ارکان تحقق حمایت از کالای ایرانی تولیدکنندگان، مسئولان و مردم هستند که هر کدام باید نقش خود را در این مسیر ایفا کنند تا نتیجه آن رونق تولید در کشور باشد و در این بین فعالیت رسانه ها نیز بسیار تاثیرگذار بوده و باعث آگاهی رسانی درباره ضرورت های حمایت از کالای ایرانی خواهد بود.
توسعه کشور امروز نیازمند این است که همه نسبت به کشور و دست یافتن به این مهم احساس مسئولیت کنند، تولیدکنندگان با بالابردن کیفیت کالاهای خود، رسانه ها با معرفی هر چه بیشتر این کالاها و افزایش اعتماد مردم به استفاده از کالاهای داخلی، علاوه بر رونق واحدهای تولیدی، کارخانجات و واحدهای صنعتی در افزایش هر چه بیشتر اشتغال و به تبع آن رشد اقتصادی کشور نیز تاثیر بسزایی خواهند داشت، از سویی کنترل قاچاق کالا و واردات نیز می تواند در این مسیر تسهیل ایجاد کند.
اصلاح الگوی تولید و مصرف در این عرصه بسیار مهم است و به عنوان یکی از راهکارهای اصلی در حمایت از کالای ایرانی محسوب می شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، به عنوان رسانه ای که جایگاه ویژه ای در آگاهی رسانی دارد با شناخت از نقش رسانه ها در تحقق حمایت از کالای ایرانی نشست هایی را با هدف بررسی الزامات این موضوع برگزار می کند.
میزگرد بررسی الزامات تحقق حمایت از کالای ایرانی روز دوشنبه با حضور رییس اتاق بازرگانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شد تا از زوایای مختلف به این موضوع مهمن پرداخته شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز در این میزگرد خبری گفت: چهارعنصرتکمیل کننده و تحقق بخش شعار سال زنجیر تولید کننده، مصرف کننده، دولت و رسانه هستند که نقش رسانه در این میان بسیار پررنگ تر خواهد بود.
علی اکبر مختاری افزود: عنصر بعدی دراین مهم نقش بانوان در محیط خانواده است که می تواند با استفاده از کالای ایرانی و جایگزین کردن آن درکالای خارجی می تواند موجب بهبود و استفاده بیشتر کالای ایرانی باشد.
وی اضافه کرد: باخرید کالای ایرانی می توان مشوق تولیدکنندگان بود. هم اکنون رابطه تولیدکننده و مصرف کننده یک رابطه قهر است که رسانه می تواند به عنوان پل ارتباطی بین این دو مقوله آشتی ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد که یکی از برنامه های مهم رسانه ها ممنوعیت تبلیغ کالای خارجی است که باید رعایت کنند و حتی اگر رسانه ها عدم کیفیت کالای ایرانی را رسانه ای کنند موجب می شود که تولیدکننده نسبت به رفع ضعف خود با جدیت تلاش کند.
مختاری افزود: عزم و اراده برای ریشه کن کردن قاچاق کالا و کالای قاچاق می تواند فرهنگ خرید ایرانی را درکشور ترویج داد که دراین زمینه فرهنگ سازی مناسب صورت نگرفته است.
**نقش موثر فضای مجازی درتبلیغ کالای ایرانی
وی افزود: فضای مجازی که خود نوعی درآن اشتغال ایجادشده باید دراین زمینه تلاش کند که و به دلیل اینکه کاربران دراین فضا بسیار هستند می توان ازاین فضا بهره برد.
وی گفت: یکی از وظایف اصلی همه دستگاه های مرتبط، مبارزه با کالای قاچاق و بالابردن کیفیت کالا بوده که رکن اصلی آن استاندارد کالا است.
مختاری خاطرنشان کردکه متاسفانه نظارت بر حوزه کیفیت کالاها بسیار ضعیف است و ماموریت تعزیرات حکومتی دراین زمینه بازرسی درخصوص کیفیت کالانیست بلکه صدور حکم است.
وی افزود: مراجع ذیربط باید این زمینه جدی ترعمل کنند و تعزیرات حکومتی نیز برحسب وظیفه خود شعبه و قضات ثابت در همه شهرستان های استان مستقر کرده است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز گفت: یکی دیگر از ارکان های تعیین کننده در تحقق شعارسال سازمان های غیردولتی هستند که نقش بسیار مهمی در توزیع کالای باکیفیت دربازار دارند.
وی بیان کرد: استقرار نمایشگاه های دائمی می توانند درتبلیغات و توزیع کالای ایرانی نقش موثری داشته باشند، اما مدیریت در این زمینه ضعیف و عزم و اراده جدی وجود ندارد.
** ارجاع 871 پرونده قاچاق به تعزیرات حکومتی البرز
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز دربخش دیگری ازسخنان خود از رسیدگی 871 پرونده قاچاق کالا درسال گذشته دراین استان خبرداد.
مختاری افزود: تمام این پرونده ها به صدور حکم و کشف شده است.
وی خاطرنشان کرد که همچنین دراین مدت 11پرونده تخلف انبارها به این اداره کل ارجاع شده است.
**حمایت از کالای ایرانی نیازمند حمایت همگانی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز نیز با بیان اینکه انجام اقدامات در حوزه های فرهنگی نیازمند مشارکت همگانی است در این میزگرد خبری، اظهار داشت: برای تحقق شعار سال با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم حمایت هر چه بیشتر از کالاهای ایرانی نیز نیازمند این است که همه پای کار بیایند.
ناصر مقدم افزود: یکی از مشکلات امروز جامعه ما این است که این فرهنگ ایجاد شده که این فرهنگ ایجاد شده که بیشتر به دبنال کار دولتی هستند وکاری اشتغال تلقی می شود که در دستگاه های دولتی باشد، نیروی کار بسیاری در کشور وجود دارد که می توانند به اقتصاد کمک کنند اما با فراگیر شدن این فرهنگ حاضر به حضور در این مراکز نیستند.
وی اضافه کرد: برای تشویق هر چه بیشتر مردم به استفاده از کالای ایرانی نیز نیاز است که بر روی کیفیت کالاها هر چه بیشتر کار شود، چرا که اگر کیفیت متناسب با آن هزینه ای که مردم می کنند نباشد، هر چقدر که فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص استفاده از کالای ایرانی شود نتیجه معکوس خواهیم گرفت.
مقدم با اشاره به اینکه برای تحقق این مهم در وهله اول عملکرد تولید کنندگان مهم است، اظهار داشت: برخی از کالاهای تولیدی کشور، دارای کیفیت های بسیار بالایی هستند به نحوی که شاهد هستیم در برخی موارد، کالای ایرانی به خصوص در حوزه پوشاک از مرزها خارج و به اسم کالای خارجی به کشور باز می گردد.
وی ادامه داد: تحقق شعار سال، نیازمند این است که اعتماد عمومی جلب شود که این مهم با شعار و تبلیغ حاصل نمی گردد، در اذهان عمومی جامعه این مساله جا افتاده که کالای خارجی بهتر از کالای ایرانی است و در قدم اول مهم است که خود تولیدکنندگان برای ارتقای محصولات و جلب اعتماد عمومی ، بیشتر کار کنند.
مقدم گفت: در صورتی که بر روی کیفیت کالاها، بیشتر کار نشود نباید از مردم انتظار داشته باشیم که در مدت زمان کوتاه به سمت کالاهای ایرانی سوق پیدا کنند، این در حالی است که با افزایش کیفیت کالاها، دیگر نیازی به تبلیغ نیست و خود مردم مبلغ خوبی برای استفاده از کالاهای ایرانی می شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با بیان اینکه این عدم اعتماد در جامعه ما وجود دارد خاطر نشان کرد: نقش رسانه ها در این میان بسیار مهم است، رسانه ها و صدا و سیما با تبلیغ کالاهای داخلی می توانند مردم را هر چه بیشتر به استفاده از این کالاها تشویق کنند.
مقدم افزود: با نامگذاری سال 97 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، رسانه ها باید هر چه بیشتر به این موضوع پرداخته و یک اعتماد سازی در جامعه ایجاد کنند.
وی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز نیز با هدف فرهنگ سازی برای استفاده هر چه بیشتر از کالای ایرانی به دنبال فرهنگ سازی و گفتمان سازی مصرف کالای ایرانی است که به همین منظور تحقق این مهم با فعالیت های فرهنگی و هنری گره خورده است.
**هنر ابزاری مهم برای ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی
مقدم گفت: باید در قالب هنر تلاش کنیم تا این فرهنگ را هر چه بیشتر در کشور جا بیاندازیم، هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنرباید به این باور برسند که این فرهنگ سازی را ایجاد و به تبلیغ آن بپردازند، چرا که هنر به هیچ وجه دستوری نیست واز دل هنرمند بیرون می آید.
وی با بیان اینکه وظیفه اصلی ما فرهنگ سازی و گفتمان سازی است خاطر نشان کرد: در قالب نمایشگاه و برنامه های فرهنگی و هنری به دنبال این هستیم تا فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را بیشتر جا بیاندازیم، تاثیر گذاری یک برنامه فرهنگی و تغییر رویه در زندگی مردم در همه زمینه ها مستلزم گذشت زمان است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز افزود: در مورد کالای ایرانی خطاب رهبری به مردم است، مردم باید به این باور برسند که استفاده از کالای ایرانی و هزینه ای که صورت می گیرد موجب اشتغال جوانان و از بیگانگان بی نیاز می شویم.
مقدم افزود: البته نباید انتظار داشته باشیم که هر چیزی که در ایران تولید می شود همه مصرف کنند، اما مهم این است که تولیدات ما قابل قبول برای جامعه ما باشد.
رییس اتاق بازرگانی البرز نیز با حضور در این میزگرد خبری گفت: حمایت از کالای ایرانی باید با اصلاح الگوی مصرف و نهادینه شدن روش های صحیح استفاده از منابع کشور همراه شود.
رحیم بنامولایی گفت: با اصلاح الگوی مصرف هزینه ها کاهش و شاخص های زندگی مردم بهبود می یابد، ضمن آنکه بستر برای گسترش عدالت اجتماعی درجامعه مهیا خواهد شد.
وی افزود: تا زمانی که الگوی مصرف اصلاح نشود، در بخش های تولید، عرضه، مصرف داخلی و صادرات تحول اساسی اتفاق نخواهد افتاد.
وی تصریح کرد: باید در کنار اصلاح الگوی مصرف هم از مردم و هم از تولید کنندگان ایده بگیریم و در جامعه رفتاری حاکم شود که بیش از این اجازه ندهیم منابع کشور در حوزه های مختلف به هدر برود.
بنامولایی به عنوان مثال گفت: در بحث مصرف انرژی دربخش های خانگی، مشاغل، تولیدی، خدماتی و تجارتی با استانداردهای جهانی همخوانی نداریم و همچنان به هدر رفتن انرژی ادامه داده ایم.
رییس پارلمان بخش خصوصی البرز اظهار کرد: باتوجه به این مهم که حرکت در مسیر توسعه و تحقق اقتصاد مقاومتی را به عنوان الگو در دستور کار قرار داده ایم، بنابراین بایستی ضمن اصلاح الگوی مصرف، زیر ساخت های لازم را برای توسعه صادرات فراهم کنیم.
وی حرکت به سوی توسعه صادرات را مستلزم تقویت دیپلماسی اقتصادی دانست و گفت: رایزن های اقتصادی ما در خارج باید در نخستین گام به تقویت روابط اقتصادی با کشورهایی بپردازند که از لحاظ فرهنگی با ما همخوانی دارند.
وی افزود: تا زمانی که از دیپلماسی خوبی برخوردار نباشیم نمی توانیم به معنای کامل کلمه شعار صادرات محوری را یدک بکشیم.
بنامولایی افزود: بر اساس ماده 8 و 9 قانون بهبود مستمرمحیط کسب و کار، وزارت امور خارجه مکلف است با انجام اقداماتی نظیر لغو روادید تجاری با کشور های هدف و تنظیم توافقات تجاری بلند مدت ترتیبی اتخاذ کند تا امور تجاری برای صادرکنندگان کالاها و خدمات مهندسی با سهولت انجام پذیرد.
وی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران انواع کالاو محصولات متنوع و قابل عرضه در بازار جهانی تولید می شود ، اما برای معرفی مناسب توانمندی هایمان با مشکل ضعف دیپلماسی اقتصادی مواجه هستیم.
وی اصلاح مفادی از قوانین مربوط به صنعت را ضروری دانست و افزود: به عنوان مثال طبق یک مصوبه قانونی سه اتاق 'بازرگانی' ، 'اصناف' و 'تعاون' موظفند قوانین مخل کسب و کار را شناسایی و برای اصلاح در شورای گفت وگو مطرح کنند ، اما الزام برای اجرایی شدن این مصوبه قانونی پیش بینی نشده است.
**ضرورت جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخلی
رئیس پارلمان بخش خصوصی استان البرز یکی از مشکلات امروز بخش تولید کشور را کسادی بازار'فروش' عنوان کرد و گفت: تولید کننده فروش مناسب ندارد و در این صورت نمی تواند تولید درحد انتظار داشته باشد.
وی افزود: بازار مصرف هم مملو از انبوه کالاهای وارداتی مشابه تولیدات داخلی از جمله پوشاک است و این معضل تعطیل کارگاه های پوشاک 10 نفره استانمان را به همراه داشته است.
بنامولایی اضافه کرد: اینگونه مسایل باید با جدیت عارضه یابی شود و مردم پوشاک مرغوب مورد نیازشان را از تولیدات داخلی تامین کنند.
رئیس اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد : مسیر اقتصاد مقاومتی در شرایطی هموار خواهد شد که بتوانیم از امکانات موجود کشور استفاده بهینه داشته باشیم.
وی نظارت دقیق و مستمرارگانهای نظارتی در بحث کیفیت تولید را مورد تاکید قرار داد و گفت: درجه بندی بخش تولید و اصناف ضروری است .
وی ادامه داد : باید تولید محصولات بر اساس کیفیت درجه بندی و قیمت گذاری شود و برای محصولات بی کیفیت و با کیفیت تفاوت قایل شویم تا تولید کننده به سمت تولید محصولات باکیفیت هدایت شود‌.
*** برپایی نمایشگاه توانمندی های تولیدی استان در راستای توسعه صادرات
وی در بخش دیگر از اظهاراتش نمایشگاه دائمی توانمندی های تولیدی، صنعتی و خدماتی استان البرز مستقر در اتاق بازرگانی استان را گامی درفرهنگ سازی در حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد .
بنامولایی گفت: از انجا که اتاق بازرگانی البرز به صورت مستمر میزبان هیات های تجاری از کشورهای مختلف است ، این نمایشگاه فرصتی را فراهم کرده است تا فعالان اقتصادی خارجی با توانمندی های استان آشنا شوند.
وی در بخش دیگر از اظهاراتش با اشاره به راه اندازی سایت تجارت الکترونیک گفت: سایت تجارت الکترونیکی اتاق بازرگانی استان البرز نیز با هدف سهولت در معرفی و عرضه محصولات تولیدی کارخانجات استان افتتاح شده است.
بنامولایی گفت: فعالان اقتصادی می توانند با مراجعه به این سایت هرکدام یک صفحه را برای معرفی و عرضه محصولات تولیدی واحدهایشان اختصاص دهند.
***ضرورت ایجاد مراکز تصمیم سازی
رییس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به مراکز متعدد تصمیم گیری گفت: ما اکنون در شرایطی قرار گرفته ایم که به جای تصمیم گیری باید مراکز تصمیم سازی ایجاد کنیم تا ضمن رفع انبوه مشکلات بخش صنعت ، راه را برای توسعه اقتصادی فراهم نمایم.
وی ادامه داد: باید افراد دانشمند، کارشناس و صاحب نظر در بخش صنعت مشکلات را حلاجی کنند و صمیمات لازم را برای شکوفایی صنعت کشور در بلند مدت ارایه دهند تا به مرحله اجرا در آید
***توسعه صنعت در گرو تغییر نگاه های سنتی
وی خاطرنشان کرد: در مسیر توسعه بایستی نگاه های سنتی گذشته را عوض کنیم و این تصور غلط که هر محصولی تولید شود ، خریدار دارد را کنار بگذاریم .
وی اضافه کرد: باید این حقیقت را باور کنیم که الگو های تولید و مصرف در جوامع تغییر کرده و برای کسب موفقیت در صحنه تولید و صادرات متناسب با الگو های جدید استراتژی هایمان را تغییر دهیم .
***شرکت های توسعه صادرات وارد میدان شوند
رئیس اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر نقش مهم شرکت توسعه صادرات گفت: این شرکت ها نقش مهمی در تقسیم بازار و ثبات قیمت دارند.
بنا مولایی تاکید کرد: با وجود شرکت توسعه صادرات می توان برای صادرات برنامه ریزی خاص و هدفمند داشته باشم و به صورت مستمر دلایل کاهش یا افزایش صادرات هر محصولی را مورد بررسی قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: دراین صورت است که می توانیم میزان افزایش یا کاهش صادرات محصولات استان را برای سال آتی پیش بینی کنیم.
***نفوذ در سطح بازارهای بین المللی
رئیس پارلمان بخش خصوصی استان البرز گفت: امیدواریم با تاسیس شرکت توسعه صادرات استان البرز در ارتقای کیفیت و شناخت بازار و توزیع محصولات تولیدی البرز در سطح بین المللی گام های موثری برداریم.
7411/7414/2098/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.