به گزارش ایرنا،با فرا رسیدن ماه محرم ایلام نیز همانند سایر مناطق کشور، غرق عزاداری می شود و در جریان این مراسم عزاداران به زنجیر زنی، سینه زنی، نوحه خوانی و تعزیه گردانی می‌‏پردازند.
این آداب و رسوم که از دیرباز بین مردم رواج داشته‌ هم‌چنان جایگاه خود راحفظ کرده و در مناطق مختلف طبق آداب رسوم خود به نمایش گذاشته می‌شود.
پای ثابت همه این آداب و رسوم از زمان‌های گذشته تا به امروز سیاه پوش کردن در و دیوار شهرها و روستاها، برافراشتن بیرق عزا بر بام خانه‌ها و همچنین پوشیدن رخت مشکی است که تا پایان اربعین ادامه دارد.
در این روزها مساجد و حسینیه ها رنگ و بوی خاصی بخود میگیرند و با پوشاندن آنها با پرچم‏‌های سبز و سیاه اوج ارادت خود به سالار شهیدان را با برگزاری آداب و رسوم مختلف نشان می دهند.
به برکت امام حسین (ع) در این ایام هیچ نیازمندی گرسنه سر بالین نمیگذارد و با توزیع نذری های مختلف از جمله غذا، آش، شله زرد و حلیم هیچ فردی از این سفره پربرکت بی نصیب نمی ماند.
هر محله، حسینیه ها و دسته های عزاداری خاص خود را دارد و ساکنان آن منطقه در این اماکن به عزاداری می پردازند.
یکی از سنت های ایام محرم در ایلام پختن هریسه یا حلیم است که پخش آن به عنوان نذری بین همسایه‌ها و دسته‌جات عزاداری با شور خاصی انجام می‌شود.
عزاداری ماه محرم در ایلام، ازشب اول محرم آغاز و تا ظهر روز عاشورا ادامه دارد اما از روز هفتم عزاداری گسترده‏‌تر و همه شهرها و روستا ها حال و هوای دیگری پیدا می کنند.
از دیگر آداب و رسوم این روزها تراش عباس است که از قدیم مردم این استان بعد از گذشت روز ششم محرم و ورود به روز هفتم هرگونه اصلاح سر و صورت و حتی شانه کردن را به بعد از پایان شام غریبان موکول می‌کنند و این گونه خود را شریک غم و مصیبت اهل بیت(ع) نشان می‌دهند.
چمر نیز از دیگر مراسم‌هایی است که در بسیاری از نقاط استان ایلام هنگام مرگ عزیزان و به ویژه روز عاشورا اجرا می‌شود و در آن گروهی از زنان و مردان با مویه خوانی و ساز و دهل ضمن سرودن شعرهایی در مصیبت سالار شهیدان به آرامی حول میدانی دایره شکل که صفوف فشرده مردان و زنان میهمان آن را احاطه کرده به حرکت در آمده و به عزاداری می پردازند.
از شب هفتم رفت و آمد دسته های عزادار از حسینه‏‌ها و مساجد آغاز می‌‏شود و شب تاسوعا و عاشورا خیابان‌های شهر مملو از جمعیت شده و با روشن کردن شمع، پخش حلیم، چای و شربت از عزاداران پذیرایی می شود.
در شب احیا هستند خانواده ها و افرادی که تا پاسی از شب تا خود صبح بیدار می مانند و در سوگ سالار شهیدان و یاران باوفایش به اقامه عزا و ماتم می پردازند.
ایلامیان تا اربعین حسینی همچنان به عزاداری‌های خود و نگه‌داشتن لباس‌های مشکی بر تن ادامه می‌دهند، باشد که مورد قبول درگاه احدیت واقع شود و شفاعت این امام بزرگوار شامل همه شیعیان شود.
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.