به گزارش ایرنا، محمدابراهیم الهی تبار روز دوشنبه در بازدید از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه افزود: این استان با این قدمت و پیشینه فرهنگی نیاز به یک کتاب مرجع کامل دارد، از این رو باید دبیرخانه ای برای تهیه و تدوین اسناد و مدارک فرهنگی، هنری، اقتصادی، تاریخی و اجتماعی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دائر شود.
وی ادامه داد: برای این کار بزرگ، کارگروهی توسط واحد پژوهش این اداره کل و با حضور اساتید و هیات علمی دانشگاه ها و بزرگان فرهنگ و ادب این شهر تشکیل شود.
الهی تبار، هدف از تهیه دانشنامه را آشنا کردن مردم با هویت فرهنگی استان دانست و گفت: این دانشنامه می تواند مشتمل بر سه بخش تاریخ کرمانشاه قبل از اسلام، بعد از اسلام تا دوره معاصر و در زمان معاصر از آداب و رسوم، فرهنگ و سنت مردم استان باشد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه در ادامه گفت: برای استانی که مهد تمدن است، باید کاری کنیم که روحیه مردم را بالا ببریم و امید را در دل مردم زنده کنیم.
او تاکید کرد همه می دانیم مبنای هر نوع توسعه ای، توسعه فرهنگی است و از آنجا که دغدغه اصلی دولت ها رسیدن به توسعه همه جانبه است، زیربنای توسعه حقیقی و پایدار توسعه فرهنگی است.
وی تاکید کرد: برای سامان بخشیدن به وضعیت فرهنگی کرمانشاه، شاخص های توسعه استان را باید بالا ببریم تا مردم به هویت واقعی خودشان برسند و برای رسیدن به این مهم، ادارات بخصوص سازمان ها و ارگان های فرهنگی بسیار تاثیرگذار بوده و باید منسجم تر و پویاتر تلاش کنند.
در این دیدار حجت الاسلام رحیم جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه نیز به تشریح عملکرد این اداره کل در سال گذشته پرداخت.
در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 32 شهر و بیش از 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند که از این تعداد نیمی در مرکز استان زندگی می کنند.
این استان بافتی قومی و مذهبی دارد و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشییع و اهل حق در آن سکونت دارند.
استان کرمانشاه همچنین 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُردنشین و عرب نشین کشور عراق دارد و می توان گفت جزء استان های مهم کشور محسوب می شود.
به دلیل تنوع قومی و مذهبی و وجود خُرده فرهنگ های فراوان از کرمانشاه به نام هندوستان ایران نام می برند، این استان از قدمت و پیشینه تاریخی نیز برخوردار است و سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی دوران قبل از اسلام و دیگر دوره های تاریخی نشان از وجود فرهنگ و تمدن در این دیار دارد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.