رفتارهای دولت آمریکا امروز بیش از هر زمان دیگری ثبات و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته و جهان را در آستانه تنش های اساسی قرار داده است.
سیاست های مزورانه واشنگتن باعث تخاصم و تقابل کشورها در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان می شود. محاسبات غلط برخی از حکام منطقه و همراهی آنها با طراحی های ناامن کننده آمریکا نیز مزید بر علت شده و خاورمیانه را به آتش زیرخاکستر مبدل ساخته است.
منطق گفت و گو و تعامل ایران اسلامی کشورهای غربی را پای میز مذاکره نشاند، جمهوری اسلامی ایران که همواره سیاست کاهش تقابل و خصومت در عرصه منطقه ای و جهانی را در اولویت خود قرار داده و در عمل نیز پایبندی خود به این اصل اساسی در سیاست خارجی را به اثبات رسانده است، به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با این کشورها دست یافت.
به جز رژیم غاصب صهیونیستی و برخی از حکام کشورهای عربی تمام جهان از برجام استقبال کرده و آن را باعث تقویت آرامش و امنیت منطقه خاورمیانه و به تبع آن جهان دانسته بودند.
روی کار آمدن همراه با تنش و هیاهو دونالد ترامپ در آمریکا، نوعی همپیمانی غربی، عربی و عبری برای شکل دادن به بحران در منطقه ایجاد کرد و حکام برخی از کشورهای منطقه نیز که از تعامل ایران اسلامی با جهان عصبانی بودند، فرصت حضور ترامپ را مغتنم شمرده و به قیمت هزینه های هنگفت از جیب ملت خود، راه تشدید دشمنی ها با ملت ایران را در پیش گرفتند.
تصمیم رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام که با مخالفان سرسخت حتی در هیات حاکمه مواجه است، اکنون باعث آشفتگی در عرصه بین الملل شده و تصمیم دولت ترامپ برای انتقال سفارت این کشور به قدس شریف نیز بحران کنونی را مضاعف کرده و در سایه حمایت های واشنگتن رژیم غاصب صهیونیستی جنایات خود در سرزمین های اشغالی را تکرار می کند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیانات اخیر خود فرمودند: شنیدید رییس‌ جمهور آمریکا حرف‌های سخیف و سبکی زد. شاید بیش از 10 دروغ در حرف‌های او بود. هم نظام را تهدید کرد، هم ملت را که چنین و چنان می‌کنم. بنده از طرف ملت ایران می‌گویم: آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری هفته گذشته در جمع مردم سبزوار با اشاره به موضع گیری های رییس جمهوری آمریکا، تاکید کرد که خروج ترامپ از برجام پشیمانی تاریخی برای آمریکا خواهد داشت و این کشور در برابر ملت ایران کاری از پیش نخواهد برد.
رییس جمهوری پس از اعلام خروج آمریکا از برجام نیز گفت: برجام توافقی است که مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه 2231 قرار گرفته است، آمریکا رسما اعلام کرد به تعهدات بین المللی توجهی ندارد؛ قبل از برجام هم آقای ترامپ تعهدات خود را نسبت به تغییرات آب و هوایی پاریس اعلام کرد و از این تعهد مهم و مفید برای محیط زیست جهانی خارج شد؛ توافق های دیگری هم بود مثل توافق های تجاری که از آن خارج شد، بنابر این این امر سابقه دار است.
روحانی اظهار داشت: شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم، برهمان سخنی که از 40 سال پیش آن را می گفتیم و تکرارمی کردیم و اینکه ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبند است و امریکا کشوری است که هیچ گاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.
امروز ملت ایران و ملت های جهان شاهد رسوایی مضاعف دولت آمریکا هستند و رفتار دولت های اروپایی نیز زیر ذره بین قرار دارد تا چگونه نقش خود را در معادلات جهانی تثبیت می کنند.
دولت های اروپایی علاوه بر متعهد بودن نسبت به برجام و ایجاد انگیزه لازم برای باقی ماندن جمهوری اسلامی ایران در آن، باید نسبت به مسئولیت های جهانی خود به ویژه در قبال ملت فلسطین توجه ویژه داشته باشند و با بحران آفرینی دولت آمریکا همراه نشوند.
رفتارهای مستکبرانه دولت آمریکا و حماقت آشکار رژیم صهیونیستی و برخی حکام منطقه شرایط همگرایی کشورها برای مقابله با رفتارهای برهم زننده امنیت و آرامش جهانی را بیش از پیش فراهم کرده است.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین، گفت: امروز همگان دریافتند که رفتارهای رژیم آمریکا موجب آشفتگی و گسستگی در صحنه بین‌الملل و ناامنی در جهان شده است.
وی خاطرنشان کرد: نگاهی به اقدامات یک سال اخیر بیانگر این واقعیت است که رژیم آمریکا پایبند به هیچ تعهدی نیست، یک روز توافقات بین‌المللی آب و هوا را به هم می‌زند و روز دیگر توافقات تعرفه‌های گمرکی با چین و اروپا را زیر پا می‌گذارد و بعد فشارهای مختلف، حرف خود را در مورد اروپا پس می‌‌گیرد، ما یک روز خلاف مقررات بین‌المللی و نظامات حقوق بشر، برای اتباع برخی کشورهای اسلامی،‌ ضوابط غیرعادلانه وضع می‌کند و در روزهای گذشته از توافق هسته‌ای 1+5 با ایران که با درخواست آمریکا به امضا رسیده بود، خارج می‌شود.
یک روز اعلام می‌کند دیگر در سوریه نمی‌مانند و طلب پول از برخی کشورها می‌کند و چند روز بعد سوریه را بمباران می‌کند.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آمریکا سال ‌ها است از تروریست‌ها در منطقه حمایت کردند، خود اذعان داشتند که داعش را به وجود آوردند. یک روز علمدار مبارزه با آن می‌شوند، همه این اقدامات نشان می‌دهد رژیم آمریکا دچار بحران تصمیم‌گیری استراتژیک شده است و ناپخته و ماجراجویانه به صحنه بین‌المللی نگاه می‌کند.
وی تصریح کرد: رییس جمهوری فعلی آمریکا، ‌توانایی تشخیص و قضاوت در مورد پیامدهای طولانی‌ مدت اقدامات خود را ندارد و توصیه می‌کنم که مسئولان کنونی ایالات متحده درمورد فلسطین و قدس شریف و محور مقاومت و جهان اسلام دچار اشتباهات محاسباتی نشوند و تصور نکنند اینگونه اقدامات درمورد فلسطین و مساله هسته‌ای ایران بدون پاسخ می‌ماند.
رییس مجلس همچنین گفت: اقدامات لحظه‌ای و نسنجیده در دنیای امروز نمی‌تواند ادامه پیدا کند، چنین اقداماتی باعث افزایش تنش و ناامنی در جهان کنونی می‌شود.
1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.