مدیر کل منابع طبیعی البرز گفت: تقریبا یک میلیارد نفر در مناطق کوهستانی کره زمین زندگی می‌کنند و زندگی بیش از نیمی از جمعیت انسانی وابسته به منابع آب، غذا و انرژی‌های پاک کوهستان ها است.

به گزارش ایلنا از کرج، حامد فرضی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به نامگذاری یک روز تحت عنوان "کوهستان‌ها تحت فشار تغییرات اقلیمی، گرسنگی و مهاجرت" اظهار داشت: طبیعت به شکلی خلق شده است که در خدمت انسان باشد و نیازهای او را برطرف کند و با در نظر گرفتن این نکته که به حکم قرآن کریم همه چیز در جهان آفرینش بر پایه نظم و عدالت استوار است و هر چیزی به اندازه لازم آفریده شده است این‌نتیجه به‌دست می‌آید که نابسامانی‌های موجود در طبیعت و آلودگی‌های زیست‌محیطی، ناشی از بهره وری نادرست از طبیعت و منابع آن است.

وی افزود: امروزه تقریبا یک میلیارد نفر در مناطق کوهستانی کره زمین زندگی می کنند و زندگی بیش از نیمی از جمعیت انسانی وابسته به منابع آب، غذا و انرژی‌های‌پاک کوهستان‌ها است. این درحالی است که کوهستان‌ها تحت خطراتی تغییرات اقلیمی، نشست زمین، بهره برداری بی‌رویه منابع و بلایای طبیعی هستند. بنابراین، موظفیم ضمن ایجاد تعامل با بهره برداری های معقول و منطقی از موجودیت های کوهستان، برای پایداری زندگی خود و نسل های آینده، از کوه های ایران و هر آنچه در آن ها است با تمام توان و باهمه خلوص نیت و اراده ای استوار و مداوم، مراقبت و حفاظت کنیم و باور داشته باشیم که " هر روز ، روز حفاظت از کوهستان است " و این باور را در عمل نیز بی آنکه خدشه ای بر آن وارد شود به منصه ظهور برسانیم و البته در این راه موثرترین راهکار در حوزه حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست مشارکت مردم است .

وی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر حساسیت مردم به منابع طبیعی و محیط زیست افزایش یافته به‌طوری‌که امروزه، مردم دولت را برای حفظ این دو ترغیب می‌کنند، لذا برگزاری کارگاه‌ها، جشنواره‌ها و سایر رویدادهای عمومی از قبیل روز جهانی کوهستان، روز هوای پاک، روز زمین پاک و ... می‌تواند ضمن افزایش سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه، افزایش مشارکت مردم در این حوزه را به دنبال داشته باشد از طرفی سازمان‌های مردم نهاد در تشویق مردم و جلب مشارکت مردم نقش به سزایی دارند و می‌توانند عامل افزایش دهنده آگاهی در جامعه باشند تا مردم خود در حفظ و نجات منابع طبیعی محیط زیست ایفای نقش کنند؛ پس باید بیشتر به سازمان‌های مردم نهاد در امر محیط زیست بها داد و از فعالیت‌های آن‌ها حمایت کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.