام و چهارفصل بودن مناطق آن اشاره کرد و افزود: تنوع اقلیمی در استان ایلام، این استان را مستعد برای بوم‌گاه‌های متنوعی نموده است و به همین جهت می‌توانیم در صورت گسترش اقامتگاه‌های بوم‌گردی فرهنگ غنی و متنوع ایلام و مهمان‌نوازی، احترام به طبیعت، مراسم‌های آیینی و لباس‌های زیبا و سنتی و همچنین سبک‌های متنوع زندگی در اقلیم‌های متفاوت استان ایلام را به هموطنان کشور عزیز ایران به نمایش بگذاریم.
وی افزود: تمام تلاش این اداره کل و مدیریت ارشد استان و سایر دستگاه‌ها برآن است که با جذب گردشگران در استان ایلام علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری، به درآمد اقتصادی پایدار برای روستا‌های هدف نیز دست‌یابد.
شنبه‌زاده به شرایط استان ایلام و چهارفصل بودن مناطق آن اشاره کرد و افزود: تنوع اقلیمی در استان ایلام، این استان را مستعد برای بوم‌گاه‌های متنوعی نموده است و به همین جهت می‌توانیم در صورت گسترش اقامتگاه‌های بوم‌گردی فرهنگ غنی و متنوع ایلام و مهمان‌نوازی، احترام به طبیعت، مراسم‌های آیینی و لباس‌های زیبا و سنتی و همچنین سبک‌های متنوع زندگی در اقلیم‌های متفاوت استان ایلام را به هموطنان کشور عزیز ایران به نمایش بگذاریم.
وی ادامه داد: امسال کمپ هایی را در کنار جاذبه های طبیعی استان برپا کرده ایم که مسافرانی که قصد دارند شب را در کنار جاذبه های طبیعی بگذرانند از آن کمپ های اقامتی نیز استفاده کنند.
وی یادآور شد: خانه های بوم گردی ظرفیت بسیار خوبی برای زیرساخت های گردشگری در استان شده است، امسال 28 خانه بوم گردی برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی تجهیز شده که در شهرستانهای ایلام، بدره ، دره شهر، سیروان، دهلران، ایوان و ... فعالیت می کنند.
شنبه زاده با اشاره به برگزاری نوروزگاه ها نیز در مناطق مختلف استان گفت: در بحث برنامه فرهنگی که شعار امسال سازمان میراث فرهنگی و ستاد خدمات سفر شور و نشاط اجتماعی در بین مردم جامعه است، نوروزگاه هایی در سراسر استان و مراکز شهرستان ها به همین منظور برپا می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: همچنین نوروزگاه هایی سیار را نیز در دل طبیعت و در کانون های جمعیتی گردشگران برپا می کنیم، هدف اجرای برنامه های فرهنگی و موسیقی محلی و تئاتر است که مسافرانی که وارد استان می شوند بتوانند از این برنامه ها استفاده لازم را ببرند.
وی گفت: در کنار این نوروزگاه ها، نمایشگاه های صنایع دستی در نقاط مختلف استان برپا می شود که بتوانیم صنایع دستی استان را رونق دهیم.
وی با اشاره به برنامه های این اداره کل در ایام نوروز اضافه کرد: در این ایام 10 نوروزگاه ثابت و 6 نوروزگاه سیار در استان همراه با برنامه‌های مفرح و شاد برگزار می شود.
شنبه زاده با بیان اینکه همه امکانات لازم از جمله هتل‌ها، مدارس، مهمان سراها و مسافرخانه برای اسکان مسافران نوروزی در ایلام فراهم شده گفت: برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات به مدت 11 روز در قلعه والی شهر ایلام برای گردشگران و مسافران نوروزی برگزار می شود.
وی افزود: تنوع اقلیمی ایلام را مستعد بوم‌گاه‌های متنوع نموده و می‌توان در صورت گسترش اقامتگاه‌های بوم‌گردی فرهنگ غنی مهمان‌نوازی، احترام به طبیعت، آیین ها، لباس‌های زیبا و سنتی همچنین سبک‌های متنوع زندگی در اقلیم‌های متفاوت را به نمایش گذاشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: تلاش همه دستگاه ها جذب گردشگران در استان و علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری، ایجاد درآمد اقتصادی پایدار در روستا‌های هدف است.
شنبه زاده، شمار مسافران و گردشگران نوروزی به استان در سال گذشته را 487 هزار و 831 گردشگر بیان کرد و افزود: پیش بینی می شود امسال این میزان افزایش یابد.
این استان یک هزار و 500 اثر تاریخی دارد که بیش از 750 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.