به گزارش ایرنا، اما یلدا برای همه خوشایند و خاطره انگیز نبود بلکه برای برخی افراد تنها مرور و یادآوری خاطرات شیرین گذشته و تشدید تنهایی و دلتنگی از جمع های خانوادگی بود.
اگرچه در این شب بسیاری از ایرانیان بطور معمول در خانه پدری جمع و دورهمی یلدایی برپا کردند، اما این محفل بدور از کانون خانواده در خانه های سالمندان بهزیستی و دیگر مراکز این سازمان برگزار شد.
ساکنان خانه سالمندان آسایش و آرامش واقع در ایلام و ایوان که محل نگهداری پدران و مادران دیروز است شب گذشته میزبان دلتنگی های آنها بود.
مادران و پدرانی که به جای حضور در جمع خانواده و پذیرایی از فرزندان در شب چله سهم شان از زندگی گوشه ای از خانه سالمندان بود.
مادران و پدرانی که در یلدایی دیگر طولانی ترین شب تنهایی شان رقم خورد و دلتنگ از دوری فرزندان و نوه ها در کنار همدردهایشان اول زمستان را جشن گرفتند.
شب یلدا در مرکز شیرخوارگاه بهزیستی ایلام نیز روایتی غریب داشت، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست بهزیستی ایلام بجای آغوش گرم مادران و پدران طولانی ترین شب سال را در کنار مربیان این مرکز برگزار کردند.
اگرچه مدیر کل بهزیستی ایلام شب گذشته در شیرخوارگاه حضرت علی اصغر (ع) حضور یافت و در جشن شب یلدای کودکان این مرکز شرکت کرد ولی بی شک هیچگاه این آغوش جای آغوش پدران و مادران واقعی این کوکان را نخواهد گرفت.
جشن طولانی ترین شب سال به همت مسئولان مرکز سالمندان آرامش ایلام برای 38 مادر ساکن در این مرکز شامگاه جمعه برگزار شد.
ولی آنچه چهره این جشن را غریبانه کرد تنهایی مادران این مرکز بود که آنرا بیشتر از هر شب دیگر احساس کردند و این تجربه تلخ برایشان تکرار شد.
مادرانی که به گفته مسئول این مرکز متاسفانه هیچکدام از فرزندانشان در این شب به سرغشان نیامدند و یلدا را بی شک محروم از محبت و دعای خیر مادر گذراندند.
طیبه صیدخانی با اشاره به نگهداری 38 مادر در این مرکز شبانه روزی گفت: متاسفانه رفتار عمده فرزندان این مادران نامناسب است بطوریکه سرکشی مناسبی از آنها ندارند.
وی اظهار کرد: مادرانی که در این مرکز نگهداری می شوند با توجه به اینکه در سن سالمندی قرار داشته به محبت و تکریم از سوی فرزندان نیاز دارند.
صیدخانی می گوید: هر فردی در دوره کهنسالی به توجه و محبت بیشتر از گذشته از سوی اطرافیان نیاز دارد و بی شک مادران سالمند این مرکز به مهر و محبت مضاعف نیاز دارند.
وی ادامه داد: متاسفانه این نیاز در عمده خانواده های ساکنان این مرکز مورد توجه قرار نگرفته و بیشتر آنها دیدارهای محدودی از مادران خود دارند.
به گفته صیدخانی، این در حالی است که مادران این مرکز بشدت تشنه دیدار فرزندان خود بوده و برای دیدن آنها لحظه شماری می کنند.
وی از خانواده های سالمندان این مرکز خواست تا با سرکشی از مادران خود در روزهای پایانی زندگی به آنها توجه کرده و از آنها دلجویی کنند.
هم اینک در مرکز نگهداری سالمندان زن ایلام 38 مادر و در مرکز سالمندان مرد ایوان 23 پدر نگهداری می شوند.
7171/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.