به گزارش ایرنا، این روزها و پس از اعلام نتایج آزمون سراسری دانشگاه ها، داوطلبانی که مجاز به تعیین رشته شده، به مرحله حساسی ورود کرده اند که این مرحله به اذعان کارشناسان حساس ترین مقطع برای ترسیم مسیر زندگی است و باید آگاهانه و عالمانه به آن پرداخت.
مسیر زندگی و شغل آینده بسیاری از داوطلبان از انتخاب رشته تحصیلی این روزهای آنان سرچشمه می گیرد و به همین دلیل هرچه در زمینه رشته تحصیلی آینده خود مطالعه و دقت بیشتری کنند، پیشمانی آنان در آینده کمتر می شود.
هر فردی در زندگی بارها دست به انتخاب می زند و راه های مختلفی تجربه می کند لیکن اگر انتخاب ها با مشورت کارشناسان و متناسب با داشته ها ، توانمندی ها و ویژگی های شخصیتی فرد باشد ، نتیجه مناسب حاصل خواهد شد.
مهم ترین و سرنوشت سازترین مرحله ورود به دانشگاه پس از کنکور، انتخاب رشته است که این مرحله با هیجان و اضطراب همراه بوده و اگر در آن اشتباهی صورت گیرد، جبران آن دشوار خواهد بود.
کارشناسان آموزشی معتقدند: انتخاب رشته یکی از مهم ترین تصمیم های فردی دانش آموزان پیش دانشگاهی و داوطلبان کنکور محسوب می شود زیرا شالوده زندگی آینده این دسته افراد برآن قرار دارد.
مریم نجاریان یکی از مشاوران تحصیلی البرز می گوید: دانش آموزان به عنوان نسل آینده ساز پس از 12 سال تحصیل در مدرسه و گذر از ماراتن کنکور به مرحله سخت و سرنوشت سازی از زندگی خود برای ورود به دانشگاه و مراکز علمی می رسند.
وی اظهارداشت: با شروع ایام انتخاب رشته داوطلبان مجاز به ورود به دانشگاه و خانواده هایشان یک دوره پر استرس و دغدغه را تجربه می کنند که لازم است برای عبور از این دوره از خدمات مناسب مشاوره ای استفاده کنند.
وی تصریح کرد: در انتخاب رشته عوامل بیرونی و درونی در تصمیم گیری داوطلبان تاثیر گذار است که خانواده ، محیط آموزشی، افراد اثرگذار در زندگی فرد، همسالان ، رسانه ها ، پیشرفت علوم و فناوری، مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و بازار کار از عوامل بیرونی موثر در انتخاب یک رشته قرار دارد.
وی از هوش و استعداد ، علاقه و رغبت ، ارزش ها و نگرش فردی به عنوان عوامل درونی انتخاب رشته یاد کرد.
نجاریان به داوطلبان توصیه کرد که با دقت اطلاعات دفترچه سازمان سنجش را که در اختیارشان قرار داده شده مطالعه کنند تا اطلاعات کامل را از شرایط و مراحل انتخاب رشته کسب کنند و از فرصت کمی که در اختیار دارند به خوبی استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه تجربه سال های گذشته نشان داده که اطلاعات بسیاری از داوطلبان در خصوص انتخاب رشته بسیار سطحی بوده و سبب اشتباه جبران ناپذیری برای آنان شده است ، گفت: برای پیشگیری از مشکلات آینده ضرورت دارد داوطلبان به مراکز مشاوره مورد وثوق از جمله پایگاه های انتخاب رشته آموزش و پرورش مراجعه کنند تا ریسک انتخاب رشته خود را به پایین ترین سطح کاهش دهند.
وی یادآورشد: در زمان حضور داوطلبان برای ارایه مشاوره ابتدا اطلاعات مهم دفترچه به اختصار و بسیار قابل فهم در اختیار این دسته از افراد با توجه به آشنایی آنان با محتوای کارنامه آزمون ، گزینش بومی در آزمون سراسری و انواع پذیرش در آزمون ، قرار داده می شود.

** معرفی رشته ها ی دانشگاهی
فاطمه فیضی از دیگر مشاوران فعال در بخش انتخاب رشته کنکور می گوید : آشنایی کم داوطلبان با رشته های دانشگاهی سبب شده تا بیش از نیمی از انتخاب های انجام شده پس از گذشت یک ترم با درخواست انصراف یا تغییر رشته مواجه شود.
وی بیان داشت: در پایگاه های انتخاب رشته کنکور، اطلاعات مهمی به داوطلبان داده می شود و این اطلاعات بیشتر در جلسات مشاوره اختصاصی با توجه به شرایط داوطلبان دراختیار آن ها قرار می گیرد.
وی خاطر نشان شد: امروزه وجود رشته های ترکیبی شرایط را برای کسانی فراهم کرده که به هر دلیل در شروع دبیرستان انتخابی درست نداشته اند اما عدم آشنایی با این رشته ها که از بازار کار مناسبی نیز برخوردار هستند آنها را در فهرست کم طرفدار قرار داده است.
وی یادآورشد: مراکز مشاوره تحصیلی در 2 مرحله وضعیت رشته ها و آینده آنها را برای داوطلبان تشریح می کنند.
وی، بررسی اطلاعات فنی کارنامه ، تعیین حوزه های علاقه و حوزه های ممکن برای انتخاب رشته ، دانشگاه ها ، نظر سنجی از شرایط خانواده وموقعیت داوطلب در مرحله اول مورد بازشناسی قرار می گیرد تا داوطلب با ذهنی آماده و با تکمیل فرم های مربوطه به مرحله دوم راه یابد.
وی ادامه داد: در مرحله دوم با نظر مشاور ارشد رشته های انتخابی بر اساس ضوابط سازمان سنجش مرتب شده به گونه ای که بهترین رشته ممکن برای داوطلب انتخاب و در نهایت لیست انتخاب رشته داوطلب در اختیارش قرار می گیرد.
وی گفت: در صورت نیاز داوطلب به انتخاب رشته دانشگاه آزاد یا مشاوره بیشتر ، وقت دیگری برای مشاوره با این داوطلب کنکور تعیین می شود.
** انتخاب رشته درست همراه با آرامش
علی ریحانی از روانشناسان و استاد دانشگاه در البرز می گوید: امروزه اداره های آموزش و پرورش مراکز استان ها و شهرستان های کشور، فهرست مراکز مجاز مشاوره انتخاب رشته را اعلام کرده و کنکوری ها می توانند با مراجعه به سایت این ادارات از مراکز مجاز مشاوره انتخاب رشته در شهرخود آگاه شوند.
وی بیان داشت : در این روزها بسیاری از آموزشگاه های کنکور و حتی افرادی که موسسه آموزشی هم ندارند با ارایه راه های غیرعلمی و مشاوره های دور از واقعیت، داوطلبان را در مسیر انتخاب رشته
گمراه می کنند.
ریحانی گفت: افراد سودجو ضمن دریافت مبالغ هنگفت، مشکلاتی برای داوطلبان دانشگاه ها به وجود می آورند.
وی یادآورشد: در پایگاه های انتخاب رشته آموزش و پرورش ، افرادی که با حوزه های مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته آشنا هستند ، برای انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته مستقر شده اند.
وی افزود: لازم است داوطلبان برای مشاوره و انتخاب رشته به پایگاه های فعال شده تحت پوشش آموزش و پرورش مراجعه کنند زیرا مشاوران مجرب و آموزش دیده آموزش و پرورش برای این تصمیم گیری مهم در این مراکز بکار گرفته شده اند.
این استاد دانشگاه از انتخاب رشته به عنوان تصمیم گیری برای بخشی از زندگی تحصیلی یاد کرد و ادامه داد: برای این تصمیم گیری باید داوطلب علایق و توانایی های خود را بشناسد.
** فرآیند انتخاب رشته
مریم اسدی از مشاوران تحصیلی آموزش و پرورش البرز گفت: همه داوطلبان، چه آنهایی که در یک تا چند گروه آزمایشی شرکت کرده اند در یک فرم می توانند تا 150 رشته انتخاب کنند.
وی اظهارداشت : داوطلبان مجاز به انتخاب رشته باید رشته های مورد نظر خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته، بخش ظرفیت های مربوط به هرگروه آزمایشی، انتخاب کنند و برای انتخاب رشته از دوره های مختلف اعم از روزانه، نوبت دوم، پیام نور و دیگر دوره ها، به شرایط اختصاصی هر دوره که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آمده است، توجه کنند.
اسدی تصریح کرد: داوطلب برای جلوگیری از اشتباه، بهتر است قبل از ورود به سامانه اصلی انتخاب رشته سازمان سنجش، رشته های انتخابی خود را با کد مربوط به هر رشته به ترتیب علاقه مندی در پیش نویس انتخاب رشته وارد کند و پس از نهایی کردن رشته های انتخابی و اطمینان از ترتیب انتخابهای خود، آنها را در سامانه اصلی انتخاب رشته به سازمان سنجش اعلام کند.
این کارشناس با اشاره به اینکه در فرم انتخاب رشته، اولویت رشته هایی که انتخاب می شود فقط نشان دهنده علاقه مندی داوطلب است و تاثیری در افزایش احتمال قبولی ندارد، خاطرنشان شد: باید توجه کرد که در مجموعه رشته هایی که انتخاب می کنید، اولین رشته انتخابی، نشان دهنده بیشترین علاقه داوطلب و آخرین رشته ، نشان دهنده کمترین علاقه داوطلب است، پس در رعایت ترتیب رشته های انتخابی، کاملا دقت شود.
وی یادآورشد: اگر در مجموعه رشته هایی که انتخاب شده ، شرایط قبولی در چند رشته وجود داشته باشد، سازمان سنجش اولین رشته را به عنوان رشته قبولی اعلام می کند.
اسدی ادامه داد: داوطلبان باید فراموش نکنند پس از پایان مهلت ویرایش، امکان جابجایی رشته های انتخابی در فرم انتخاب رشته را نخواهند داشت.
این مشاور تحصیلی به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته توصیه کرد که در انتخاب رشته خود به سهمیه های دانشگاهی و گرایش بومی نیز توجه کنند.

** راه اندازی پایگاه های انتخاب رشته کنکور در البرز
مدیر کل آموزش و پرورش البرز اعلام کرد: پایگاهای انتخاب رشته ویژه کنکور سراسری 97 در این استان با رویکرد انتخاب رشته آگاهانه راه اندازی شد.
خسرو ساکی افزود: این پایگاه ها در سطح نواحی و مناطق هشت گانه آموزش و پرورش البرز فعال شدند تا به دانش آموزان خدمات مشاوره‌ ای مربوطه به انتخاب رشته در دانشگاه ارائه ‌دهند.
وی هدف از راه اندازی این 9 پایگاه را کمک به دانش آموزان در انتخاب درست رشته تحصیلی در دانشگاه ، مقابله با اغواگری و فریب برخی موسسات خصوصی ذکر کرد.
وی یاد آور شد: این پایگاه ها نقش موثری در پاسخ دهی به دغدغه های خانواده ها نسبت به این امر مهم و سرنوشت ساز دارد.
وی تصریح کرد: این پایگاه ها بر امر انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه نظارت دارند و مشاوره های مورد نیاز را به دانش آموزان ارائه می دهند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز خاطر نشان شد: در پایگاه های انتخاب رشته کنکور سراسری با استفاده از ظرفیت نیروهای مشاوره و متخصص به دانش آموزان خدمات لازم ارائه می شود.
ساکی تصریح کرد: در این پایگاه ها اطلاعات کامل به دانش آموزان ارائه می شود تا آنها با آگاهی از همه جزئیات انتخاب رشته این مسیر مهم را سپری کنند.
وی اضافه کرد: دانش آموزن مجاز به انتخاب رشته برای شناخت به تمامی جزئیات انتخاب رشته و اشراف کامل بر آن باید صبر و حوصله به خرج دهند تا انتخاب رشته ای آگاهانه داشته باشند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز بیان داشت : انتخاب رشته درست یکی از مهم ترین تصمیم های دوران زندگی افراد است که باید با علم کامل انجام شود.
ساکی ادامه داد: در این پایگاه ها فرآیند انتخاب رشته با حداقل هزینه ، در محیطی آرام و ایمن برای دانش آموزان انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه این پایگاه ها در مراکز مشاوره نواحی و مناطق هشت گانه آموزش و پرورش البرز دایر شده اند، یادآورشد: 35 نفر از مشاوران تحصیلی با تجربه مسئولیت راهنمایی داوطلبین مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری 97 را بر عهده دارند.
وی اضافه کرد : در کنکور سراسری 97 دو دانش آموز البرزی به نام های محمد کاظمی از دانش آموزان دبیرستان سلطانی آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج در رشته زبان انگلیسی رتبه سوم و امیرضا صدر یکتا از دانش آموزان دبیرستان سلطانی آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج نیز رتبه چهارم را در رشته تجربی را کسب کنند.
وی با اشاره به اینکه کنکور 97 در 89 حوزه آموزش و پرورش البرز همزمان با سراسر کشور برگزار شد، افزود: در حوزه های کنکور آموزش و پرورش این استان 19 هزار و 351 نفر شرکت کردند.
ساکی از آرامش خاطر ، امنیت ، انتخاب رشته صحیح ، هزینه مناسب ، راهنمایی دلسوزانه بر حسب علائق و نیاز جامعه را از جمله پیامدهای مثبت فعال شدن پایگاه های انتخاب رشته کنکور در البرز عنوان کرد.
وی گفت: والدین به فرزندانشان فرصت دهند تا با بهره گیری از توصیه های مشاوران ، رشته دانشگاهی خود را که شغل آینده و زندگی آنان را ترسیم و رقم می زند ، انتخاب کنند و از هر گونه اجبار در این تصمیم گیری مهم بپرهیزند.
2819/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.