دکتر رهام شرف، عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه زنجان و از ایده پردازان طرح 'مشاوره فلسفی' در این باره گفت: مهارت تفکر فلسفی می تواند با تاثیر بر روی جهان بینی ، در کنار روانشناسی به بهبود وضعیت روانی افراد کمک کند.
وی افزود: مواردی همچون معنای زندگی، معیارهای ازدواج و طلاق از نظر فلسفی و اخلاقی، راه خوشبختی، معیارهای انتخاب دوست، مشکلات و مسایل اخلاقی، عشق از منظر فلسفی و اخلاقی، خودشناسی و هویت فردی، رابطه انسان با طبیعت و محیط زیست، خودگرایی یا دیگر گرایی در ارتباطات میان فردی،خانوادگی و زناشویی، رنج ها و محدودیتهای انسان، حسادت و مشکلات ناشی از آن و غرور از منظر فلسفی، از جمله موضوعاتی است که می شود در قالب مشاوره فلسفی به آنها پرداخت.
دکتر شرف به تاثیر نگرش های فلسفی بر مکاتب روانشناسی اشاره کرد و ادامه داد: اکنون نیز فلسفه می تواند خلأهای موجود در روانشناسی را پاسخ دهد، به طوری که در زمان حاضر، ارائه خدمات مشاوره فلسفی، به عنوان یک کار جدی در جوامع توسعه یافته مطرح شده است.
وی اظهار کرد: در 'مشاوره فلسفی' 2 رویکرد اصلی وجود که یکی از آنها معتقد به کارکرد 'روان درمانگری' چنین مشاوره ای است و رویکرد دیگر، 'مشاوره فلسفی' را مقوله ای جدا از درمان می داند.
دکتر شرف ادامه داد: تلاش رویکرد دوم این است که توانمندی تفکر انتقادی و تحلیل مفاهیم را در مراجعه کنندگان افزایش دهد و به آنان کمک کند تا با نگاه منطقی و با ذهن عمیق تر و منتقدانه تری با مسائل مختلف مواجه شوند.
وی افزود: در رویکرد غیر درمانی با بالا رفتن قدرت و مهارت استدلال، مراجعه کنندگان می توانند با تکیه بر توانایی های کسب شده، به این نکته پی ببرند که به جای یک پاسخ برای مسائل، می شود چندین پاسخ برای آنها پیدا کرد.
عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه زنجان به نتایج و ثمرات مشاوره فلسفی اشاره کرد و گفت: چنین مشاوره ای می تواند با تأثیر گذاشتن روی ذهن، پارداوکس های ذهنی را از بین ببرد و انسجام معرفتی در افراد به وجود آورد و چنین اتفاقی باعث می شود تا افراد وضعیت روانی بهتری را تجربه کنند.
وی خاطرنشان کرد: مشاوره فلسفی برخلاف مشاروه روانشناسی که 'مسأله محور' است، بر اساس و محور سوأل های خود مراجعه کننده ها شکل می گیرد و به جای پرداختن به مشائل شخصی و فردی مراجعه کننده، با گفت و گوی هدفمند و با اختیار موضع طرف مقابل، ابتدا موافقت و همراهی او جلب شود و سپس تناقضات استدلال‌های او آشکار شده و با استفاده از موضع خود شخص، مدعاهایش به چالش کشیده می شود.
به گزارش ایرنا، برای پشتیبانی از اجرای طرح 'مشاوره فلسفی' یک 'مرکز تحقیقات میان رشته ای فلسفه و روانشناسی' نیز با مشارکت شماری از اساتید گروه های فلسفه و روانشناسی دانشگاه زنجان در مجموعه جهاد دانشگاهی این دانشگاه، تاسیس شده است تا زمینه انجام پژوهش های میان رشته های در این زمینه را فراهم کند.
7312/6085
خبرنگار: حسن اکبری** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.