به گزارش ایرنا، سعید اسماعیل خانیان روز سه شنبه در نشستی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، افزود: کارهای تحقیقاتی اصلاح نژاد دام کوچک تا پیش از این به صورت گروهی در کشور انجام می شد که یک پروسه سخت و زمانبر است.
وی در تشریح طرح اصلاح نژاد دام گفت که این طرح در شروع تولید مثل دام انجام و رکوردگیری آغاز می شود.
اسماعیل خانیان اظهار داشت: طرح اصلاح نژاد دام های کوچک کشور به صورت گروهی از سال جاری با همکاری ایکاردا ( مرکز تحقیقات بین‌المللی در مناطق خشک جهان مستقر در سوریه) آغاز شده است.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح توسط دامداران و با مدیریت موسسه علوم دامی و انتقال دانش فنی انجام می شود، گفت: در اجرای این طرح، داده ها را از دامدار دریافت و آن ها را برای فعالیت های به نژادی آنالیز می کنیم تا در نهایت به دیگر نقاط کشور اشاعه داده شود.
وی افزود: این طرح از مناطق غرب کشور و در استان کرمانشاه از حدود 3 هفته پیش با اجرا بر روی گوسفند سنجابی که از لحاظ کمیت و کیفیت گوشت بسیار حایز اهمیت است آغاز شد و قرار بود این طرح به صورت نمادین در هفته دولت رونمایی شود.
اسماعیل خانیان با بیان اینکه مدت اجرای این طرح 5 سال به طول می انجامد، اظهار داشت: این طرح به منظور بهره ورتر کردن گوسفند سنجابی و به صرفه کردن پرورش این دام برای دامداران کرمانشاهی اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه هدف برنامه پرورش دام های کوچک ، نگهداری به صورت کلکسیون نبوده بلکه بهره وری بیشتر است، گفت: این طرح نخستین طرح به نژادی است که صد درصد کار آن توسط دامدار انجام می شود.
اسماعیل خانیان اظهارداشت: به دلیل اهمیت این طرح و همکاری ایکاردا در اجرای آن، بودجه ای معادل 153 هزار دلار برای آن اختصاص یافته است.

**گوشت گوسفند سنجابی به برند تبدیل می شود
سرپرست موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور افزود: با اجرای طرح به نژادی ، برند سازی گوشت گوسفند سنجانی به برند تبدیل خواهد شد.
وی از سنتز بز شیری به عنوان یکی دیگر از طرح های در دست اجرا در موسسه تحقیقاتی علوم دامی یاد کرد و بیان داشت: به علت شرایط تغییر اقلیم ، بز شیری جایگزینی مناسب برای گاو شیری محسوب می شود.
اسماعیل خانیان با بیان اینکه طرح سنتز بز شیری در دست اقدام است، گفت: شمار بزهای شیری کشور زیاد نیست لیکن سازگاری خوبی در دام های ایرانی وجود دارد به طوریکه بز مهابادی برای تولید مثل و بز آلپاین برای تولید شیر انتخاب شده اند که امسال نخستین تولید مثل آن ها را داشتیم.
سرپرست موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشورهمچنین به اجرای طرح تولید گاوهای دومنظوره اشاره کرد و افزود: گاو هلشتاین ، نژادی است که در کل کشور از بلوچستان خشک و گرم تا مازندران مرطوب وجود دارد
اما داده های علمی نشان می دهد که این گاو به علت تغییر اقلیمی، خشکسالی و مشکلات تولید علوفه دیگر نمی تواند در کل کشور توسعه پرورشی پیدا کند.
وی اظهار داشت: به همین دلیل درپهنه بندی ها بخشی از آن را به گاوهای دو منظوره به خصوص در شمال که گاهی رطوبت این منطقه به صد درصد می رسد، اختصاص می دهیم زیرا گاوهای دو منظوره تحمل بالایی نسبت به تنش ها دارند.
اسماعیل خانیان گفت: پرورش گاوهای دومنظوره با هدف افزایش بهره وری و افزایش تولید شیر و گوشت در کشور را از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است.

***سالانه 26 هزار تن ذرت به چربی دور ریز تبدیل می شود
وی در خصوص تحقیقات در بخش طیور و توسعه پرورش بوقلمون اشاره کرد و افزود: گوشت مرغ به دلیل وابستگی ژنتیکی به خارج به دنبال جایگزین برای آن بودیم که بوقلمون یکی از این جایگزین ها است که در غرب و شمال کشور فراوانی زیادی به دلیل پرورش داشته است.
وی ادامه داد: اخیرا موقعیت اعتبار خوبی به دست موسسه رسید که سنتز بوقلمونی را انجام دهیم تا در شرایط نیمه صنعتی رشد کند یعنی قسمتی از غذای خود را با چرا در محل به دست آورد.
این مسئول با بیان اینکه در اجرای این طرح 55 درصد پیشرفت داشته ایم، گفت: 75 درصد مشکلات بر روی پرورش طیور و دام در بخش تغذیه است زیرا بخشی از این منابع غذایی از خارج از کشور وارد می شود که تحریم ها بعضا این موضوع را با مشکل مواجه کرده است.
وی افزود: به همین منظور به دنبال تولید در داخل و یا استفاده از پسماندهای کشاورزی برای تولید خوراک هستیم زیرا سالانه حدود 26 هزار تن ذرت که به چربی دور ریز تبدیل می شود را از دست می دهیم که این ضایعه ای است که در قالب غله ای که از خارج وارد می شود از دست می دهیم.

*** گاو گلپایگان منقرض شد
اسماعیل خانیان در خصوص ثبت نژادهای بومی و انقراض بعضی از نژادها در کشور بیان داشت: گاو گلپایگانی یکی از نژادهایی است که از لحاظ فیزیکی آن را از دست داده ایم ولی از قبل تمام دام های بومی در حد اسپرم به اندازه کافی ذخیره سازی شد و نگرانی از لحاظ از دست رفتن ژن ها نداریم .
وی با بیان اینکه نمونه مابقی نژادهای گاوی کشور به اندازه موثر حفظ شده، گفت: تغییر اقلیم باعث شده به جای حفظ دام های بومی، بهره برداری افزایش یابد در حالیکه اگر بهره وری را بالا ببریم مردم خودشان نژادهای دامی را نگهداری و حفظ می کنند.
موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور مستقر در کرج با حدود 85 سال قدمت دارای 6 بخش تحقیقاتی بوده و در تمام استان ها دفتر نمایندگی دارد.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.