به گزارش ایرنا، سورنا ستاری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که عصر دوشنبه در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، افزود: باید انگیزه کارآفرین برای ایجاد اشتغال را افزایش دهیم تا تلاش برای جای گرفتن در استخدام های دولتی کاهش یابد، بنابراین لزوم تغییر آموزش در کشور و تسهیل در دریافت مجوزهای کسب و کار بیش از پیش حس می شود.
ستاری با اشاره به اینکه افزایش تعداد دانشجویان در بخش اقتصاد کشور تاثیرگذاری جدی نداشته است، افزود: اقتصاد بر پایه نفت چنین تبعاتی دارد چراکه برای تبدیل آموزش به اقتصاد اقدام موثری صورت نمی گیرد.
وی با بیان اینکه منابع زیر زمینی، منبع مالی مانند پول تو جیبی کودکان است که خلاقیت را به حداقل می رساند، ادامه داد: اتکا به منابع زیرزمینی همچون نفت نظام پدرسالاری را در جامعه ایجاد می کند، بدین ترتیب محیط کسب و کار برای بخش خصوصی در معرض تهدید و تخریب است.
ستاری با تاکید بر اینکه استارت آپ های موفق حتی یک ریال وام دریافت نکرده اند، اظهار داشت: با دیدگاه های غلط گذشته نمی توان کاری را پیش برد، بدون شک با تکیه بر استعداد جوانان و متخصصان شاهد تحولی عظیم در کشور خواهیم بود.
معاون رییس جمهوری اضافه کرد: اگر مجموعه های علمی در حوزه محتوای خدماتی و تولید ده درصد در هفته رشد نکنند، با مشکل مواجه می شوند چرا که در این عرصه رقابت ها بسیار فشرده شده است،
وی همچنین گفت: 3 هزار و 400 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که تا کنون 40 هزار میلیارد تومان فروش داشته اند و پیش بینی می شود که امسال این رقم افزایش پیدا می کند.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه400 شرکت در اطراف دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد، گفت: پروژه های پژوهشی دولتی نیاز مردم را برطرف نمی کند و بخش دولتی در حوزه پژوهش آورده ای برای مردم ندارد اما در مقابل سرمایه گذاری بخش خصوصی در استارت ها ثمرات مفیدی را به همراه دارد.
وی خاطرنشان کرد: پول دولت باید در پژوهش های مرز دانش هزینه و اقتصاد با اجرای مدل های جدید در کسب و کار به آموزش و پژوهش تبدیل شود.
ستاری خاطرنشان کرد: توجه به بخش گردشگری و کشاورزی استان البرز در اولویت قرار دارد چرا که کشاورزی حوزه پول سازی است و همچنین ارتباط درستی بین دانشگاه و بخش کشاورزی ایجاد نشده از طرفی باید به این مهم نیز اشاره کرد که این ارتباط با مردم نیز حاصل نشده است.
وی با اشاره به اینکه استارت آپ ها می توانند در رفع مشکل آبی وارد عمل شوند، ادامه داد: بر این اساس باید سرمایه گذاری خطر پذیر در البرز توسعه داده شود، بدون شک تفکرات نفتی سبب می شود جوانان پیشرفت نکنند. حرکت جدی در حوزه اقتصاد دانش بنیان کشور شروع شده اما بخش کشاورزی، بهداشت و غذا در این بخش تلنگر نخورده اند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه دولت باید تسهیل گر محیط کسب و کار برای شرکت های دانش بنیان باشد، گفت: مجوزهای بی اساس و دست و پا گیری در کشور وجود دارد از برخی شرکت ها در یک ماه 4 بار استعلام اخذ شده است.
وی افزود: در کشور نیروی جوان کارآمد و نخبه فراوانی وجود دارد و بیش از 2 هزار هیات علمی و 120 هزار ظرفیت دانشجویی بسیار ارزشمند است همچنین جای خرسندی دارد که آمار فروش محصولات شرکت های دانش بنیان رو افزایش است و البرز نیز در این رابطه اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.
ستاری با بیان اینکه تعداد استارت آپ ها بیشتر از شرکت های دانش بنیان است، ادامه داد: بیش از 120 خدمت به شرکت های دانش بنیان ارائه می شود.
وی گفت: تفاهم نامه خوبی با ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص معافیت های سربازی در نظر گرفته شده، نگاه جدید ستاد در حوزه بحث سربازی قابل ستایش است و این معافیت برای مقطع تحصیلی لیسانس نیز در نظر گرفته شده است.
1535/6155خبرنگار:حکیمه کشاورز**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.