قدیر حسن‌زاده اظهار کرد: صندوق امداد ولایت یک مؤسسه مالی و اعتباری غیر تجاری و غیر انتفاعی بوده و تحقق واقعی شعار بانکداری اسلامی از جمله اهداف اصلی تآسیس آن است.

وی افزود: صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت استان اردبیل با مجوز رسمی بانک مرکزی در 21 اسفند ماه سال 95 با هدف پرداخت وام قرض الحسنه به مددجویان و نیازمندان کمیته امداد و دیگر اقشار آسیب‌پذیر و جذب سپرده‌های قرض‌الحسنه از خیرین فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیر صندوق امداد ولایت استان اردبیل بیان کرد: قبل از ایجاد این صندوق، کمیته امداد نزدیک به سه دهه به صورت اداره وام در داخل مجموعه کمیته امداد امام خمینی(ره) فعالیت داشت طوری‌که در زمان افتتاح صندوق در استان اردبیل 400 میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه دردست نیازمندان و مددجویان کمیته امداد استان موجود بود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) به دنبال راهکارهای مناسب، مطمئن و هدف‌دار برای کمک به نیازمندان و مددجویان بود، صندوق امداد ولایت کمیته امداد امام خمینی را برای این هدف راه‌اندازی کرد.

 

شعبات صندوق امداد ولایت در 17 شهرستان استان اردبیل دایر است

حسن‌زاده تشریح کرد: در مراکز استان‌ها شعبه‌های اصلی صندوق امداد ولایت دایر بوده و در شهرستان‌ها نیز در داخل کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان عامل صندوق فعالیت می‌کنند؛ در استان اردبیل نیز در 17 شهرستان شعبه‌های صندوق امداد ولایت به عنوان عامل صندوق در داخل کمیته امداد امام خمینی فعالیت دارند.

مدیر صندوق امداد ولایت استان اردبیل تأکید کرد: تشکیلات و مؤسسه مالی و اعتباری غیر تجاری و غیر انتفاعی با هدف تحقق واقعی شعار بانکداری اسلامی تشکیل یافته است و در این راستا حتی تلاش بر این است که 3 درصد کارمزد دریافتی در پرداخت تسهیلات نیز به 1 یا 2 درصد کاهش یافته و بانکداری اسلامی در این صندوق نمود عینی داشته باشد.

 

اشاعه سنت قرض‌الحسنه از دیگر اهداف تأسیس صندوق امداد ولایت است

حسن‌زاده ادامه داد: از دیگر اهداف تاسیس این صندوق می توان به اشاعه سنت قرض الحسنه در جامعه، جذب منابع بیشتر از خیرین برای پرداخت وام قرض الحسنه و تغییر رویکرد کمک‌های کمیته امداد از بلاعوض به معوض اشاره کرد که خود بهترین روش برای کمک به نیازمندان است.

وی با اشاره به شیوه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه این صندوق تصریح کرد: پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه از طریق کمیته امداد استان انجام می‌گیرد و نیازمندان درخواست دریافت تسهیلات خود را به کمیته امداد امام خمینی(ره) ارایه می‌کنند که پس از معرفی کمیته امداد به صندوق امداد ولایت با آسان‌ترین ضمانت، در سریع‌ترین زمان ممکن و تنها با 3 درصد کارمزد پرداخت می‌شود.

 

پرداخت 4778 فقره وام قرض‌الحسنه کارگشایی به مبلغ 91 میلیارد ریال

مدیر صندوق امداد ولایت استان اردبیل با بیان عملکرد یازده ماهه تشکیل این صندوق در استان افزود: از زمان تاسیس صندوق در استان، در 11 ماه گذشته، 5459 فقره وام قرض‌الحسنه با مبلغ 168 میلیارد ریال در قالب اشتغال، درمان، تأمین جهیزیه، بدهی، دیه، تحصیلی و ... پرداخت شده که 4778 فقره از آن با مبلغ 91 میلیارد ریال وام کارگشایی بوده است.

حسن‌زاده بیان کرد: درکنار این کار، 681 فقره وام قرض‌الحسنه معادل 77 میلیارد ریال وام اشتغال و خودکفایی و در مجموع در پایان 11 ماه گذشته 450 میلیارد ریال وام قرض الحسنه از این صندوق به نیازمندان و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت شده و در دست نیازمندان جاری است.

وی گفت: علاوه بر پرداخت وام قرض‌الحسنه به نیازمندان و مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، دو نوع سپرده‌گذاری به صورت سپرده عادی (عندالمطالبه) و ویژه ( وجوه اداره شده) نیز در این مؤسسه مالی و اعتباری انجام می‌شود که در سپرده‌گذاری عادی مدیریت پول به عهده خود فرد سپرده‌گذار بوده و صندوق امداد ولایت از رسوب این سپرده‌ها در راستای اعطای وام به نیازمندان استفاده می‌کند و باتوجه به این موضوع از مردم و خیرین استان تقاضا داریم که با ایجاد حساب در این صندوق ما را در مسیر عمل به وظیفه یاری کنند.

مدیر صندوق امداد ولایت استان اردبیل ادامه داد: سپرده ویژه نیز به این گونه است که شخص سپرده‌گذار یا اختیار سپرده خود را به کمیته امداد محول کرده و کمیته امداد نیز از سپرده شخص به نیازمندان وام قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند، یا سپرده‌گذار شخصی را برای دریافت وام به صندوق معرفی می‌کند و این مؤسسه نیز در کمترین زمان ممکن با رعایت شرایط و ضوابط موجود تسهیلات مورد نظر را به شخص معرفی شده پرداخت می‌کند که البته این امکان نیز در اینگونه موارد وجود دارد که شرایط پرداخت از قبیل تعداد قسط، شرایط ضامن، مبلغ و ... توسط سپرده‌گذار تعیین شود.

حسن‌زاده تشریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید اگر صدقه 10 برابر پاداش داشته باشد، قرض‌الحسنه 18 برابر پاداش دارد که ما تلاش کرده‌ایم با تکیه بر سخنان ائمه به جای 18 درصد سود مادی، 18 برابر پاداش معنوی و اخروی را در این مؤسسه مالی و اعتباری جایگزین کنیم و با توجه به شعار صندوق امداد ولایت که " بهره جای دیگر است "، انتخاب با خیرین خواهد بود که 18 درصد سود مادی یا 18 درصد پاداش معنوی را انتخاب کنند.

 

تحقق شعار بانکداری اسلامی هدف صندوق امداد ولایت است

وی افزود: صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت تمامی اهداف خود را در راستای اجرایی کردن شعار بانکداری اسلامی پایه‌ریزی کرده و مأمنی مطمئن برای خیرین است؛ بر این اساس، به مردم نوع‌دوست و خیرین گرامی استان اطمینان می‌دهیم که صندوق امداد ولایت مطمئن‌ترین مکان برای پرداخت وام قرض‌الحسنه به نیازمندان و اجرایی کردن اهداف بانکداری اسلامی بوده و کمیته امداد با حدود 40 سال سابقه، حامی و پشتیبان آن است.

مدیر صندوق امداد ولایت استان اردبیل تصریح کرد: صندوق امداد ولایت با پشتیبانی بانک ملی ایران و عضو شبکه شتاب است که تمامی خدمات بانکی اعم از اینترنت بانک، تلفن بانک، استفاده از درگاه‌های اینترنتی، دستگاه پوز، عابر بانک و ... را می‌توان با استفاده از کارت‌های این مؤسسه انجام داد.

حسن‌زاده عنوان کرد: صندوق امداد ولایت آماده است تا وظیفه نگهداری قرض‌الحسنه‌های خانگی، خانوادگی، اداری، مساجد و ... را نیز بر عهده گیرد، به این ترتیب سپرده‌گذاران می‌توانند مبالغ نقدی قرض‌الحسنه‌های خود را به این مؤسسه بسپارند و صندوق هم بر اساس خواسته و نظر سپرده‌گذار، تسهیلاتی در اختیار افراد معرفی شده قرار می‌دهد که در زمینه دریافت آن نیز با توافق سپرده‌گذار مشارکت و اقدام می‌کند؛ به عبارتی، عملاً تسهیلات را بنا به خواست سپرده‌گذار بر اساس ضوابط معرفی شده سپرده‌گذار انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: طی شرایط جدیدی که در کمیته امداد امام خمینی(ره) و صندوق ایجاد شده است، شماره کارت 6037997922915765 برای دریافت کمک‌های مردمی تعیین شده که این مبالغ نیز صرفا برای پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه به نیازمندان با تشخیص کمیته امداد در نظر گرفته می‌شود.

مدیر صندوق امداد ولایت استان اردبیل تأکید کرد: از خیرین و مردم نوع‌دوست اردبیل، صاحبان کارخانجات، پزشکان، ادارات، سازمان‌ها و مؤسسات تقاضا داریم وجوه نقدی خود را برای تقویت این صندوق برای پرداخت بیشتر قرض‌الحسنه به نیازمندان در این صندوق سپرده‌گذاری کنند تا در استان هیچ نیازمندی نداشته باشیم وعلاوه برآن با ایجاد حساب در این صندوق، ما را در اجرای این هدف یاری رسانده، در اجر اخروی آن نیز سهیم باشند.

وی ادامه داد: در همین راستا طرحی در دست اجرا و ابلاغ است که با همکاری و همراهی همه نیکوکاران‌، دستگاه‌ها، سازمان‌ها، مقامات و مسؤولان استانی شاهد رونق و توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه در سطح استان خواهیم بود.

حسن‌زاده گفت: این طرح تحت عنوان «هر شهروند، یک حساب قرض‌الحسنه" بر این پایه استوار است که با ترویج و توسعه فرهنگ غنی قرض‌الحسنه شاهد روزی باشیم که هرشهروند و فرد اردبیلی یک سپرده و قرض نیکوی حداقل 1میلیون ریالی نزد صندوق امداد ولایت داشته باشد تا بتوانیم گرهی از مشکلات نیازمندان و متقاضیان هم‌استانی خود بگشاییم.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 879648
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.