به گزارش ایرنا، مجتبی محرمی روز دوشنبه در حاشیه بازدید هیاتی از کارگروه زیست فناوری ریاست جمهوری از موسسه رازی در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این 2 مجموعه می توانند در بخش حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی به یکدیگر کمک کنند.
وی اضافه کرد: این بازدید با هدف جمع آوری اطلاعات درباره ذخایر ژنتیکی موسسه رازی به منظور تشکیل شبکه بانک های ژن و ایجاد زیست بانک ذخیره ملی کشور انجام شد.
محرمی با بیان اینکه این شبکه قرار است توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل بگیرد اظهار داشت: هدف این کارگروه تشکیل شبکه بانک های ژن و ایجاد زیست بانک ذخیره ملی به منظور شناسایی و احیای ذخایر ژنتیکی کشور، ساماندهی شبکه های اطلاعاتی ذخیره های ژنتیکی و زیستی، بهره برداری شرکت های دانش بنیان خصوصی یا دولتی از منابع موجود زیست بانک، جلوگیری از موازی کاری، برقراری تعامل بین زیست بانک های کشور و رسیدن به راهکارهایی برای حل مشکلات عنوان شده است.
وی با اشاره به ماهیت این موسسه و وجود میکروارگانیسم های متنوع برای فعالیت های تحقیقاتی و تولیدی، وجود مرکز زیست بانک را از اولویت های مهم تاسیس موسسه عنوان و خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، ارتباط هایی برای تشکیل این مرکز با سازمان بهداشت جهانی انجام و مشاوران این سازمان از موسسه بازدید کردند که در نهایت در سال های گذشته منجر به تصویب طرح احداث زیست بانک در این موسسه شد.
محرمی افزود: موسسه رازی آمادگی دارد برای تشکیل شبکه زیست بانک ذخایر ژنتیکی کشور هر گونه مساعدتی با کارگروه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته باشد و متقابلا نیز از حمایت های این ستاد برای پیشبرد برنامه هایش بهره مند شود.
کارگروه زیست بانک و ذخایر ژنتیکی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 1384 با حمایت از 4 زیست بانک فعال کشور کار خود را شروع کرد و از سال های گذشته بازدیدهایی را برای گردآوری اطلاعات ذخایر ژنتیکی مراکز و موسسات مختلف در دستور کار قرار داده است.
7414/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.