حامد فرضی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به برنامه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخصوص واگذاری مراتع، تاکنون برای 96 سامانه عرفی به مساحت 133 هزار و 253 هکتار از مراتع طرح مرتعداری تهیه شده است.
وی اظهار داشت که از این تعدا، 92 طرح به مساحت 124 هزار و 851 هکتار تصویب شده که 46 طرح به مساحت 61 هزار و 347 هکتار به بهره برداران واگذارشد.
فرضی گفت: در اجرای طرح واگذاری مراتع، تمام جنبه های کوسیستم مرتعی یعنی آب، خاک، پوشش گیاهی، دام و انسان دیده شده است .
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظهار داشت: براین اساس حفاظت، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره برداری بهینه از مراتع در قالب برنامه زمانی و مکانی تعیین شده است.
وی از جمله مزیت های طرح های مرتعداری را مدیریت چرا، کنترل زمان ورود و خروج دام، رعایت ظرفیت چرا، عملیات کودپاشی، بذرپاشی، بذرکاری، تبدیل دیم زارهای کم بازده، کپه کاری واحداث آبشخور در مراتع عنوان کرد.
فرضی گفت: در نشست های مشترک کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و بهره برداران مراتع، مقرر شد بهره برداران مراتع در سال 97 برای فعال سازی طرح های خود زیر نظر کارشناسان ناظر اقدام کنند.
وی افزود: همچنین در جلسات مذکورمقرر شد پس از تصویب طرح های مرتعداری و قبل از واگذاری و عقد قرارداد طرح مرتعداری در دفترخانه اسناد رسمی، نسبت به بکارگیری کارشناس ناظر از سوی نماینده بهره برداران اقدام لازم به عمل آید.
استان البرز دارای بیش از 370 هزار هکتار اراضی مرتعی است.
6156/ 6155
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.