حسین امین افشار روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این آثار شامل « دانش، فن و مهارت رفوگری» و «مهارت پخت و فرهنگ شیرینی توتک البرز» است که هریک با ویژگی های خاص خود اوایل هفته جاری ثبت ملی شدند.
وی در توضیح دانش، فن و مهارت رفوگری البرز گفت: این رشته به عنوان یکی از رشته های وابسته به هنر و مهارت دوخت و دوز سنتی بوده که در زمان حاضر تعداد هنرمندان این عرصه کاهش یافته و این مهارت و هنر رو به فراموشی است.
امین افشار گفت: اداره کل میراث فرهنگی البرز با وجود استادکاران محدود، اقدام به ثبت ملی این رشته کرد زیرا این هنرطی قرون متمادی از پیشینه های گذشتگان محسوب می شد و از ظرافت بسیار برخوردار می باشد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی البرز بیان داشت: این اداره کل درنظر دارد برای احیای دانش، فن و مهارت رفوگری فعالیت ترویجی و آموزشی در سطح استان انجام دهد.
وی درخصوص مهارت پخت و فرهنگ شیرینی توتک البرز نیز گفت: از دیرباز شیرینی توتک در کرج و استان البرز جایگاه ویژه ای داشته و در فرهنگ، آداب و رسوم مردمان این دیار نقش بسزایی دارد.
امین افشار افزود: این شیرینی درایام نوروز پرمصرف بوده و درآئین عروسی نیز از گذشته مورد توجه قرار داشته است.
وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی البرز درصدد است با توجه به اینکه بیشترساکنان استان از مناطق دیگر به البرزآمده اند؛ نسبت معرفی این شیرینی و فرهنگ بومی استان در قالب جشنواره معرفی کند.
استان البرز دارای حدود 450 اثر تاریخی و ناملموس ثبت ملی است.
7410/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.