یک فعال محیط‌زیست در استان ایلام نسبت به عملکرد برخی غذاخوری‌های بین راهی که باعث نابودی جنگل‌های بلوط این استان می‌شوند، به شدت انتقاد کرد.

حسین نعمتی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره نابودی‌جنگل‌های ایلام گفت: متاسفانه در استان ایلام برخی غذاخوری‌های بین راهی برای تهیه طبخ غذا و سرو کباب از ذغال درختان بلوط استفاده می‌کنند که این مسئله به مرور باعث نابودی این ثروت خدادادی می‌شود.

وی با بیان اینکه علیرغم هشدارهای فعالان محیط‌زیست به این افراد آنها توجهی به این امر ندارند،افزود: فعالان محیط‌زیست به این افراد پیشنهاد کرده اند به جای استفاده از زغال از اجاق گازهای مخصوص پخت کباب استفاده کنند ولی آنها به خاطر کم هزینه بودن چوب بلوط به این مسئله توجهی نمی‌کنند و این امر می رود تا به نابودی کامل جنگل های استان بینجامد.

این فعال محیط‌زیست با اشاره به اینکه این غذاخوری‌های بین راهی تهدیدی جدی برای جنگل‌های بلوط هستند، ادامه داد: تعداد غذاخوری های برخی محورهای استان مانند شباب، مهدی آباد و ملکشاهی بسیار زیاد شده و متاسفانه کباب سراهای این منطقه برای ذغال و تهیه این غذا برای مشتریان روزبه روز درختان بیشتری را قطع می‌کنند.

نعمتی زاده با بیان اینکه این استان در سال های اخیر رونق خوبی در بخش گردشگری داشته است، گفت: چند سالی است مسئولان منابع طبیعی به جای اینکه حافظ منابع طبیعی باشند متولی گردشگری شده اند؛ به طور مثال بهار امسال مشکل فعالان محیط زیست با مسئولان منابع طبیعی موضوع تنگه ارغوان بود که مسئولان منابع طبیعی قصد داشتند این منطقه را به منطقه گردشگری تبدیل کنند.

691799_orig

وی ادامه داد: آنها بدون هیچگونه مطالعه و بررسی منطقه دست به چنین اقدامی زدند و با عریض کردن جاده این منطقه  باعث نابودی صدها درخت شدند.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: مسئولان منابع طبیعی هدف‌شان از احداث این ساخت و سازها در منطقه جذب توریست بود که فعالان محیط زیست از این اقدام به شدت انتقاد کردند که گویا در اجرای این طرح با کمبود اعتبار مواجه شده‌اند و در حال حاضر این پروژه راکد مانده است.

نعمتی گفت: این اقدام باعث نابودی بیش از 300 اصله درخت در این منطقه شد در حالی که پیش از این مسئولان طرح گفته بودند برای جلوگیری از تخریب درختان در کنار تنگه ارغوان دیوار حایل احداث خواهند کرد که این اتفاق نیفتاد.

نعمتی با اشاره به تاسیس سازمان مدیریت پسماند در استان ایلام گفت: انجمن‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست بسیار فعال هستند و فعالان محیط زیست به این سازمان ورود پیدا کرده و اقدامات فرهنگ‌سازی در این زمینه انجام داده‌اند. برنامه‌های پاک سازی طبیعت را دارند و بیشتر تاکید آموزش بر سنین پایه است تا در آینده نه چندان دور یک نسل تربیت شده دوست دار محیط زیست داشته باشیم.

9

وی از دیگر فعالیت‌های فعالان محیط زیست در استان ایلام به برنامه های فرهنگی از جمله بازدید از سایت گوزن، پاک سازی پارک‌ها، درخت کاری و کاشت بذر بلوط نیز اشاره کرد.

وی با انتقاد از مدیران منابع طبیعی استان ایلام افزود: این مدیران هیچگونه نظارتی بر جنگل‌های این استان ندارند؛ این مدیران هدف شان  تبدیل شدن این استان به قطب گردشگری است در حالیکه زیرساخت لازم برای این هدف را مهیا نکرده‌اند.

نعمتی زاده یادآور شد:  مشابه چنین مشکلی را هم اکنون در استان های شمالی ایران با آن مواجه هستیم که با وجود تعداد بیشماران مسافران و گردشگران از نظر مدیریت پسماند زباله با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و نتوانسته اند آن را مدیریت کنند و این معضل می رود تا به بحران جدی برای این استان ها تبدیل شود.

گفت و گو از : مریم بازوند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.