به گزارش ایرنا، محمد رحیمیان روز یکشنبه در نشست علمی گرد و غبار، چالش ها و راهکارها که به مناسبت روز جهانی بیابانزدایی در سالن شورای پردیس دانشگاه تهران در کرج، برگزار شد، افزود: گرد و غبار به شدت کشورهای واقع در کمربند شمالی بیابان از جمله ایران، عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و... را تحت تاثیر اثرات زیانبار خود قرار داده و به شکل یک معضل با تبعات فراوان در ابعاد انسانی و محیط زیستی رخ نموده است.
وی دلایل بروز این پدیده را به 2 صورت مستقیم و غیر مستقیم انسانی دانست که بهره برداری های نامناسب از سرزمین و منابع حیاتی آب و خاک، کاهش سطح حکمرانی ناشی از وقوع اختلافات و جنگ های داخلی، تخریب جنگل ها وبهره برداری بیش از حد از مراتع را از دلایل بروز این پدیده به شمار می رود.
رحیمیان گفت: تغییرات وسیع کاربری اراضی، کنترل بی برنامه و بدون رعایت حداقل نیازهای محیط زیستی در رهاسازی منابع آب کنترل شده توسط کشورهای بالادست و همسایه و حتی در یک سرزمین واحد سیاسی، به همراهی عوامل منتاثر از پدیده بزرگ مقیاس تغییر اقلیم از جمله مهمترین عواملی است که در بسط پدیده گرد و غبار نقش آفرینی می کند.
وی ادامه داد: این پدیده و همزمانی آن با سایر بحران های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در غرب آسیا، دامنه اثرات نامطلوب آن را دوچندان کرده است.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران تصریح کرد: پدیده گرد و غباریکی از مصادیق معضلاتی است که ذاتی چند رشته ای دارد که مواجهه با آن نیاز به هم افزایی در عرصه های مختلف علوم و مهندسی دارد.
وی اضافه کرد: از منظری دیگر عرصه ای مناسب به منظور به محک گذاشتن اقدامات هم آهنگ و محوری است و ذات چند رشته ای حاکم بر موضوع گرد و غبار می تواند در درون خود فرصتی به منظور افزایش توانمندی های حل مشکلات چند رشته ای را فراهم آورد.
وی بیان داشت: امروزه 18 استان کشور از جمله خوزستان، کردستان، لرستان، ایلام، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، تهران، آذربایجان های غربی و شرقی تحت تاثیر دامنه گرد و غبار قرار داشته و با توجه به درگیر شدن سایر کشورها این دامنه اثرپذیری و اثرگذاری افزون خواهد شد.
وی گفت: با توجه به گستردگی منشا وابعاد ملی و بین المللی این پدیده، عدم توفیق در مهار، ایحاد زیرساخت ها و ترویج فرهنگ سازی، تخریب هرچه بیشتر و زنجیره ای منابع، سرمایه و ثروت انسانی و طبیعی با الگوی تصاعد هندسی شکل خواهد گرفت.
رحیمیان افزود: از دیگر اثرات این پدیده تاثیرنامطلوب و مخرب آن بر سلامت انسان است که محدود به دامنه های جغرافیایی و سیاسی نبوده و فراگیری قابل توجهی دارد.
6156/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.