عباسعلی نوبخت روز چهارشنبه در حاشیه گردهمایی تبیین سیاست های اجرایی حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری و صادرات محصولات جنگلی و مرتعی (غیرچوبی) و گیاهان دارویی در سال 1397 در مرکز آموزشی دکتر جوانشیرکرج، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه حفظ، پوشش و توسعه پوشش گیاهی جنگل های کشور از اهداف اصلی ما می باشد، افزود: هم اکنون سطح جنگل های کشور به 14 میلیون و 355 هزار و 749 هکتار می رسد.
وی آفات را یکی از تهدیدات اصلی برای جنگل ها دانست و اظهارداشت: آفات جنگل ها متغیر هستند و زمانیکه آفتی طغیان می کند ممکن است خسارات فراوان و سنگینی را به این عرصه ها بزنند.
وی با بیان اینکه آفات فقط متعلف به جنگل نیست بلکه تمام عرصه ها همچون مراتع و اراضی کشاورزی را نیز تهدید می کند، گفت: اکنون از مهم ترین آفاتی که جنگل های کشور را تهدید می کند خشکیدگی بلوط در غرب و بلایت و شب پره شمشاد در شمال کشور است.
نوبخت افزود: برای کنترل و ریشه کنی آفت جنگل های شمشاد سازمان جنگل ها با همکاری دستگاه های متولی جلسات مختلفی را گذاشته و اعتبارات لازم را هم دیدند تا بتوانند در مقابل طغیان این آفت مبارزات لازم را انجام بدهند.
وی ادامه داد: به طوریکه فقط سال 96 در بحث حفاظت، سازمان جنگل ها 1.5 میلیارد تومان برای شمشاد در شمال کشور اعتبار گذاشت.
معاون سازمان جنگل ها گفت: شمشاد یک گونه ذخیره گاهی و با ارزش هست برای کشوراست که در پی خساراتی که این آفات به این گونه گیاهی وارد کرده اند، معاونت امور جنگل هم در زمینه تولید نهال شمشاد و جمع آوری بذر و تولید قلمه اقدامات خوبی داشته تا بعد از مقابله با این افت در عرصه های جنگلی در رویشگاه های شمشماد که 72 هزار هکتار است، بتوانیم آن ها را استقرار دهیم.
**مردم طبعیت را متعلق به خود بدانند
نوبخت در ادامه با اشاره به نزدیک شدن ایام نوروز و سفرهای نوروزی از تمام هم میهمنان خواست به دلیل اینکه در یک کشور خشک زندگی می کنیم وایام عید هم نزدیک است به دل طبیعت می روند طبعیت را متعلق به خودشان بدانند.
وی با بیان اینکه پرسنل سازمان جنگل ها هم باغبان های این ملت هستند تا طبیعتشان را حفظ کنند، افزود: در صورتیکه مردم متخلفی را مشاهده کردند که طبیعت را تخریب می کند با شماره تماس شبانه روزی 1504 اطلاع رسانی کنند تا بتوانیم به خوبی حافظ طبیعت باشیم و با مخربان برخورد کنیم.
وی در پایان با اشاره به نزدیک شدن هفته منابع طبیعی و درختکاری، اظهار داشت: سال گذشته موفق به تولید 26 میلیون و 15 هزار اصله نهال شدیم که 19 میلیون اصله از آن ها در عرصه های طبیعی کاشته شد و مابقی نیز به صورت مشارکتی در اختیار مردم قرار گرفت.
این مسئول اضافه کرد که برای سال جاری نیز تقریبا به همین میزان نهال تولید شده است.
6156/1535
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.