به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا هزاران زائر ایرانی طی روزهای اخیر برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی به کربلا و نجف عازم پایانه بین المللی مهران هستند و هر لحظه بر این موج جمعیت افزوده می شود.
مستقر در مرز مهران، این روزها حال و هوای حسینی استان ایلام و مرز مهران به عنوان دروازه اصلی عتبات عالیات شور و شوق وصف ناپذیری به خود گرفته است به طوری که هزاران عاشق حسینی قصد دارند از این مرز به کربلا عزیمت کنند.
با نزدیک شدن به اربعین حسینی بر حجم زائرانی که خواستار حضور در آیین بزرگ اربعین هستند لحظه به لحظه بیشتر می شود، مشتاقان زیارت آقا ابا عبدالله الحسین(ع) هم اکنون به صورت روان در مسیرهای مختلف در حال تردد به سمت پایانه مرزی و سپس خروج از کشور هستند.
مطابق مشاهده خبرنگار ایرنا، هم اکنون مسیر ۱۱ کیلومتری پل زائر تا پایانه مرزی مهران شاهد تردد روان زائران بوده و به راحتی از مرز مهران در حال خروج از کشور هستند.

** ظرفیت پارکینگ های ورودی و خروجی شهر مهران تکمیل شد
رئیس پلیس راهور استان ایلام گفت: ظرفیت پارکینگ های ورودی و خروجی شهر مهران، پارکینگ های محدوده پل زائر و پارکینگ انتظام شهرستان مهران تکمیل شده است.
سرهنگ محسن ناصری با بیان اینکه تاکنون تنها 2 هزار خودرو در پارکینگ بزرگ اربعین مستقر شده است، اظهار کرد: این پارکینگ ظرفیت 50 هزار خودرو را دارد و زائران می توانند خودروهای خود را در این مکان پارک کنند.
وی از زائران اربعین خواست: پارک خودروهای خود را در شهر مهران به آخرین پارکینگ ها موکول نکنند.
سرهنگ ناصری یادآور شد: با توجه به تکمیل ظرفیت پارکینگ های نزدیک به مرز در شهر مهران امکان پذیرش خودرو در آنها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه همه پارکینگ ها از امنیت یکسانی برخوردار هستند از زائران خواست: هنگام پارک از صاحب پارکینگ رسید دریافت کنند و تا هنگام بازگشت آن را به همراه داشته باشند.
رئیس پلیس راهور استان ایلام تاکید کرد: برای همه پارکینگ های شهر مهران و اطراف آن سرویس رفت و برگشت به اندازه کافی پیش بینی شده و موجود است.

** افزایش 11 درصدی تردد زائران از مرز مهران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام با بیان عبور راحت و بدون معطلی زائران از مرز مهران به مقصد عتبات عالیات، گفت: تردد زائران از این مرز(از ابتدای ماه صفر تا کنون) به عراق 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.
نورالله دلخواه افزود از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از 300 هزار نفر زائر از مرز مهران تردد کرده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه افزایش کل تردد ها در سال جاری نسبت به مشابه سال قبل 2/3 درصد افزایش داشته است، افزود: موج حضور زائران در اربعین آغاز شده و هر لحظه بر تعداد زائران حسینی در مرز مهران افزوده می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام با بیان عبور راحت و بدون معطلی زائران از مرز مهران به مقصد عتبات عالیات تصریح کرد: در نیمه نخست سال جاری بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر (ورود و خروج) از مرز بین المللی مهران به عتبات عالیات سفر کردند.
دلخواه از آمادگی امکانات و زیرساخت لازم در پایانه مرزی مهران برای ارائه خدمت به زائران اربعین حسینی خبر داد و یادآور شد: با توجه به تمهیدات صورت گرفته این مرز ظرفیت تردد روزانه 185 هزار زائر را دارد.
وی اضافه کرد: تمهیدات لازم برای تسهیل خروج و ورود زائران اربعین از گذرگاه مرزی مهران آماده است ضمن اینکه نقاط حادثه خیز مسیرهای منتهی به پایانه مرزی شناسایی شده و ایمن سازی شده اند.
دلخواه با اشاره به اقدام های انجام شده در ورودی شهر و پایانه مرزی مهران گفت: یکی از مشکلات سال های گذشته نبود پارکینگ ناوگان عمومی و اتوبوس بین شهری بود که در این خصوص کارهای مناسبی برای رفع مشکلات این حوزه انجام شده است.
وی به پیش بینی افزایش تردد زائران اربعین حسینی در سال جاری اشاره کرد و گفت: تدارکات کافی برای مهیا بودن وسایل نقلیه عمومی برای جا به جایی زائرین عتبات عالیات قبل از برگزاری کنگره بزرگ اربعین با انجام فراخوان صورت می گیرد و در این خصوص از ظرفیت سایر استان ها همانند سال های گذشته استفاده خواهد شد.
وی مرز مهران را اولین مرز پرحجم از نظر خروج و ورود زائران اربعین حسینی معرفی کرد و افزود: با همراهی و کمک دستگاه های استانی نقاط ضعف موجود در پایانه های تا قبل از اربعین برطرف می شود.
دلخواه با بیان اینکه پایانه مرزی مهران با تمام امکانات آماده خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی است، اضافه کرد: پایانه مهران نزدیک به 96 گیت خروجی دارد که در حال حاضر امکان تردد در تمامی آنها برقرار است.
یک میلیون و 460 هزار تردد در جاده ایلام - مهران ثبت شد
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام گفت: از ابتدای ماه صفر تاکنون نزدیک به یک میلیون و 460 هزار تردد خودرو در راه ارتباطی ایلام - مهران ثبت شده است.

** راه اندازی 157 موکب برای اسکان زائران اربعین
مسئول کمیته اسکان زائران ستاد اربعین استان ایلام گفت: این تعداد موکب در کنار سایر موکب های کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین، کار خدمات دهی به زائران را بصورت شبانه روزی انجام می دهند.
قاسم حقیقت دوست با بیان اینکه در این موکب ها علاوه بر اسکان، پذیرایی نیز از زائران انجام می شود، گفت: این موکب ها در شهرهای مهران، ایلام، ملکشاهی، سرابله، لومار، بدره، دره شهر، ایوان، دهلران و آبدانان فعالیت دارند.
وی همچنین از تجهیز 39 مسجد در شهر ایلام در ایام اربعین امسال خبر داد و گفت: این مساجد به امکانات اولیه تجهیز و کار اسکان زائران در این اماکن مقدس از 25 مهرماه آغاز شده است.
به گفته حقیقت، علاوه بر این، زائرانی که از شهرهای مختلف کشور برای دریافت ویزا به ایلام عزیمت می کنند در 2 مسجد صاحب الزمان(عج) و امام جعفر صادق(ع) شهر ایلام اسکان داده می شوند.
وی برگزاری نماز جماعت، زیارت عاشورا و روضه خوانی را از جمله برنامه های فرهنگی اجرایی برای زائران برشمرد و گفت: خدمات دهی به زائران در موکب های این ستاد از محل کمک های مردمی تامین می شود.
مسئول کمیته اسکان زائران ستاد اربعین استان یادآور شد: کار خدمات دهی به زائران تا یک هفته بعد از اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.

** زائران خودروها را در پارکینگ‌ های شناسنامه‌ دار پارک کنند
فرمانده انتظامی استان ایلام گفت: ساماندهی مناسب پارکینگ ‌های شهر و اطراف مهران از دیگر اقدامات خوب دستگاه ‌های متولی است و زائران وسایل نقلیه خود را در پارکینگ ‌های معتبر که دارای امکانات و تجهیزات مناسب هستند پارک کنند.
سردار نورعلی یاری با اشاره به ورود سامانه بارش ‌زا به استان و احتمال وقوع بارندگی در روزهای آینده گفت: پارک خودرو در زمین ‌های کشاورزی اطراف شهر مهران باعث بروز مشکلاتی برای زائران در زمان برگشت خواهد شد لذا از پارک در این مکانها خودداری نمایند.
سردار یاری در ادامه به اجرای طرح پیشگیری از سرقت ویژه اربعین حسینی (ع) در شهر مهران اشاره کرد و یادآور شد: گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس آگاهی و دیگر رده‌های تخصصی بر پارکینگ‌ها و نقاط مختلف شهر مهران نظارت خواهند داشت.
فرمانده انتظامی استان ایلام از زائران خواست ضمن رعایت همه جوانب حفاظتی و مراقبتی برای پیشگیری از سرقت خودرو و محتویات درون آن، از پارک وسیله نقلیه خود در مکان‌های خلوت خودداری کرده و بکوشند وسایل قیمتی و مدارک خود را درون خودرو جا نگذارند.

** ** راه اندازی شعب سیار بیمه ایران در مسیر تردد زائران اربعین در مرز مهران
مدیرکل نمایندگی بیمه ایران در ایلام گفت: شعبه های سیار بیمه ایران برای ارائه خدمات بیمه ای به زائرانی که متحمل تصادف های منجر به خسارت مالی می شوند در تمامی مسیرهای منتهی به مرز مهران و تردد زائران اربعین مستقر خواهد شد.
عیسی میرزایی افزود: در مسیرهای ملکشاهی، ایلام، ایوان، سرابله و دهلران منتهی به پایانه مرزی مهران شعب سیار بیمه ایران با حضور در صحنه های تصادف های احتمالی منجر به خسارت مالی در همان مکان وضعیت تصادف را بررسی و خسارت ها را برآورد کرده و هزینه حادثه را به فرد زیان دیده پرداخت می کنند.
وی اظهار کرد: اما در حوادث منجر به فوت شرایط واقعه ثبت شده و خانواده متوفی می توانند پس از پایان راهپیمایی اربعین با مراجعه به شعب بیمه ایران در نقاط مختلف کشور برای دریافت بیمه و خسارت خود مراجعه کنند.
میرزایی یادآور شد: در خصوص هزینه درمان حوادث نیز اگر حادثه ای برای بیمه شده ها از 20 کیلومتری مهران تا کربلا و نجف رخ داده و فرد آسیب دیده به بیمارستان منتقل شود تحت پوشش بیمه خدماتی قرار می گیرد.
وی افزود: اگر فردی دچار حادثه منجر به فوت شود بعد از انتقال متوفی به کشور با ارائه فاکتور حمل جسد به دفاتر بیمه ای هزینه حمل متوفی به بازماندگان پرداخت می شود.
وی با تاکید بر اینکه تمامی زائران ثبت نامی در سامانه سماح تحت پوشش بیمه قرار می گیرند، گفت: بیمارستان های خصوصی و دولتی شهر ایلام و بیمارستان های شهرستان های ایوان، مهران و سرابله آماده خدمات درمانی به زائران هستند.
به گفته میرزایی در شعبه بیمه ایران در شهرستان مهران نیز به صورت دائمی و شبانه روزی در مدت حضور زائران نسبت به ارائه خدمات بیمه ای اقدام می شود.

** استقرار امداد گران هلال احمر دذ مهران
مدیر عامل جمعیت هلال احمر ایلام اعزام 142 نجاتگر از سراسر کشور برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی به عراق به همراه 30 دستگاه آمبولانس، هفت دستگاه اتوبوس آمبولانس و چهار دستگاه خودروی ارتباطات سیار از سوی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به کشور عراق را از جمله اقدام های این جمعیت در هفته گذشته عنوان کرد.
عارفی ادامه داد: این افراد در محورهای ارتباطی نجف، کربلا و کاظمین مستقر و خدمات دهی به زائران اربعین حسینی را انجام خواهند داد.

** ممنوعیت تردد کامیون در محورهای منتهی به مهران از 30 مهرماه
رئیس پلیس راه استان ایلام اعلام کرد: تردد خودرو های سنگین (کامیون و تریلی) از 30 مهرماه در مسیرهای منتهی به مرز مهران ممنوع است.
سرهنگ رضا همتی زاده اظهار داشت: با توجه به افزایش تردد خودروها در مسیرهای منتهی به مهران و به منظور سهولت در تردد اتوبوس ها و جلوگیری از حوادث احتمالی تردد هرگونه خودروهای سنگین از 30 مهرماه ممنوع خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر هم اکنون تردد تدریجی خودروهای زائران حسینی در جاده های استان با سهولت در حال انجام است و ترافیک کاملا روان و تردد خودروها بدون مشکل انجام می شود.
رئیس پلیس راه ایلام با اشاره به آغاز فصل بارندگی ها در نقاط مختلف استان ایلام بیان کرد: با شروع بارندگی ها احتمال لغزندگی جاده ها و ریزش کوه وجود دارد که ضروری است زائران در طول مسیر حرکت به علائم راهنمایی و رانندگی توجه کرده و از عجله و شتاب پرهیز کنند.
سرهنگ همتی زاده از راه اندازی سامانه سپهتن در پایانه برکت نیز خبر داد و تصریح کرد: ایستگاه ثبت ساعت و نصب سامانه پایش تردد هوشمند ناوگان حمل مسافری (سپهتن) در ایام اربعین 97 در پایانه مسافربری برکت شهرستان مهران نصب شده است.
وی گفت: با توجه به افزایش تردد خودروهای عبوری زائران طی روزهای آینده، تمامی رانندگان اتوبوس که جهت حمل و جابجایی زائران عتبات عالیات در مرز مهران تردد دارند باید در پایانه برکت که مبدا و مقصد اتوبوس ها تعیین شده اقدام به ثبت ساعت کنند در غیر این صورت حق حمل مسافر را نداشته و مدارک آنها توسط پاسگاه مسیر اخذ و اجازه تردد نخواهند داشت.
با ارائه خدمات ارائه شده توسط دستگاه های اجرایی استان برای میزبانی شایسته از زائران مشتاقان امام حسین (ع) از دورترین نقاط کشور با هر وسیله ای خود را به پایانه مرزی مهران رسانده و پس از انجام اقدام های قانونی مسیر 11 کیلومتری پایانه مرزی را با پای پیاده طی می کنند.
برخی مسئولان استان ایلام مستقر در پایانه مرزی پیش بینی کرده اند موج اصلی حرکت زائران روزهای چهارم و پنجم آبان ماه شکل خواهد گرفت.
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.