سید مجید موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کسب این رتبه در سال زراعی 96-95 با کنترل و نظارت فنی مناسب بر کمباین های برداشت غلات (82 دستگاه ) و رعایت اصول فنی میسر شده است.
وی اظهار داشت: میانگین کشوری ریزش کمباین (مجموعه ریزش های پلاتفورم و انتهای کمباین در موقع برداشت غلات) 5 درصد است که استان البرز با میزان 3.2 درصد موفق به کسب رتبه اول شد.
وی، نظارت مستمر توسط ناظرین برداشت در سطح استان و شهرستان های تابعه و همچنین ورود ناوگان کمباین به روز و مجهز را منجر به کسب این رتبه دانست.
موسوی، افزایش درجه مکانیزاسیون در کشت محصولات پاییزه (میانگین 92 درصد) و توسعه کشاورزی حفاظتی در سطح 6700 هکتار از کشت های پاییزه استان را از دیگر موفقیت های سازمان جهاد کشاورزی استان البرز عنوان کرد که در اجرای کشاورزی حفاظتی با توجه به سهمیه های ابلاغی رتبه سوم کشوری را در سال زراعی 96-95 کسب کردیم.
وی اضافه کرد: همچنین در 9 ماهه سال جاری بیش از 270 میلیارد ریال تسهیلات متقاضیان از محل خط اعتباری مکانیزاسیون به بانک های عامل معرفی شده است که حدود 80 میلیارد از این رقم جذب شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: همچنین در جهت نوسازی ناوگان ماشین های کشاورزی ، تاکنون متقاضیان به تعداد 31 دستگاه به بانک معرفی و 12 دستگاه بذرکار ریزدانه کار نیز با استفاده از تسهیلات یارانه ای بلاعوض خریداری شده است.
کشاورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای حفظ و اصلاح منابع کشاورزی با هدف افزایش تولید و پایداری محصول همراه با حفظ محیط زیست است.
در این روش کشاورزی به جای استفاده از روش‌های خاک‌ورزی رایج، از خاک‌ورزی حفاظتی (بدون خاک‌ورزی یا انواع خاک‌ورزی حداقلی) استفاده می‌شود، به این معنا که زیر و رو شدن خاک در این روش مثل سیستم رایج خاک ورزی نبوده و دستکم 30 درصد بقایای محصول قبل در سطح خاک حفظ می شود.
این روش کشاورزی بر پایه حفاظت از خاک، آب و گیاه بنا شده و یکی از راه های موثر برای برون رفت از بحران خشکسالی، مدیریت آب و جبران مواد آلی خاک برای اقتصادی کردن کشاورزی است.
از مزایای دیگر این روش کشاورزی؛ کاهش فشردگی خاک، افزایش ضریب نگهداری رطوبت در خاک، افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از فرسایش، کاهش تبخیر، پیشگیری از به هم خوردن ساختمان خاک و همچنین اصلاح آن، افزایش کارآیی مصرف آب، تنظیم pH و Ec و در آخر پشتیبانی از جانداران میکرو و ماکرو خاکزی می باشد.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.