به گزارش ایرنا، آیت جمالی روز شنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت : عاملان و کارگزاران توزیع کود حق دریافت هیچ مبلغی خارج از تعرفه های مصوب را ندارند و باید اضافه دریافت را عودت دهند.
وی افزود: کشاورزانی که کود دریافت کرده اند در صورت مشاهده کم فروشی یا پرداخت اضافه دریافت به کارگزاران با ارائه سند و مدرک از عاملان توزیع شکایت کنند تا با متخلفان از طریق مراجع ذی صلاح برخورد شود.
جمالی یادآور شد: کشاورزان باید کودهای مورد نیاز خود را از کارگزاران دارای مجوز و مورد تایید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دریافت کنند تا تخلفات احتمالی محرز و قابل پیگیری باشد و از فعالیت دلالان و واسطه ها نیز جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 32 هزار و 136 تن کود شیمیایی تامین و توزیع شده، گفت: در سال جاری نیز تاکنون نزدیک به 20 هزار تن کود تامین و حمل و توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد افزایش داشته است.
وی ابراز امیدواری کرد: در صورت تخصیص کود از سوی سازمان مرکزی میزان تامین، ذخیره، حمل و توزیع کود در استان ایلام تا پایان سال جاری به 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.
جمالی اظهار داشت: اعتصاب کامیون داران، ترافیک تردد زائران و تاخیر در تحویل کود از سوی شرکت پتروشیمی باعث ایجاد وقفه در تامین و توزیع کود در بین کارگزاران و به تبع آن کشاورزان بود که در حال حاضر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی گفت: کودهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یارانه ای و با قیمت و تعرفه ای دولتی و نرخ مصوب هستند که در کنار کارگزاران شرکت بخش خصوصی نیز در امر تامین، تهیه، توزیع و گاه تولید کودهای کشاورزی فعالیت دارند.
وی افزود: یکی از مشکلات موجود سوءاستفاده برخی شرکت های خصوصی توزیع کود از آرم شرکت خدمات حمایتی است که در صورت مشاهده پروانه فعالیت این شرکت ها و نیز کارگزاران متخلف شرکت ابطال و از ادامه فعالیت انها جلوگیری می شود.
جمالی تاکید کرد: بر اساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی از سال 94 تاکنون کودهای تولیدی همه شرکت های تولید کننده کود شیمیایی در کشور باید دارای شماره ثبت کودی و تایید شده از موسسه تحقیقات کود و بذر وزارت جهادکشاورزی باشند.
وی در مورد کودهای ارگانیک و ریزمغذی ها نیز گفت: انتخاب و تعیین کودهای توزیعی بر عهده سازمان مرکزی خدمات حمایتی کشاورزی است ولی برای کیفی سازی محصولات کشاورزی باید کودهای غیرشیمیایی جای خود را در بین کشاورزان و کارگزاران باز کند.
به گزارش ایرنا، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام دارای 40 کارگزار کود است که فرایند حمل و توزیع کودهای دریافتی از شرکت را بین کشاورزان برعهده دارند.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.