به گزارش ایرنا، با وجود اینکه تا بازگشایی مدارس هنوز باقی مانده ولی شور و شوق دانش آموزان برای خریدهای مدرسه هر روز بیشتر و بیشتر و تداعی گر حال و هوای اول مهر در اذهان است.
این روزها شوق استقبال از پاییز با جنب و جوش دانش آموزان در بازارها دو چندان شده و بسیاری از اولیا فرزندان خود را برای خریدهای مدرسه آماده می کنند.
همچنین بسیاری از خانواده ها در پی خنک شدن هوا سفرهای خود را به شهریورماه انداخته و سعی دارند تا با بردن فرزندانشان به تفریح و گردش آنها را برای ورود به سال تحصیلی جدید آماده کنند.
این روزها کمتر خانواده ای را میبینی که به فکر نونوار کردن فرزند دانش آموزش نباشد، نو شدن از لباس گرفته تا کیف و کفش و نوشت افزارهای رنگارنگی که از پشت ویترین ها چشم ها را مجذوب خود می کنند.
کسبه و بازاریان ایلام نیز این روزها برای افزایش فروش اجناس خود از کیف و کفش گرفته تا نوشت افزار و غیره ویترین های خود را با لوازم لاکچری تزئین کرده و دانش آموزان نیز با ذوق وصف نشدنی آنها را تماشا می کنند.
عرضه کیف و نوشت افزار با تصاویر شخصیت های کارتونی با رنگ و لعاب های مختلف و قیمتهای نجومی بازار این روزهای ایلام را حسابی رنگارنگ کرده است.
با وجود تورم لجام گسیخته ولی با نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریورماه بیشتر وقت پدر و مادرها در خیابان ها و مغازه ها سپری می شود که سعی دارند تا اول مهرماه فرزندان خود را نونوار راهی مدرسه کنند.
اما لابلای سیل جمعیتی که این روزها راهی بازارهای شهر می شود حضور کمرنگ نیازمندان برای خرید بسیار مشهود و ملموس است، افرادی که ارمغان اول مهر برای آنها بر خلاف اغلب مردم که شادی و خوشحالی و تنوع بوده، موجی از سرافکندگی و شرمندگی برابر فرزندان است.
این روزها در برخی منازل که خبری از شادی استقبال از اول مهر نیست پدر و مادرها زانوان غم را در بغل گرفته و دلخوشی به بازگشایی مدارس را به علت هزینه های سنگین خرید پوشاک و غیره ندارند.
این روزها در کنار خریدهای اول مهر صدها کودک هستند که روزهای شهریور ماه همچون سایر ایام سال برای آنها تکراری بوده و بجای شادی غم را در قلبهایشان جا داده اند.
در این میان کودکان کار که بی هیچ گناهی محصول فقر خانواده هایشان بوده بجای خرید های مدرسه در کنار پدر و پدر، بساط دست فروشی نوشت افزار را در معابر براه انداخته و آنها را به همسن و سالهای خود عرضه می کنند.
دیدن چهره کودکان در این میان از همه دردناکتر است، کودکانی که بجای اینکه در این روزها دست در دست بزرگترها برای خرید لباس و کیف و کفش راهی بازار شوند بساط دست فروشی را پهن کرده و چشم براه مردم برای خرید از آنها هستند.
صدها کودک نیازمندی که این روزها تنها تماشاچی خریدهای مردم شده و گاهی با حسرت داشتن آنها و نونوار شدن رویا پردازی می کنند.
کودکانی که عزت نفسشان را حفظ کرده و بجای اینکه دستشان را جلو مردم برای کمک دراز کنند عزم و اراده خود را بکار بسته تا از راه حلال کسب لقمه نان کرده باشند.
در گوشه گوشه این شهر هستند کودکانی که آرزو دارند بوی پاک کن و دفتر نو را همراه با بوی ماه مهر حس کرده
نه اینکه با کیف چند سال پیش و کفش کهنه به دیدار همکلاسی هایشان بروند.
دانش آموزانی که بی هیچ گناه سهم آنها از شادی اول مهر تنها حسرتی است که هر سال در شهریورماه در دل آنها تکرار و آنها را در کنج خانه ها می نشاند.
اما آنچه این روزها بشدت نیاز می شود دلی سخاوتمند است که دستان این نیازمندان را بگیرد، انسانهایی از جنس مهربانی که در لابلای خریدهای اول مهر به فکر نیازمندان هم بوده و آنها را را در شادی این روزها شریک کنند.
صدها دانش آموز نیازمند این روزها در گوشه گوشه این استان چشم براه مهر و مهربانی انسانهایی هستند که در لابلای خرید برای فرزندان خود بیاد آنها هم باشند.

*** دانش آموزان مددجوی کمیته امداد کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) ایلام در این خصوص گفت: دانش آموزان مددجوی زیر پوشش این نهاد در آستانه آغاز سال تحصیلی پنج میلیارد ریال کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند.
ضیا رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کمک هزینه تا پیش از آغاز سال تحصیلی 98 - 97 برای خرید پوشاک، کتب درسی و لوازم التحریر به پنج هزار دانش آموز زیر پوشش این نهاد حمایتی پرداخت می شود.
وی ادامه داد: سرانه هر دانش آموز یک میلیون ریال کمک هزینه از سوی کمیته امداد تامین شده است.
وی بیان کرد: علاوه بر این بر اساس تفاهم نامه منعقد شده با بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و موسسه حضرت رقیه در استان تهران لوازم التحریر و کیف مدرسه نیز بین دانش آموزان مددجو توزیع می شود.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) ایلام پیش بینی کرد: با مشارکت سپاه و موسسه خیریه حضرت رقیه در استان تهران میزان حمایت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان نیازمند زیر پوشش تا دو میلیون ریال افزایش یابد.
وی افزود: پارسال میزان سرانه اعطایی کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان 700 هزار ریال بود.
اگرچه کمیته امداد از دانش آموزان مددجوی زیر پوشش حمایت می کند ولی شمار زیادی از دانش آموزان نیازمند در مناطق مختلف استان مددجوی هیچ نهاد حمایتی نبوده و چشم براه کمک افراد خیر و نیکوکار هستند.

*** برگزاری جشن عاطفه ها با هدف جلب کمک برای دانش آموزان نیازمند مددجو و غیر مددجو
مدیر کل کمیته مداد امام خمینی(ره) ایلام همچنین گفت: علاوه بر این جشن عاطفه ها نیز با هدف حمایت و کمک به دانش آموزان نیازمند استان نیز نیمه مهرماه برگزار و کمکهای جمع آوری شده بین دانش آموزان مددجو و غیر مددجو توزیع می شود.
وی اضافه کرد: همه ساله در این ایام با برگزاری جشن عاطفه ها کمکهای مردمی را برای دانش آموزان نیازمند جمع آوری و با مشارکت مدارس در اختیار نیازمندان قرار می گیرد.
رضایی بیان کرد: در نخستین روز برگزاری این جشن زنگ عاطفه ها در مدارس استان نواخته و کمکهای دانش آموزان برای نیازمندان جمع آوری شد.
وی ادامه داد: در روز دوم و سوم نیز پایگاه های این نهاد در مناطق مختلف استان برپا و کمکهای نقدی و غیر نقدی عموم مردم برای دانش آموزان نیازمندان جمع آوری می شود.
به گفته مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) ایلام، این جشن همه ساله به مناسبت بازگشایی مدارس و با هدف جمع اوری کمک به دانش آموزان نیازمند همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.

بیش از 40 هزار نفر در استان ایلام زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.
7171
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.